GRAND HOTEL - SEIZOEN 3 DEEL 2
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2016-07-08
TV-SERIE
Het
eerste deel van seizoen 3 van
Grand Hotel eindigde in de grootste verwarring, want eerder zorgde een bomaanslag voor een schandaal in de pers, maar nadat het stof is gaan liggen, wordt het luxehotel opnieuw de speelbal van de nationale pers als Andrés (de oudste, maar buitenechtelijke zoon van de overleden eigenaar van het hotel – en volgens de Spaanse wet zijn wettelijke erfgenaam) in de gevangenis terechtkomt omdat hij ervan wordt verdacht z’n wettelijke echtgenote Belén Martin om het leven te hebben gebracht. Tot overmaat van ramp heeft Andrés de moord toegegeven, alhoewel hij zich van het incident niets meer herinnert. Niemand in het Grand Hotel gelooft dat Andrés een moordenaar is, maar als er een zeer verminkt lijk opduikt mét de trouwring van Belén, zijn politie en justitie het erover eens: Andrés is schuldig en verdient de doodstraf door wurging. Alícia, de jongste dochter van de Alarcóns, en Julio Olmedo, de aantrekkelijke butler met wie zij een geheime relatie heeft, leggen zich evenwel niet bij die zienswijze neer, temeer omdat de fonkelnieuwe politie-inspecteur schijnbaar alles in het werk stelt om de schuld op Andrés te schuiven ondanks nieuw bewijsmateriaal waaruit blijkt dat het gevonden lijk onmogelijk Belén Martin kan zijn.
Wie er dan wél vermoord is, dat weet de kijker ondertussen wél, want Doña Teresa, Alicia’s moeder, heeft eerder een jonge vrouw laten ombrengen aan wie Diego – Alicia’s echtgenoot én zaakvoerder van het Grand Hotel – de zaak heeft verkocht. Andrés’ moeder, Ángela Salinas heeft Doña Teresa met de huurmoordenaar zien praten en zij zet haar werkgeefster onder druk om een oplossing te vinden voor de onfortuinlijke situatie van haar zoon: ofwel stelt ze alles in het werk om hem uit de gevangenis te krijgen, ofwel wacht haar ook de wurgpaal…
Diego Murquila, de huidige eigenaar van het Grand Hotel, is ondertussen een beetje op de achtergrond geraakt, maar dat verandert als hij op een keer via een anoniem briefje naar de geheime ruimte tussen de hotelkamers 26 en 28 wordt gelokt. Alícia en Julio gebruiken de plek - alleen toegankelijk via een geheime deur in een klerenkast – voor hun geheime afspraakjes, eerder was het de plek waar Alicia’s vader met de moeder van Andrés naar bed ging. In de geheime kamer vindt Diego een aantal spullen die toebehoorden aan z’n overleden vrouw – hij heeft haar in koelen bloede vermoord, nadien zijn identiteit veranderd en met valse getuigschriften bij Alicia’s vader gesolliciteerd – en hij beseft dat iemand haar dood wil wreken. Tegelijk ontdekt hij dat Alicia de kamer gebruikt en dus legt hij het verband met haar geheime minnaar. Diego is weer op het oorlogspad en zijn slachtoffer is uiteraard Alicia… Omdat ze niet opdaagt tijdens de begrafenis van Andrés, gaat bij Julio het alarm af en dat is maar goed ook, want Diego’s wrekers hebben hun eigen plan en geven ook niets om Alicia…
U merkt het al, in dit zesde en laatste deel van Grand Hotel is er weer geen gebrek aan spannende verhaallijnen. De fans willen uiteraard weten hoe het met Alicia en Julio afloopt en of ze erin slagen om zonder kleerscheuren uit het Grand Hotel weg te geraken, maar daarop moet u opnieuw een hele tijd wachten, want met 24 afleveringen maken de regisseurs van deze zo goed als perfect serie er zich ook deze keer niet gemakkelijk van af. De positie van Diego Murquila als spin in het web van ontelbare intriges blijft aanvankelijk onaangetast, maar het mag duidelijk zijn dat hij het als meest gehate personage (of vond u hem aaibaar?) verdiend om als een schurftige hond aan z’n einde te komen. Hij is evenwel uitgekookt en op z’n hoede en dus wordt het geen eenvoudige zaak om hem op de knieën te krijgen. Het opdagen van een wreker gooit evenwel roet in het eten, want die gaat heel slinks te werk: hij gebruikt Alicia als lokaas en hij is zelfs bereid om haar een moordpoging op Diego in de schoenen te schuiven om zijn doel te bereiken. Julio staat voor een onmogelijk opdracht en sinds Diego hem ontmaskerd heeft als de geheimzinnige minnaar van Alicia, is ook zijn leven in gevaar.
Andrés wordt uiteindelijk door inspecteur Ayala vrijgelaten, niet omdat zijn onschuld is bewezen, maar omdat men in zijn onschuld gelooft en hoopt op deze manier de echte moordenaar uit z’n tent te kunnen lokken. Belén Martin loopt in de val – zij hoopte Andrés’erfenis – het Grand Hotel! - te kunnen claimen – maar zij slaagt erin om de schuld op de voorganger van inspecteur Ayala te schuiven en gaat zelf vrijuit. Andrés voelt zich verplicht om haar weer in huis te nemen, ook al beseft hij dat de hele affaire een staartje zal krijgen en dat Belén hem voor de gek houdt.
Inspecteur Ayala heeft de handen vol en tot zijn grote verdriet blijken Alicia en Julio hem steeds een stap voor te zijn waardoor ze erin slagen om informatie voor hem achter te houden of situaties te manipuleren waardoor hij nog nauwelijks het verschil kan maken tussen daders en slachtoffers. Maar ook Alicia en Julio, en zelfs Andrés en Alicia’s advocate en hartsvriendin Maite, staan vaak voor raadsels, want de dreiging komt niet alleen van de kant van Diego, maar nu ook van een derde partij die iedereen op een sluwe manier bij z’n eigen gevaarlijke spelletjes betrekt. Je moet er als kijker je hoofd bijhouden, want opnieuw veranderen de omstandigheden in elke aflevering, gebeuren er dingen waaraan je je niet had verwacht en moet je altijd rekening houden met het wispelturige karakter van Doña Teresa, die er alles aan doet om haar autoriteit te herstellen en het hotel weer in haar macht te krijgen.
Ze krijgt trouwens een stevige concurrent als Andrés besluit om zijn moeder Ángela Salinas een plaatsje upstairs te geven en Doña Ángela haar nieuwe positie gebruikt om de (relatieve) uitbuiting van het dienstpersoneel aan te kaarten en er tijdens een cholera-epidemie in slaagt om paniek te vermijden en maatregelen te treffen die het gevaar tot een minimum beperken. Op Doña Teresa’s respect en dankbaarheid hoeft ze niet te rekenen, maar iedereen beseft dat er vanaf nu twee sterke vrouwen aan het roer zullen staan in het Grand Hotel.We zouden ondertussen bijna vergeten dat Doña Teresa’s jonge zoon Jãvier en haar oudste dochter Sofía ook nog altijd in het hotel wonen. Jávier zorgt opnieuw voor de humoristische toets in een zoveelste – schijnbaar – onmogelijke relatie die dit keer zelfs wordt gevolgd door een huwelijk, want z’n moeder heeft dringend een nieuwe bruidsschat nodig om de financiële puinhoop van het hotel op te ruimen, en Sofía stort zich in een onmogelijke buitenechtelijke romance, waardoor haar huwelijk met de ondertussen titelloze Alfredo Vergara definitief op de klippen dreigt te lopen, mede dankzij de perverse intriges van haar schoonmoeder die altijd al vond dat haar zoon beneden zijn stand is getrouwd. De Vergara’s zijn nl. van adel, de Alarcóns niet…
Daarmee valt definitief het doek over één van de beste kostuumdrama’s van de voorbije jaren. Het is jammer maar onvermijdelijk, maar het zou ook onmenselijk zijn om de kijker nog langer in spanning te houden over het lot van Alicia en Julio. Nee, wij gaan uw kijkplezier niet bederven door met spoilers te strooien. Weet wel dat de makers van Grand Hotel voor een brede waaier van oplossingen kiezen, gunstige en minder gunstige, maar dat mag je verwachten in een serie met ontelbare intriges, met slechteriken die geen genade verdienen en personages die je als kijker in je hart hebt gesloten.
BEELD EN GELUID
Eerder noemden we Grand Hotel een visuele parel en daar blijven we bij. Aan de prachtige interieurs upstairs, de haast kleurloze keukens downstairs en de al even sobere slaapkamers van het personeel is weinig toe te voegen, maar de vrouwelijke personages zijn voor de gelegenheid in wel heel mooie jurken gestopt, waarbij vooral Alicia, Maite en Doña Teresa de show stelen. In de ruimere scènes upstairs (restaurant, salons) is geen moeite gespaard om de tijdsgeest zo perfect mogelijk te reconstrueren. Componist Lucio Godoy levert opnieuw prima werk en z’n soundtrack klinkt ook deze keer uitstekend.
EXTRA’S
Geen
CONCLUSIE
Een perfecte serie die niet onder moet doen voor
Downton Abbey, en die uiteindelijk ook flink wat spannender is.