Jamies zuster Cersei (Lena Headey) heeft na haar vernedering op het einde van
seizoen 5 een soort van huisarrest in de Rode Burcht gekregen. De touwtjes worden stevig in handen genomen door de godsdienstige fanatici van de Hoge Mus (Jonathan Pryce), die nog steeds koningin Marjolij Tyrel (Natalie Dormer) gevangen houden wegens meineed over de homoseksuele wandel van haar eveneens gevangen broer Loras (Finn Jones). Uit pure wanhoop is grootmoeder Olenna Tyrel (Diana Rigg) zelfs bereid om met haar aartsvijand Cersei te onderhandelen over een gezamenlijke strategie om het Strijdbare Geloof uit de stad te verlagen. De Hoge Mus weet echter voldoende op Marjolij in te praten dat ze niet alleen zich bekeert tot het Geloof van de Zeven, maar ook nog eens haar echtgenoot, de kindkoning Tommen (Dean-Charles Chapman) in zijn greep krijgt. De koning vaardigt op aangeven van de Hoge Mus zelfs het bevel uit dat processen in de toekomst niet meer mogen beslecht worden door een godsgericht, wat een lelijke streep door de rekening van Cersei is, die hoopte dat de tot zombie getransformeerde Gregor Clegane (Hafþór Júlíus Björnsson) zou strijden als haar kampioen. Dankzij haar nieuwe rechterhand, maester Qyburn (Anton Lesser), is Cersei echter op de hoogte van een geheim waarmee ze in één klap al haar vijanden zou kunnen vernietigen, alhoewel de prijs torenhoog is...
In Essos is Daenerys Targaryen (Emilia Clarke), die aan een aanslag van de Zonen van de Harpij is ontsnapt, gevangengenomen door de Dothraki, die haar willen onderbrengen in de Dosh Khaleen, een soort van klooster voor weduwen van Khals. Met de moed der wanhoop proberen Daario Naharis (Michiel Huisman) en Jorah Mormont (Iain Glen) haar te bevrijden. Die laatste kan echter niet langer verborgen houden dat hij dodelijk ziek is. In Meereen probeert Tyrion Lannister (Peter Dinklage) intussen de belangen van de koningin te behartigen, en een wankele vrede te smeden met de slavenmeesters. De afwezigheid van Daenerys begint echter hoe langer hoe meer verdacht te worden, en het is niet de vraag of, maar hoe snel de slavenmeesters zullen proberen om Meereen weer in hun greep te krijgen. Daenerys' plan om af te reizen naar Westeros gaat echter voorlopig niet door, want ze hebben haar vloot in brand gestoken.
Mogelijk krijgt ze echter hulp uit onverwachte hoek. De terugkeer van Euron Grauwvreugd (Pilou Asbæk) op de IJzereilanden en zijn moord op zijn broer, hebben het koningschap van de Zouttroon weer open verklaard. De Koningsmoet moet beslissen over wie de nieuwe heerser van de grootste vloot van Westeros wordt. Waar Euron hoopt dat hij de nieuwe koning wordt, krijgt hij onverwacht tegenkanting van zijn nicht Yara (Gemma Jones), die de eerste koningin van de IJzergeborenen wil worden, nadat haar broer Theon zijn claim op de troon heeft opgegeven. Euron wil zijn neef en nicht uit de weg ruimen, en de vloot vervolgens aan Daenerys aanbieden als huwelijksgeschenk. Yara is hem echter een stap voor, en biedt de Drakenkoningin haar hulp aan - op voorwaarde dat zij hem helpt zich van Euron te ontdoen.
Sam Tarling (John Bradley) is intussen - nog steeds - op weg naar Oudstee om de nieuwe Maester van de Nachtwacht te worden. Probleem is dat hij nog steeds Anje (Hannah Murray) en haar bastaard van Craster met zich meesleept. Hij heeft echter een plannetje bedacht: onderweg naar Oudstee passeert hij zijn ouderlijk huis, en door te doen of Anjes kind het zijne is, hoopt hij op clementie van zijn vader Randyll Tarling (James Faulkner). Die is echter in alle staten als hij verneemt dat Anje een Wildling is, en Sam vertrouwt het niet om zijn geliefde bij zijn vader achter te laten.
Dan naar Braavos. Omdat ze Meryn Trant heeft gedood, is Arya (Maisie Williams) gestraft met blindheid, en krijgt ze dagelijks van het Wicht (Faye Marsay) een flink pak slaag. Haar blindheid leert haar wel om te vechten met haar andere zintuigen, en Jaqen H'Ghar (Tom Wlaschiha) vindt dat Arya nog een tweede kans verdient - maar een derde komt er stellig niet. Arya krijgt de relatief eenvoudige opdracht om een toneelspeelster, vrouwe Crane (Essie Davis) te vermoorden in opdracht van een rivaliserende actrice. Arya krijgt het echter niet over haar hart, wat haar prompt tot doelwit nummer één van de huurmoordenaars van de God met Vele Gezichten maakt. Ze is echter vastbesloten om terug te keren naar Westeros om haar lijstje af te maken...
Bran (Isaac Hampstead-Wright) wordt ten noorden van de Muur in een soort van heiligdom onderricht door de Drieogige Raaf (Max von Sydow). Hij leert daar onder meer waar de Witte Lopers vandaan komen, maar ook het grote geheim dat zijn vader Ned (Sebastian Croft) zo angstvallig verborgen heeft weten te houden, en ook hoe het komt dat zijn trouwe metgezel Hodor (Kristian Nairn) geestelijk gehandicapt is geworden. Door zijn onvoorzichtigheid lokt hij echter de White Walkers naar het heiligdom, en hij moet de benen nemen - voor zover een kreupele zulks kan.
Het zesde seizoen van
Game Of Thrones is het eerste dat niet langer gebaseerd is op de boeken van George R.R. Martin, alhoewel in dit seizoen zoveel duidelijker wordt dat bepaalde kleine details uit het begin van zijn
magnum opus nu een des te grotere impact blijken te hebben. Op een paar kleine details na (zoals de moord op Theons vader en de Koningsmoet, en de voltooiing van Arya's opleiding) bewandelen showrunners David Benioff en D.B. Weiss, weliswaar onder het goedkeurende oog van Martin, nieuwe paden. De herrijzenistruc van Jon Sneeuw was al min of meer gelekt omdat de acteur ondanks de dood van zijn personage nog regelmatig op de set te vinden was, en het feit dat in de boeken een ander belangrijk personage herrijst door de krachten van de God van het Vuur, gaf ook al een hint in die richting. Het feit dat Benioff en Weiss de reeks van Martin überhaupt móchten verfilmen, was overigens ingegeven door het feit dat ze tegenover de auteur correct hebben geraden wat het grote geheim is dat Ned Stark al vanaf het eerste seizoen heeft trachten te verdoezelen, wat bij ingewijden bekend staat als de R+L=J-theorie. Deze theorie wordt in dit seizoen dankzij de flashbackscènes van Bran zo goed als bevestigd, en ook op andere vlakken komt het kluwen verhaallijnen meer en meer samen. Zo keren we dit seizoen terug naar Vaes Dothrak, zien we na een seizoen afwezigheid Bran en zijn gezelschap terug, en weten we nu voor eens en altijd dat als de Lannisters hun schulden terugbetalen, ze er een flinke schep rente bovenop doen. Ook in de zevende aflevering maakt een al lang doodgewaand personage zijn rentree, met een smakelijke bijrol voor acteur Ian McShane er bovenop.
Naarmate de reeks vordert, wordt de lijst personages die evenwel niet meer moeten hopen op een rol in seizoen 7, langer en langer. Waar de makers in vorige seizoenen ons telkens in de achtste of negende aflevering vergastten op een kantelmoment in het verhaal, wordt in dit zesde seizoen een versnelling hoger geschakeld. De voorlaatste aflevering,
Battle Of The Bastards, bevat, zoals de titel al een beetje verraadt, de langverwachte confrontatie tussen Jon en Rammert, die in beeld wordt gebracht met een veldslag die niet moet onderdoen voor wat Peter Jackson doorgaans op het scherm tovert in zijn Midden Aarde-verfilmingen; maar als je dan denkt dat je alles hebt gehad, dan krijg je in de tiende aflevering,
The Winds Of Winter - niet toevallig vernoemd naar het boek dat George R.R. Martin nu al ettelijke jaren probeert af te krijgen - mogelijk nog een grotere opdoffer te verwerken wanneer één van de hoofdrolspelers definitief de lakens naar zich toe trekt en daarbij over (veel) lijken gaat.
Seizoen zes is vooral een seizoen van vergelding. Veel van de personages die minder stichtelijke dingen hebben uitgestoken in vorige seizoenen, krijgen daar nu de rekening voor gepresenteerd. Andere personages die als slechterik aan de meet zijn vertrokken, krijgen nu de erkenning waar ze vijf seizoenen lang hebben op moeten wachten, zoals één zeer ontroerende scène waarin Tyrion eindelijk beloond wordt voor zijn inzet met een geschenk dat hem eerder al te beurt viel, maar dan bij wijze van spot. Enkele scènes, zoals die waarin een toneelgezelschap uit Braavos het wedervaren van de adellijke families in een spottende deurenkomedie op de planken tovert, zijn briljant geschreven, en het acteerspel van nagenoeg iedereen, met uitschieters als Diana Rigg, Liam Cunningham en een erg in haar rol gegroeide Sophie Turner, maar ook enkele nieuwkomers zoals de nieuwe publiekslieveling Bella Ramsey als Lyanna Mormont, maakt van
Game Of Thrones niet zonder reden de meest besproken serie van het moment.
En daarmee zijn de kaarten gelegd voor de twee laatste verkorte seizoenen (waarvan tenminste wat de eerste helft betreft de plot al lang op internet gelekt is). Er zijn feitelijk nog maar drie serieuze kanshebbers over op de troon van Westeros, en dat is dan nog als de Nachtkoning tegen die tijd niet de ganse bevolking heeft veranderd in levende doden.
BEELD EN GELUID
De geweldige soundtrack is uitgevoerd in Dolby Atmos 7.1.4 en doet voor de zoveelste keer de reputatie van de reeks alle eer aan. Hét hoogtepunt waar u dit seizoen niet aan voorbij kan, is uiteraard de
Battle of the Bastards, die aantoont dat het verschil tussen budgetten voor bioscoopfilms en voor televisieseries marginaal klein is geworden. In de mêlée, waarin boogschutters, voetvolk, ruiters én een ijsreus elkaar partij geven, woeden de surrounds in alle hevigheid. Subtiliteit is echter ook niet vreemd aan deze track: als Arya in een welbepaalde scène een toneelstuk bijwoont, hoor je zeer gericht het gejouw van het publiek. Merk evenwel op dat de disks standaard op de 'gewone' Dolby Digital 5.1-track starten, dus u moet dit manueel bijstellen. Ook overtreft componist Ramin Djawidi eens te meer zichzelf met muzikale thema's die terugkeren als bijvoorbeeld Daenerys' draken ten tonele verschijnen. Het beeld is nog steeds rijk gedetailleerd, met vooral in de witte scènes (de winter komt eraan, weet u nog?) voldoende detail. Voor elke scène in het grauwe en desolate landschap van het noorden is er echter ook een scène in de luxueuze paleizen van Dorne, en voor elke ruwe kust zoals die van de IJzereilanden krijgen we een woestijnlandschap in Vaes Dothrak.
EXTRA'S
In totaal krijgt u bij dit seizoen naast de gebruikelijke
in-episode guides,
previews en
recaps ook nog
dertien audiocommentaartracks voor de tien afleveringen, telkens met enkele crewleden en enkele acteurs uit desbetreffende aflevering, waarbij ook enkele minder prominente acteurs zoals Ed van de Smarten (Ben Crompton) en Essie Davis (Lady Crane) eens een kans krijgen. De pivotale afleveringen 5,
The Door, 9,
Battle Of The Bastards, en 10,
The Winds Of Winter krijgen een tweede commentaartrack met meer technische informatie.
De tweede disk in deze set bevat nog een documentaire
Recreating the Dothraki World (20:15), waarin dit deel van Essos opnieuw in beeld komt, nadat het sinds
seizoen 1 niet meer te zien was. De vierde disk bevat nog twee langere documentaires, waarin uiteraard de eerste,
The Battle of the Bastards (30:01), deze waarschijnlijk tot nog toe meest spectaculaire aflevering uit de reeks uitvleest.
18 Hours at the Paint Hall (28:17) is in vergelijking een iets makker verslag van een dag op de set. Meer achtergrondinformatie over de geschiedenis van Martins wereld van IJs en Vuur krijgt u in
18 documentaires "Histories and Lore", bijdragen in een soort van animatiefilm-vorm, over
The Old Way (4:25),
The Kingsmoot (3:45),
The Summer Sea (4:05),
War of the Ninepenny Kings (2:49),
The Great Tourney at Harrenhal (6:07),
Robert's Rebellion (6:07),
Vaes Dothrak (3:56),
The Dothraki (4:43),
Northern Allegiances to House Stark (4:56),
Children of the Forest vs. The First Men (4:43),
Brotherhood Without Banners (3:56),
Oldtown (5:35),
House Dayne (4:11),
The Little Birds (3:12),
Knights of the Vale (5:35),
House Tarly (4:35),
Riverrun (3:35) en de
Great Sept of Baelor (4:23). Drie
verwijderde scènes (11:08) beëindigen het officiële gedeelte van de bonussectie.
En zoals gewoonlijk biedt de grootste Engelse e-tailer (maar ook een belangrijke Nederlandse speler) een bonusdisk aan met twee extra featurettes.
Bigger Than Reality: Creating the Visual Effects (21:43) toont ons enkele scènes uit dit seizoen waarbij een variëteit aan speciale effecten wordt gebruikt, zoals Daenerys' ontsnapping uit Vaes Dothrak, de veldslag tussen de Starks en de Boltens en de creatie van de reus Wun Wun.
Inside the Fight For Mereen (23:59) toont ons een making-of van de scènes waarin de Slavenmeesters proberen de hoofdstad van Daenerys' rijk ten gronde te richten.
CONCLUSIE
Het zesde seizoen van
Game Of Thrones bewijst dat zelfs zonder het bronmateriaal van George R.R. Martin deze reeks ongemeen boeiend blijft. Eindelijk vallen er een hoop puzzelstukken op zijn plaats, waaronder een paar fel besproken fantheorieën, en als in juni 2017 het eerste (halve) eindseizoen aanbreekt, zal er allicht een hoop acteurs niet meer bij zijn na de slachtpartijen in dit seizoen. Maar
oh boy, de winter is er eindelijk!