Regie: Hugo Blick
Met: Maggie Gyllenhaal, Stephen Rea, Lubna Azabal, Katherine Parkinson, Andrew Buchan, Janet McTeer, Eve Best, Igal Naor, Tobias Menzies, Raad Rawi, Oliver Bodur
Nessa Stein komt in zwaar weer terecht als ze de buitenwereld in een hotel in Londen meedeelt dat ze het contract voor de derde fase van de aanleg van de kabelinfrastructuur niet aan Shlomo Zachary heeft toegewezen, de vriend van haar overleden vader die de eerste en tweede fase voor zijn rekening mocht nemen, maar aan de Palestijnse zakenman Samir Meshal, die op datzelfde moment evenwel in z’n hotelkamer zelfmoord pleegt, wat de aandacht trekt van Hugh Hayden-Hoyle van de Engelse spionagedienst MI6, want het voorval kan mogelijk de relaties met de Palestijnen vertroebelen en de MI6-topspion is er bovendien van overtuigd dat de dood van Meshal geen toeval is. Waarom zou iemand zelfmoord plegen op het moment dat hem een miljardencontract in de schoot wordt geworpen? Hayden-Hoyle houdt het bij een moordaanslag, eventueel door de Israëlische Mossad, misschien door vijanden van Meshal of waarom niet door een derde partij die probeert te verhinderen dat de Palestijnen toegang krijgen tot de al eerder aangelegde glasvezelinfrastructuur?
Uiteraard oogst Nessa Stein alleen maar negatieve reacties op haar beslissing om met een Palestijn in zee te gaan en tegelijkertijd wordt haar geloofwaardigheid én de onpartijdigheid van haar Stichting in twijfel getrokken, temeer omdat net aan het licht is gekomen dat aan de universiteit op de Westbank een Joodse soldaat met onvoldoende resultaten wél z’n studie aan mag vatten, maar een Palestijnse student met uitzonderlijk hoge cijfers niet. Ze wil van haar broer weten wat er aan de hand is, want hij heeft de universiteit destijds opgericht en de toelatingsvoorwaarden bepaald, maar Ephra vertelt haar dat het wellicht om een misverstand gaat… Ondertussen is Nessa’s dossier op het bureau van Hugh Hayden-Hoyle terechtgekomen, waarin hij leest dat zij 7 jaar geleden, ter gelegenheid van de inhuldiging van de Stein-universiteit, op de Westbank was en daarna in Gazza, waar ze is ontvoerd door een Palestijns commando dat haar een jaar lang op een geheime plaats heeft gevangengehouden. Daar is ze uiteindelijk samen met Ephra’s vaste tolk, de aantrekkelijker Atika Halabi en haar zevenjarig zoontje Kasim, door het Israëlische leger bevrijd, maar het is nooit duidelijk geworden welke prijs er is betaald en door wie. Het vermoeden dat Nessa Stein sindsdien geneigd is om de Palestijnse belangen te dienen is dus enigszins gerechtvaardigd, te meer omdat ondertussen Kasim Halabi is ontvoerd, wat zou kunnen wijzen op extra druk om haar op koers te houden, want na de dood van Samir Meshal moet Nessa Stein het glasvezelcontract opnieuw toewijzen...
The Honourable Woman is een onwaarschijnlijk sterke page-turner, want auteur/scenarist/regisseur Hugo Blick vertelt een verhaal waarin concurrerende spionnen en geheime diensten elkaar het gras voor de voeten proberen weg te maaien ten koste van Nessa en Ephra Stein en hun omgeving, maar evenzeer ten koste van elkaar en de Palestijnen. De verhaallijnen tuimelen als het ware over elkaar en via een niet altijd even rechtlijnige montage zorgt regisseur Hugo Blick ervoor dat de kijker de stukjes van de puzzel niet zomaar in de schoot geworpen krijgt. Je moet er m.a.w. je gedachten bijhouden en zelfs dan zal het niet altijd meteen duidelijk zijn welke richting het verhaal uitgaat, maar Maggie Gyllenhaal (Nessa Stein) en Stephen Rea (MI6-spion Hugh Hayden-Hoyle) zorgen voor meer dan genoeg vuurwerk opdat je op het puntje van de stoel zou blijven zitten. Verrassend genoeg zitten ze in verhaallijnen die 8 afleveringen lang uit elkaars buurt blijven, wat Hayden-Hoyle er niet van weerhoudt om de geheimen van Nessa Stein één na één te ontrafelen, of zoals hij het tegen haar broer Ephra zegt: de feiten zijn met een dunne draad verbonden, die moet ik alleen heel voorzichtig inhalen...
Sir Hugh Hayden-Hoyle heeft evenwel zijn eigen redenen om de Stein-affaire op te lossen, want hij heeft dringend behoefte aan een persoonlijk succes om z’n carrière op een eervolle manier te beëindigen. Zijn resultaten waren in de voorbije jaren niet echt gunstig waardoor hij bij MI6 onder vuur ligt. Een buitenechtelijke escapade met zijn baas, Dame Julia Walsh, is fout afgelopen en heeft hem niet veel geholpen en bovendien staat hij er sindsdien alleen voor, want zijn vrouw heeft het echtelijke dak verlaten, terwijl alles erop wijst dat zijn jongere collega en concurrente Monica Chatwin meer vooruitgang boekt inzake het Stein-dossier, waardoor ze hem, in de laatste maanden voor zijn pensioen, zijn baantje afhandig dreigt te maken. Hayden-Hoyle moet zichzelf m.a.w. opnieuw uitvinden om te overleven, maar met het mes op de keel blijken zijn grijze cellen de uitdaging aan te gaan...
Verwacht dus geen recht toe recht aan miniserie waarin de feiten logisch na elkaar zijn gerangschikt en de oplossingen als het ware voorspelbaar zijn, want veel intriges met grote gevolgen spelen zich af op het niveau van spionagediensten die onzichtbaar blijven, terwijl het onduidelijk is aan welke kant de hoofdpersonages staan, wat niet alleen geldt voor Nessa en Ephra, maar ook voor de Palestijnse Atika, voor Nessa’s persoonlijke fixer Nathaniel Bloom (The Night Manager, 2016) en zelfs voor MI6-medewerkster Monica Chatwin, die in haar ijver om Hayden-Hoyle de pas af te snijden, bereidt lijkt te zijn om methodes te gebruiken die we eerder in de gereedschapskist van terroristen plegen te situeren.
Maggie Gyllendaal (White House Down, 2013) neemt de rol van Nessa Stein voor haar rekening en levert een veelzijdige, intelligente en indringende prestatie, waarbij overtuiging en wanhoop soms naadloos samensmelten, maar het ook duidelijk is dat haar vastberadenheid om eerlijk te zijn niet wankelt in moeilijke omstandigheden. Er zijn meer dan genoeg redenen om daaraan te twijfelen, maar het is de bedoeling dat het personage 9 afleveringen lang op de sympathie van de kijker kan rekenen en dat is ook het geval dankzij het grote inlevingsvermogen van de actrice. Sir Hugh Hayden-Hoyle wordt gestalte gegeven door Stephen Rea (Dickensian, 2016), die van de MI6-spion een wat sullig en brommerig personage maakt, dat pas na verloop van tijd de kijker op zijn hand krijgt. Rea speelt dat klaar door de combinatie van spitse oneliners, sarcastische opmerkingen en flink wat donkere blikken, terwijl hij duidelijk ook een gevoelige kant heeft, die tot uiting komt in de scènes met zijn weggelopen echtgenote. Rea is perfect gecast voor de rol waardoor Hugh Hayden-Hoyle uitgroeit tot een sterk en overtuigend personage.
In de bijrollen zien we een zeer sterke Lubna Azabal (Paradise Now, 2005) als Atika, de jonge Palestijnse die samen met Nessa Stein wordt ontvoerd en die later als huishoudster aan de slag gaat in de prachtige villa van haar broer Ephra, voor wie ze jaren geleden optrad als tolk tijdens zijn zakelijke bezigheden op de Westbank (en met wie ze uiteraard een affaire heeft). Janet McTeer (Hannah Arendt, 2012) kruipt in de huid van Dame Julia Walsh, de chef van de Midden-Oostenafdeling van MI6, die niet gelooft dat haar voormalige minnaar Hayden-Hoyle nog in staat is om het Stein-mysterie op te lossen, maar die geen risico’s neemt en zelf ook tot het uiterste gaat, al was het maar om haar eigen huid te redden, want haar ondergeschikte Monica Chatwin mikt zeer duidelijk hoger dan het kantoorbaantje van Hayden–Hoyle.