:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> HAUSGEIST, DER
HAUSGEIST, DER
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2019-04-12
SERIE
Wanneer een ploeg bouwvakkers een gedelapideerd kasteeltje tot ontploffing laat brengen, kruipt uit de toren een gehavend juffrouwtje in haar ochtendpon. Ze beweert Freifrau Henriette von Sydeck (Susanne Uhlen) te heten, en één van de omstaanders, een buurvrouw, beweert dat de dame al veertig jaar in de slottoren spookt. Haar versie zou kunnen kloppen, want Henriette laat zichzelf spontaan verdwijnen. Al haar familie schijnt dood te zijn, en in het telefoonboek gaat ze op zoek naar het adres van haar boezemvriendin, Patricia von Weber. Die blijkt inmiddels uiteraard óók al lang dood te zijn, en haar huis wordt nu bewoond door haar neef, de gesjeesde copywriter Benedikt von Weber (Stefan Behrens). Henriette is vastbesloten om op bezoek te komen, maar het moment komt nogal ongelegen. Benedikts vrouw Carla (Ursela Monn) heeft net besloten om een punt te zetten achter zeven jaar huwelijk, en ze begint een nieuw leven; ze gaat in het hotel wonen waar ze als receptioniste werkt. Terwijl Benedikt en zijn mottige maat, playboy Vincenz (Volker Lechtenbrink) een fles kraken op het nieuwe vrijgezellenbestaan, staat Henriette plots voor de deur. In haar ogen komt het goed uit dat Carla er net vandoor is, want nu is er een kamer vrij!

 

 
Mon dieu! Dat is in het kort de synopsis van de pilootaflevering van de Duitse comedy Der Hausgeist. Henriette kan een beetje toveren, wat het het leven van Benedikt soms makkelijker, maar in de meeste gevallen net moeilijker maakt. Het koppel heeft géén relatie, maar kibbelt week na week het behang van de muren. Henriette is duidelijk niet opgewassen tegen een leven in de jaren '90, en is qua moraal ergens op het begin van de eeuw blijven steken - tenslotte is ze geboren in 1884. Susanne Uhlen en Stefan Behrens spelen een droomkoppel in deze oprecht grappige comedy die in 1991 op de Duitse buis verscheen. De veertien afleveringen waren echter een succes. Behrens had wel aangegeven dat hij niet eeuwig en drie dagen de sullige Benedikt zou willen spelen; in 1993 zou er nog een klein vervolg komen: er werden nog zeven bijkomende afleveringen gedraaid, waarna de verhaallijnen definitief afgesloten zouden worden.

 


Wie meent dat er in Duitsland geen goede comedy kan worden gemaakt, zal allicht na het bekijken van deze reeks zijn mening danig moeten herzien. De scenario's zijn spitsvondig, vol met grappige woordspelingen en hilarische situaties, en de dialogen zijn een verbaal spervuur. Misschien zijn de speciale effecten wat knullig - Henriette kan voorwerpen zichtbaar en onzichtbaar maken, laten zweven en zelf kan ze door muren lopen - maar het draagt bij tot de uiterste charme van deze reeks.

 


AFLEVERINGEN
Disk 1:
1. Geisterstunde
Benedikt is evenwel niet gediend met het voorstel van Henriette om in te komen wonen, en hij wijst haar de deur, met de boodschap "dat ze maar op één van die museumkastelen van de Hohenzollern moet gaan wonen". Wat ze ook prompt doet...

2. Ein liebenswertes Gespenst

Henriette wordt door de nachtwaker uit het museum geschopt, en keert dan maar van armoe terug naar het huis van Benedikt. Die heeft net besloten dat hij, nu zijn vrouw ervandoor is, eindelijk eens gaat werk maken van die roman die hij altijd al had willen schrijven. Dat hij twee flessen drank achterover heeft gekapt, helpt de zaken natuurlijk niet vooruit. Henriette zit intussen in zijn kelder, en heeft nog een lekker flesje Margaux van 1898 achtergehouden; ze vertelt aan Benedikt dat ze een spook is, en haar zinnen heeft gezet om daar te blijven wonen. 's Anderendaags meent Benedikt dat hij alles gedroomd heeft, en dat hij zich Henriette heeft ingebeeld omdat hij te veel gedronken heeft. Als ze plots weer voor zijn neus staat, meent hij dat hij gek aan het worden is, en hij loopt (op één schoen nota bene) recht naar de dokter, die meent dat hij overspannen is. Henriette rekent intussen tijdens zijn afwezigheid af met de buurvrouw (Andrea Brix) die van de gelegenheid misbruik wil maken om op Benedikts kosten naar haar zus in Californië te bellen.

 


3. Total verhext
Benedikt moet in opdracht van een belangrijke klant een naam en een reclameslogan bedenken voor een nieuw soort aperitief. Het feit dat Henriette de hele dag door - zichtbaar en onzichtbaar - door het huis doolt, werkt hem echter zodanig op de zenuwen, dat hij er niets beters op heeft gevonden dan er uit te trekken en een kamer te boeken in het hotel waar Carla werkt. Het writer's block heeft echter ongemeen hard toegeslagen, en als hij bij zijn thuiskomst van Henriette ook nog eens verneemt dat de uitgever de deadline een dag heeft vervroegd, slaan bij hem de stoppen door.

4. Mit allen Tricks

Carla gaat gebukt onder de stress op haar werk, en wanneer ze oppert om terug bij haar ex-man te komen wonen, betekent dat ongetwijfeld ook dat Henriette een ander onderkomen moet zoeken. Die is echter niet van plan om de kaas van haar brood te laten eten. Alles is goed om de relatie tussen Benedikt en Carla opnieuw te doen verzuren: eerst stuurt ze een zogezegde ex-minnares van Benedikt op het koppel af, dan stuurt ze een valse belastingscontroleur naar Carla voor de beroepsonkosten voor etentjes met dames die naar namen als Babsi luisteren, en als dat allemaal nóg niet genoeg blijkt, neemt Henriette zich voor om het romantische etentje tussen de twee tortelduifjes danig in de war te gaan sturen...

 


5. Genuß ohne Folgen
Benedikt meent dat het moment aangebroken is om voor eens en altijd de rechten en plichten die hij tegenover Henriette heeft, in een contract te gieten. In wezen komt het erop neer dat Henriette zowat al de huishoudelijke taken op zich neemt - alhoewel ze zich daarbij wél mag beroepen op haar magische kunde. In ruil daarvoor kan Henriette afdwingen dat ze eens naar een shoppingcenter mag en zich eens goed mag laten gaan op de kledingafdeling en bij de kapper - per slot van rekening is ze al 70 jaar niet meer naar de kapper geweest. In het shoppingcenter loopt het tweetal echter Carla tegen het lijf. Benedikt heeft intussen een privédetective onder de arm genomen om te weten te komen hoe Henriette en haar verloofde 80 jaar geleden zijn omgekomen. En als klap op de vuurpijl moet Benedikt in no time een slogan bedenken voor een nieuw soort alcoholvrij bier...

6. Jede Menge Probleme

Benedikts detective heeft het graf van Henriette von Sydeck weten te localiseren. Het graf is echter in gedelapideerde staat, en Henriette zou er graag een dure, marmeren grafsteen op laten plaatsen. Op zoek naar een fotomodel voor de campagne van het alcoholvrije bier, stelt Vincenz voor om Henriette als model op te voeren. Die laat verstaan dat haar graad van medewerking zal afhangen van de prijs van haar nieuwe grafsteen. Lees: hoe duurder, hoe beter. Benedikt heeft evenwel geen ezel die geld... laten we zeggen, "produceert".

 


7. Ausgetrickst
Het succesvolle verloop van de reclamecampagne voor alcoholvrij bier heeft Benedikt een flinke loonsopslag bezorgd. Hij is van plan om samen met Vincenz veertien dagen lang op Mallorca eens goed de bloemetjes buiten te zetten. Om te voorkomen dat Henriette hem volgt, heeft Benedikt van een parapsycholoog de hint gekregen om met een stift de letter C op de deur te schrijven, voor clausa est. Met die letter kan Henriette zich niet langer door desbetreffende deur teleporteren. De poetsvrouw veegt de letter C echter van de deur...

Disk 2:

8. Nacht der einsamen Herzen
Omdat Benedikts vakantie in Mallorca in het water is gevallen, neemt hij het besluit dat hij een paar dagen in een pensionnetje in Berlijn gaat logeren - lekker goedkoop en bovendien heeft hij niet méér financiële middelen. Spijtig genoeg ontdekt Henriette hoe een geldautomaat werkt, en ze zet flink de bloemetjes buiten op kosten van de onfortuinlijke copywriter. Als Benedikt 's avonds echter niet meer naar huis komt, vat Henriette het plan op om een oproep over de radio te doen in een eenzame harten-programma.

 


9. Ein Engel in der Unterwelt
Benedikt is erin geslaagd om het gros van Henriettes aankopen terug naar de winkel te brengen. Hij zit echter nog met een gat van 15.000 Mark op zijn rekening. Henriette gaat daarom op zoek naar een baantje, maar aangezien ze niet over identiteitspapieren beschikt, is het enige waarvoor ze in aanmerking komt een job als pianiste in een louche pianobar. In de kelder van de bar baten de eigenaars een illegale roulettetafel uit, waar een klein beetje mee geknoeid is. Benedikt zelf hoopt intussen een voorschot te krijgen voor een reclamecampagne voor een vette klant. Om die klant gunstig te stemmen, gaan de copywriters van het reclamebureau een avondje stappen in... raad eens welke pianobar?

10. Auf den Hund gekommen

Benedikt krijgt een tip van een advocaat dat hij bezoek krijgt van zijn zéééér ultraconservatieve tante Betty (Lia Wöhr). Tante Betty is de familie aan het afgaan om te zien wie waardig genoeg is om in haar testament terecht te komen, en tantelief zwemt in de miljoenen. Carla moet daarom een paar dagen terug naar huis komen, terwijl Henriette een ander onderkomen vindt. Door een misverstand in de agenda staat tantetje echter niet om acht uur 's avonds, maar om acht uur 's morgens voor de deur, en kan Henriette niets anders meer doen dan voorwenden dat zíj Carla is. Ondanks het feit dat Benedikt en Henriette in een web van leugens verstrikt raken, is tante Betty het idee wel genegen om hen íets te laten erven. Alleen zijn het niet haar miljoenen...

 


11. Hexenschuß
Benedikt is bij het vervangen van een lamp van de ladder gevallen, en heeft zijn been gebroken. Blijkbaar is hij echter niet te ziek om in de kliniek de vrouwelijke arts, dr. Borchert (Angela Neumann), te versieren. Henriette heeft het echter in de smiezen, en ze besluit hem eens goed terug te pakken. Vincenz houdt een feestje voor zijn verjaardag, waar Henriette noodgedwongen alleen naartoe gaat omdat Benedikt in het gips ligt. Ze doet Vincenz geloven dat zij met hem de koffer is ingedoken, terwijl al wat ze gedaan heeft was, hem dronken voeren. Vincenz is er echter van overtuigd dat hét toch is gebeurd, en hij zit verveeld met de zaak tegenover zijn beste vriend. Maar ook dr. Borchert verdient nog een koekje van eigen deeg...

12. Dem Geheimnis auf der Spur

Benedikt vertelt eindelijk aan Vincenz dat zijn huisgenote een spook is, nadat Henriette hem voor de zoveelste keer tot waanzin heeft gedreven. Vincenz adviseert hem om liefdevol om te gaan met zijn zegening, maar het probleem is dat, hoe meer Benedikt gelukkig wordt en zich schikt in zijn lot, hoe meer Henriette geen reden van bestaan meer heeft; ze begint haar magische gaven kwijt te geraken. Dat is toch wat ze haar vertellen in een pas ontdekt parapsychologie-winkeltje van antiquair Vogelsam (Hans Hessling), waar in de kelder een zelfhulpgroep voor huisgeesten gehuisvest is. Op het werk moet Benedikt echter een campagne bedenken voor Rudi Pape (Herbert Chwoika), een casino-koning die net uit de gevangenis is vrijgelaten en die wil dat zijn imago wordt opgepoetst. Henriette meent dat ze door zich te moeien met de campagne, Benedikt pas écht ongelukkig kan maken.

 


13. Seltsame Gäste
De manager van het hotel waar Carla werkt wil een exclusieve clientèle aantrekken, en dan lieft één van het type dat wat geld spendeert in het pas vernieuwde sterrenrestaurant. Henriette heeft in de zelfhulpgroep een majoor Rummelsdorf (Robert Dietl) leren kennen, die tijdelijk zonder onderkomen zit en dringend een verjaardagsfeest in elkaar moet boksen voor een collega-geest. Alleszins is Henriettes tijdelijke oplossing, een verblijf bij Vincenz, die op vakantie is, niét datgene waar iedereen op zat te wachten...

14. Man müßte nochmal zwanzig sein

Nadat hij een verschot in zijn rug heeft gekregen, vervalt Benedikt in een midlife-crisis. Als hij dan op de koop toe ook nog op het reclamebureau Sandra (Cay Helmich), een bikinimodel tegen het lijf loopt waar hij smoorverliefd op wordt, denkt hij dat hij terug twintig is en probeert hij met alle geweld een tweede jeugd te herbeleven. Henriette saboteert echter naar goede gewoonte de boel; zij heeft intussen haar zinnen gezet op een open haard.

 


Disk 3:
15. Ein toller Hecht
Carla wil eindelijk de scheiding doordrijven; ze is namelijk verliefd op een zekere dr. Robert Hecht (Sky Dumont), een miljonair, die met haar wil trouwen. Benedikt ontdekt echter dat Hecht een oplichter is, die ook al secretaresse Monika (Gabi Heinecke) om zijn vinger heeft gewonden, en van plan is om met Henriette hetzelfde te doen.

16. Flirt mit Folgen
Benedikts baas Bernhard (H.W. Bussinger) wil per se zakenman Schmoll (Horst Pinnow) van de gelijknamige badkamerketen als klant werven, omdat die ontevreden is met zijn huidig reclamebureau. Hij vraagt aan Benedikt om Henriette naar het zakendiner mee te brengen. Henriette dreigt echter opnieuw te verdwijnen omdat Benedikt gelukkig is, dus heeft ze een plan opgevat om hem jaloers te maken: ze begint openlijk te flirten met Bernhard. De zaak dreigt echter behoorlijk uit de hand te lopen na het kraken van ettelijke flesjes champagne.

 


17. Ich glaub', mich tritt ein Pferd
Henriette wil na zovele jaren haar oude hobby opnieuw opnemen: paardrijden. Een paard kost echter stukken van mensen. Over geld gesproken: Vincenz heeft een schuldenberg van 50.000 Mark opgelopen bij Rudi Pape, en die heeft twee kleerkasten op hem afgestuurd die met behulp van een meloen zeer nauwkeurig demonstreren wat ze met zijn hoofd gaan doen als hij zijn schulden niet afbetaalt. In de manège ziet Henriette een prachtpaard staan, Sturmfogel, dat evenwel niet meer wil racen sinds hij is opgeschrikt geweest door vuurwerk. Bij de wedrennen komt het dier tegenover het prijsbeest van Pape te staan.

18. Geisterfahrer

Vincenz en Benedikt zijn voor een reclamecampagne op zoek naar een vrouw die totaal geen verstand heeft van motorfietsen, en Henriette lijkt de voor de hand liggende kandidaat. Alleen prikkelt de campagne haar interesse om ook met een motorfiets te gaan rijden. Probleem is dat ze evenwel als meer dan 100 jaar oud spook geen identiteitskaart heeft, laat staan een rijbewijs. Benedikt is er vierkant tegen dat ze rijles zou volgen, en Henriette heeft hem wijsgemaakt dat ze in de plaats daarvan in het volwassenenonderwijs Engelse les volgt.

 


19. Henriettes große Welttournee
Henriette en Benedikt moeten noodgedwongen een paar nachten doorbrengen in het hotel van Carla, want hun dak lekt. Daar ontmoet Henriette in de bar van het hotel de Italiaanse tenor Mario Bamberger (Peter Renz), die om een pianist-begeleider verlegen zit sinds zijn sidekick Toni (Wolf-Dirk Vogeley) er uit is getrokken. Henriette ziet zichzelf al optreden in Milaan, Parijs en New York. Het eerste optreden vindt echter plaats in... Poppelhausen. Bamberger blijkt overigens een gepatenteerd drankorgel, dat voortdurend op de loop is voor de politie wegens flessentrekkerij.

20. Unter falschem Verdacht

Henriette viert haar verjaardag, en wil graag 's morgens een nieuw juweel krijgen om er 's avonds mee naar de Opera te kunnen. Benedikt gaat bij een juwelier informeren, maar de aangeboden waar is hem veel te duur. Hij vergeet er echter zijn aktentas, die prompt wordt verwisseld met het identiek uitziend exemplaar van twee juwelendieven (Ulli Kinalzik en Stefan Staudinger), die menen de slag van hun leven te slaan. Uiteraard krijgt Benedikt de politie in zijn nek wanneer de juwelen bij hem thuis worden gevonden.

 


21. Geisterjäger
Benedikt, Henriette en Vincenz bezoeken een kasteelhotel waar de heren een reclamecampagne voor moeten bouwen. Het kasteel heeft echter problemen om gasten aan te trekken, want... het spookt er. Het spook van dienst is bovendien niemand minder dan Richard von Eschenlohe (Herbert Herrmann), de voormalige geliefde van Henriette. De hoteleigenaar, Gerwin Adler (Jürgen Schmidt), heeft een parapsycholoog, professor Hutter (Peter Schiff), onder de arm genomen om het spook te zoeken en te verdrijven. De professor wordt geassisteerd door zijn knappe dochter Elisabeth (Martina Gedek), misschien wel de vrouw die Benedikt gelukkig kan maken en zo de vloek kan verbreken...

 


BEELD EN GELUID
De beeldkwaliteit heeft de tand des tijds goed overleefd, zij het met een paar randbemerkingen. Zo is er in het begin van aflevering Unter falschem Verdacht een zwaar video-artefact te zien. Het is overigens pijnlijk duidelijk dat de reeks op video geschoten is geweest, want alle andere mogelijke defecten die u zich daarbij kan voorstellen, duiken hier of daar wel eens op. Daarenboven bevat de beeldband veel ruis. De dvd zelf dateert van 2008 en er zal allicht nooit een betere versie op de markt komen dan deze. Het geluid is uitgevoerd in Duits Dolby Surround 2.0, en u zal het zonder ondertitels moeten stellen.

 


EXTRA'S
Enige extra is een kort interview (5:07) met Stefan Behrens voor ZDF Mittagsmagazin. De eerste schijf bevat ook nog wat cross-promotionele trailers.

CONCLUSIE

Leuke Duitse comedy: het bestaat! Het enige probleem kan eventueel zijn dat deze schijven intussen al lang out of print zijn, en dat u een onzedelijk bedrag dient neer te vorken áls u ze al vindt - quelle catastrophe - maar mocht u om de één of andere reden toch aan deze box geraken, twijfel dan niet en koop 'm.



cover



Studio: ZDF

Regie: Ralf Gregan, Wilfried Dotzel
Met: Susanne Uhlen, Stefan Behrens, Volker Lechtenbrink, Ursela Monn, Gaby Heinecke, Hans-Werner Bussinger

Film:
9/10

Extra's:
1/10

Geluid:
7/10

Beeld:
7,5/10


Regio:
2

Genre:
Komedie

Versie:
Duitsland

Jaar:
1991-1993

Leeftijd:
6

Speelduur:
527 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
886972706290


Beeldformaat:
1.33:1 PAL

Geluid:
Duits Dolby Surround 2.0

Ondertitels:
geen
Extra's:
• Cross-promotionele trailers
• Interview met Stefan Behrens

Andere recente releases van deze maatschappij