DEEP IMPACT
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2004-09-12
FILM
Meer dan drie jaar na de
originele release heeft de lang aangekondigde maar telkens weer uitgestelde special edition van
Deep Impact eindelijk onze contreien bereikt. In deze bespreking gaan we na of het de moeite is om uw oude versie te houden, of dat U deze best vervangt door deze nieuwe versie.
Centraal in de film staat nieuwslezeres Jenny Lerner (Tea Leoni), die een gouden kans ziet om haar carriere een stoot opwaarts te geven wanneer ze een exclusieve scoop krijgt aangereikt, namelijk dat de minister van financien geen ontslag heeft genomen omwille van familiale redenen, zoals algemeen wordt aangenomen, maar omwille van overspel. Tot haar grote verbazing vraagt president Beck haar zelf (Morgan Freeman) om de zaak nog twee dagen in de doofpot te laten sudderen; daarna zal er een mededeling volgen, en als wederdienst mag zij op de persconferentie de eerste vraag stellen. De persconferentie loopt helemaal anders dan Jenny verwacht had: de president kondigt aan dat een jonge amateurastronoom, Leo Beiderman (Elijah Wood), samen met een sterrenkundige, dr Wolf, die in een verkeersongeval is omgekomen, een komeet hebben waargenomen die binnen een goed jaar de baan van de aarde zal snijden. Een gezamelijk Amerikaans-Russisch initiatief is intussen op poten gezet, en vanuit een gloednieuw ruimtestation zullen een team van experts, onder leiding van ex-maanreiziger Spurgeon Tanner (Robert Duvall), een landing op de komeet uitvoeren, en deze door atoomexplosieven proberen te herleiden tot hapklare brokken. Uiteraard mislukt dit plan, en erger nog, in plaats van een heel grote komeet (Wolf-Beiderman) is deze nu gesplitst in een grote (Wolf) en een kleinere (Beiderman).
De president heeft echter een tweede plan achter de hand: vlak voor de impact, zal een totale atoomaanval vanop de Aarde gelanceerd worden om de kometen tot gruis te herleiden. Voor het (erg waarschijnlijke) geval dat dit niet zou werken, worden er bovendien in oude mijnsites verblijfplaatsen ingericht, waarin alle plant-en diersoorten voor de fatale schok zouden moeten behoed worden. Als niet alle mensen de schok zouden overleven, dan zou toch de mensheid in zijn geheel moeten overleven, en daarom worden er willekeurig een klein miljoen Amerikanen door het lot aangeduid om voor de fatale crash plaats te nemen in de schuilkelders. Omdat niet iedereen gelukkig is met deze regeling (zo worden 50-plussers per definitie uitgesloten van de loting, omdat die niet meer kunnen "kweken"), breken er rellen uit. De rest van de film focust op twee families, die elkaar niet kennen, en hoe zij met het nakende einde van de wereld in het reine komen. Een van de geselecteerde gelukkigen is journaliste Jenny Lerner. Ze leeft in onmin met haar vader Jason (Maximilian Schell), omdat die hertrouwd is met iemand die haar zus had kunnen zijn. Wanneer haar moeder verneemt dat mensen van haar leeftijd geen kans maken op uitloting, beneemt ze zichzelf van het leven, waardoor Jenny haar vader nog meer dan ooit verwijt dat hij nooit van haar of van haar moeder gehouden heeft. Een andere gelukkige is Leo Beiderman, de ontdekker van de komeet, die intussen een lokale beroemdheid is geworden. Hij en zijn ouders mogen plaats nemen in de Ark, maar Leo wil ten allen prijze zijn vriendin Sarah (Leelee Sobreskii) meenemen. Ze trouwen nog snel, en gebruik makend van zijn bekendheid probeert hij ook gedaan te krijgen dat Sarah's ouders mee mogen. Dit mislukt echter, en Leo moet kiezen tussen zijn ouders of zijn vriendin.
Deep Impact is qua opzet een stuk wetenschappelijk meer onderbouwd dan
Armageddon, dat ongeveer tegelijkertijd uitkwam, en waar deze laatste overloopt van de adrenaline en patsers zoals Bruce Willis en Ben Affleck nog maar eens de wereld mogen gaan redden, speelt
Deep Impact meer in op het sentiment. Origineel wilde Steven Spielberg een moderne versie maken van de klassieker
When Worlds Collide, maar omdat het concept van twee botsende planeten helemaal geen suspension of disbelief zou kunnen opwekken, en omdat rond dezelfde tijd de komeet van Shoemaker-Lévy in botsing kwam met de planeet Jupiter, ontstond het idee om de botsing niet met een andere planeet, maar met een asteroïde te laten plaatsvinden. Alhoewel regisseur Mimi Leder (
Pay It Forward) met het verhaal vooral een gevoelige snaar tracht te raken, bevat de film nog meer dan voldoende actie en speciale effecten om de liefhebbers ervan op genoeg lekkers te trakteren. Nog een verschil met
Armageddon is dat Leder een merkelijk ernstigere cast bij elkaar heeft gezocht, met in een glansrol Morgan Freeman als de president van de Verenigde Staten, wijs en vooruitziend, dit in geheel tegenstelling tot de huidige president. Ook het team dat middels de Space Shuttle gaat proberen de komeet tot ontploffing te brengen met een handjevol atoomwapens, bestaat in deze film niet uit een bende losgeslagen boorwerkers, maar uit eerder nuchtere, droge en afgeborstelde wetenschappers en beroepspiloten. Wat de film wel een beetje doet ontsporen is de te pas en te onpas bovendrijvende religieuze ondertoon aan de vooravond van de grote vernietiging, die nog maar eens uitgaat van het eigen grote (Amerikaanse) gelijk, en het einde van de film, waar je feitelijk niet weet of je nu blij moet zijn of janken, is een beetje té melig. Toch heeft
Deep Impact zeker zijn verdiensten, niet in het minst qua spektakelfilm.
BEELD EN GELUID
We hebben echt moeite moeten doen om verschillen te zoeken tussen deze release en de vorige, en we hebben ze niet gevonden, alhoewel het beeld misschien iets zuiverder en scherper is dan de oude release - maar het kan even goed zijn dat ons perceptievermogen ons parten speelt. Hoe dan ook, een slechte beeldkwaliteit is dit zeker niet, met als enige gebreken hier en daar wat aliasing en de duidelijke grain. Ook het Engelse Dolby Digital 5.1-geluid lijkt hetzelfde te zijn als bij de oude release, met als enige verschil dat de tweede geluidstrack nu in het Frans is in plaats van in het Duits. Een spektakelfilm als deze staat of valt natuurlijk met de geloofwaardigheid van de geluidseffecten, en dat zit bij deze disc allemaal wel snor. De achterkanalen en de subwoofer worden zeer actief benut, er is zeer veel zorg besteed aan het ruimtelijk laten klinken van de effecten. Deze klinkt dus als een klok, maar dat deed de vorige release dus ook.
EXTRA'S
Waar beeld en geluid nagenoeg hetzelfde zijn gebleven, kunnen we niet hetzelfde zeggen voor de extra's. De vorige release moest het stellen met twee miezerige bioscooptrailers, die nu bovendien verdwenen zijn. In de plaats daarvan krijgen we drie andere toevoegingen. Eerste is een (ondertitelde) audiocommentaartrack van regisseur Mimi Leder en speciale effecten-man Scott Farrar. De commentaartrack is duidelijk van recente datum en speciaal voor deze dvd gemaakt. We vernemen onder meer dat het oorspronkelijk de bedoeling was om een film van 3 uur te maken, met nog meer nadruk op de ontwikkeling van de karakters, maar het testpubliek liet het afweten. Een Director's Cut in de toekomst behoort dus tot de mogelijkheden; jammer dat er geen verwijderde scènes te vinden zijn. Als tweede in de rij vinden we vier featurettes, of beter gezegd, één featurette die in vier stukken is gehakt, en afklokt op 32 minuten. De titels zijn
Preparing for the End, Making an Impact, Creating the Perfect Traffic Jam en
Parting Thoughts, en er is spijtig genoeg geen
play all-functie voorzien. De klemtoon ligt vooral op het creëren van de speciale effecten, zoals de gigantische file en de vloedgolf; de documentaire overstijgt gelukkig het niveau van het doordeweekse verkoopspraatje. Tot slot vinden we nog een fotogallerij terug, waarbij het merendeel van de foto's uit de film schijnt te komen en dus volledig pointless zijn, en slechts een paar achter de schermen zijn genomen.
CONCLUSIE
Bent U geen liefhebber van extra's, dan kan U met een gerust geweten de vorige versie behouden, want technisch is er niets verbeterd of verslechterd aan deze release. Voor mensen die deze dvd willen aanschaffen, of die de oude versie hebben en wild staan van bonusmateriaal, kunnen we deze versie als de
version of choice aanprijzen.