LIFE AQUATIC WITH STEVE ZISSOU, THE
Bespreking door: Carl - Geplaatst op: 2005-11-04
FILM
Sinds Coppola's fantastische
Lost In Translation heeft acteur Bill Murray z'n ideale rol gevonden als een soort prozac-melanchoot in het bezit van kurkdroge opmerkingen en puppy-face gelaatsuitdrukkingen. In de bioscoop kan u hiervan getuige zijn als u
Broken Flowers gaat bekijken, maar in afwachting daarvan zit u ook goed met deze
The Life Aquatic With Steve Zissou. Het is alweer de vierde film van vreemde eend in de bijt Wes Anderson. Anderson's vorige film,
The Royal Tenenbaums, kon ons slechts matig bekoren wegens te abstract, maar werd door velen uitgeroepen als een regelrecht meesterwerk. Deze
Life Aquatic is iets meer mainstream maar dat wil niet zeggen dat Anderson z'n stokpaardjes uit het oog verliest: de film zit nog steeds volgepropt met even bizarre als kleurrijke karakters die zich als het ware op een ander bestaansniveau dan het onze bevinden.
Deze keer volgen we Steve Zissou (Murray), een befaamd oceanograaf en documentairemaker (overduidelijk gebaseerd op de legendarische Jacques Cousteau) die een moeilijke levensperiode doorloopt. In z'n meest recente documentaire heeft hij het immers over de al dan niet bestaande jaguar-haai. Zissou is er zeker van dat een exemplaar van deze haaiensoort z'n beste vriend Esteban Du Plantier verorberde tijdens een expeditie. Hij zal dan ook geen rust vinden voordat hij de moorddadige haai gevangen heeft en samen met een bont allegaartje aan crewleden trekt hij erop uit in z’n befaamde vaartuig: 'de Belafonte'. De verhaallijn van de jacht op de haai is echter bijzaak en dienst als Anderson's lokmiddel om te doen waar hij zo sterk in is: bizarre karakters bij elkaar in de buurt plaatsen en hun interactie op pellicule vastleggen. De (onderwater-)setting mag er natuurlijk wezen en de Belafonte wordt prachtig in beeld gebracht maar de passagiers van de Belafonte stelen de show. Zo is er Ned Plimpton (Wilson), een piloot uit Kentucky die voor zichzelf uitgemaakt heeft dat hij Zissou's zoon is. Verder is er crewman Klaus (Willem Dafoe met een Duits accent!), Steve's ex-vrouw Eleanor (Anjelica Huston) en Jane Winslett-Richardson (Cate Blanchett), een zwangere reporter die een stuk schrijft over Zissou. Alsof dit nog niet genoeg was is er ook iemand mee van de verzekeringsmaatschappij om een oogje in het zeil te houden, loopt er iemand rond die voortdurend Portugese vertolkingen brengt van David Bowie-songs en zien we af en toe een driepotige hond en een topless scriptmeisje opduiken.
Bent u er nog? Okee, dat is al een eerste hint dat u wellicht tot de aanzienlijkse schare Anderson-fans zal behoren. De man creëerde voor zichzelf immers een mooie succesvolle niche in het Hollywood-wereldje. Welke regisseur kan voor zichzelf zeggen dat 3 van z'n 4 films in het gerenomeerde Critereon-formaat op dvd uitgebracht werden? Zoals steeds hanteerde Anderson een scherpe pen bij het schrijven van het script en ook de fotografie is opnieuw heel strak. Er zijn voldoende subplots aanwezig om het geheel toch het benodigde avontuur te bezorgen en ook aan de muziek werd, naar goeie gewoonte, uitermate veel aandacht besteed. Naast de Portugese vertolking van de Bowie-songs is Anderson's vaste componist Mark Mothersbaugh opnieuw van de partij. Deze slaagde erin om z'n score perfekt te laten aansluiten bij de speciale onderwateromgeving en werkt op deze manier mee om een extra dimensie aan de film te geven.
Door vele fans aanzien als de zwakste tot nu toe uit Andersons jonge carrière, door ons echter aanzien als de meest aangename om volgen. Hoe het ook zit, dit is zeker en vast een aanrader voor liefhebbers en een een perfekte introductie voor de niet-kenners van deze talentvolle regisseur.
BEELD EN GELUID
Een moderne anamorfische 2.35:1-transfert die ruim voldoet aan de hedendaagse verwachtingen. Meer kunnen we niet zeggen over de beeldkwaliteit van deze
Life Aquatic. Je moet al echt met een vergrootglas op zoek gaan naar foutjes in het beeld en dan nog zal je er uitermate weinig vinden. Op grotere schermen zal je héél af en toe zien dat het beeld iets minder is van scherpte, maar die momenten zijn zeldzaam en kortstondig. Af en toe speelt Anderson ook met de kleuren (de piratenscènes), zo zie je in bepaalde scènes de rode tinten meer op de voorgrond treden. Geluid krijgen we in 5.1-formaat en is, gezien het genre, niet al te uitdrukkelijk aanwezig. Dialogen zijn helder, goed verstaanbaar en van een aanvaardbaar geluidsniveau. Geluiden uit de achterste speakers zijn vrij discreet en deze kanalen worden dan ook vooral soundtrackmatig aangesproken.
EXTRA'S
Slechts drie extra's hier: het audiocommentaar is er eentje van regisseur Anderson in samenwerking met z'n co-scriptschrijver Noah Baumbach. Het audiocommentaar werd opgenomen in het restaurant waar ze destijds dagelijks werkten aan het script. Deze a-typische setting typeert opnieuw Anderson in al z'n facetten. Verder zijn er 9 verwijderde scènes zonder commentaar van de regisseur, al zijn ze wel voorzien van ondertiteling. De leukste extra is echter de 'sterren op de set'-featurette: alhoewel voorzien van veel beeldmateriaal uit de eigenlijke film zijn er een aantal interessante interviews aanwezig. Verder kunnen we een blik achter de schermen werpen en zien we onderandere hoe de acteurs zich aanpassen aan de eigenzinnige Anderson.
CONCLUSIE
Welkom in de wondere wereld van Wes Anderson. Deze film kan perfekt dienen als introductie om kennis te maken met deze getalenteerde filmmaker. Aquatic is volgens ons iets toegankelijker dan bijvoorbeeld
The Royal Tenenbaums maar toch blijft een Anderson-film steeds een aparte ervaring. Beeld en geluid zijn van hedendaagse kwaliteit, met het aantal extra's werd echter karig omgesprongen.