AEON FLUX
Bespreking door: Carl - Geplaatst op: 2006-05-28
FILM
Laat ons voor de verandering beginnen met de conclusie:
Aeon Flux is een film die zichzelf veel te veel au sérieux neemt. Als bewijs luister je best naar het audiocommentaar van sexy superster Charlize Theron en producer Gale Anne Hurd. Meer daarover bij het bonusgedeelte van deze bespreking. Wie destijds op vrijdagavond af en toe bleef hangen op MTV zal ooit wel de gelijknamige animatieserie tegengekomen zijn waarop men zich baseerde om deze filmversie in elkaar te knutselen. Peter Chungs Aeon Flux had een eigen specifieke animatiestijl die zowat iedereen behalve de doorsnee kijker aansprak. Met z’n eigenaardige visuele effecten, up tempovertelstijl, bizarre lichaamsbouw van de karakters alsook de afwisseling tussen ruwe actie en erotische passages was dit nu eenmaal niet je dagelijkse
Tom & Jerry-cartoon (waarmee we niks willen afdoen aan deze twee iconen). De instapdrempel lag gewoon veel hoger en iedereen die de serie ooit gezien heeft, zeker de fans, hielden hun hart vast bij de eerste geruchten over de transfer naar het witte doek.
We bevinden ons ver in de toekomst. Een plaag veegt de mensheid van de planeet en slechts een paar miljoen exemplaren weten te overleven in een op het eerste zicht utopische, afgeschermde stad. Op het eerste zicht, want niks is minder waar: al 400 jaar is er een totalitair regime aan de macht, met als gevolg een steriele en koude maatschappij in een stad vol strenge regels. Een groepje rebellen probeert op alle mogelijke manieren die dictatoriale macht omver te werpen. Het belangrijkste wapen van de rebellen: Aeon Flux, een op het eerste zicht sexy en ongevaarlijk uitziende vrouw, maar schijn bedriegt: Flux is een koelbloedige en ijzingwekkende killer die uitverkoren wordt voor een delicate maar uiterst belangrijke opdracht : de leider van de dictatoriale regering, Trevor Goodchild, uitschakelen. Meer geven we hier niet weg of uw filmplezier is op voorhand om zeep, maar laat ons stellen dat het woord 'clonen' nooit ver weg is.
Het publiek ziet graag dames met ballen, voorbeelden genoeg daarvan:
Elektra, Catwoman, Kill Bill, Resident Evil, de vrouwelijke
X-Men, enzovoort, enzovoort. Dat een sexy en bekende Hollywood-actrice niet altijd garant staat voor een goeie film, bewezen Jennifer Garner en Halle Berry al en jammer genoeg mogen we daar ook deze poging van Charlize Theron aan toevoegen. Na haar Oscarwinnende rol in
Monster is mevrouw Theron hoogstwaarschijnlijk onmiddellijk teruggevallen op een dieet van sla, tomaat en fitnessbeurten, want in geen tijd stond ze opnieuw superscherp om deze fysiek veeleisende rol op zich te nemen. Jammer genoeg heeft ze nog nooit van haar leven één klap moeten uitdelen en dat is er aan te zien. Het belangrijkste aan deze film zijn nu eenmaal de actiescènes en men hereft geprobeerd om via zenuwachtig montagewerk de erbarmelijke vechtkwaliteiten van Theron te verstoppen, evenwel zonder succes. Het is een pluspunt dat Theron zelf alle actiescènes voor haar rekening neemt, dus kan je haar geenszins een gebrek aan inzet verwijten. De film op zich werkt gewoon niet. Men koos er bewust voor om de specifieke huisstijl van de animatieserie te laten voor wat ie was en de film een eigen vorm mee te geven: een grote misstap. Op deze manier waren niet enkel de fans ontgoocheld, maar nam men ook het risico op een volledige flop. Het toenmalige hoofd van Paramount, Sherry Lansing, mocht vanwege de magnifieke opbrengsten van deze
Aeon Flux dan ook een andere job zoeken. U weet genoeg?
BEELD EN GELUID
Van een recente film van een grote studio verwachten we topkwaliteit. Het anamorfische breedbeeld lijkt op het eerste zicht dan ook onberispelijk, maar af en toe merkten we toch een enkele printbeschadiging op. De scènes gevuld met veel speciale effecten zijn ook niet echt wat ze moeten zijn waardoor het geheel af en toe licht onverzorgd overkomt. De verschillende settings worden dan weer helder en kraakzuiver aan de man gebracht, waardoor we niet echt weten of de hierboven opgesomde probleempjes al dan niet opzettelijk aangebracht zijn. Op het geluid is weinig of niks aan te merken. Er is een goeie spreiding en de achterste luidsprekers leveren overwerk. Alles is perfect in balans en de dialogen komen helder en verstaanbaar over. Een klein puntje van kritiek: de vele ontploffingen mochten iets voller klinken. Vrees echter niet, dit is een meer dan bevredigende geluidstrack.
EXTRA'S
5 featurettes en 2 audiocommentaren maken van deze onbevredigende film uiteindelijk toch een fatsoenlijke dvd. Het commentaar van Charlize Theron en producent Gale Anne Hurd komt misschien iets te serieus over (ze spreken alsof ze aan een pareltje van een film meegewerkt hebben) maar uiteindelijk komen we heel wat informatie te weten over de achterliggende idee van de film. Co-schrijvers Phil Hay en Matt Manfredi leveren een beter audiocommentaar af dan hun collega's en bedelven ons met allerhande weetjes en anekdotes. Ze hebben het vooral over de moeilijkheden die ze ondervonden om een getrouwe vertaling van de animatieserie naar het grote scherm te maken.
Van de eerste featurette waarvan de naam boekdelen spreekt ('Creating a World: Aeon Flux') onthouden we vooral het interviewgedeelte met de bedenker van de animatieserie. Chung geeft naar ons gevoel de indruk niet tevreden te zijn met de film en je ziet gewoon dat hij moeite heeft om dat te verbergen. In 'The Locations of Aeon Flux' leren we waarom de crew gekozen heeft voor Berlijn als locatie om de film in te blikken. 'The Stunts of Aeon Flux' heeft het over het vele stuntwerk dat gepaard ging met deze productie. We krijgen te horen en te zien dat Theron bijna al haar stunts zelf uitvoerde, een redelijk uitzonderlijk feit de dag van vandaag. 'The Costume Design: workshop of Aeon Flux' heeft het over de achtergrond van de vele uitzonderlijke en kleurrijke kostuums in de film, inclusief de sexy outfits van Theron.
'The Craft of the Set: Photographer of Aeon Flux' is de kortste van de 5 featurettes. We krijgen een interview te zien met een fotograaf wiens opdracht het was om foto's te nemen voor de posters, productiefoto’s, etc...Het is eens iets anders dan de mogelijkheid om de posters en productiefoto’s zelf te bekijken. We ronden af met de bioscooptrailer.
CONCLUSIE
Alhoewel het niet de flop is die de kassa liet uitschijnen, kon
Aeon Flux ons toch niet geheel overtuigen. Charlize Theron, alhoewel uitermate sexy in de strakke pakjes, is gewoonweg niet gemaakt voor dit soort rollen en bovendien had men moeite om de specifieke sfeer van de originele animatieserie correct te vertalen naar het witte doek. Gelukkig wordt de dvd nog enigzins gered door een aanzienlijk voorraad bonusmateriaal.