LADIES IN LAVENDER
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2006-08-30
FILM
Janet en Ursula Widdington, twee bejaarde zussen, de ene weduwe, de andere nooit getrouwd, wonen al jaren samen in het grote huis dat ze van hun vader hebben geërfd langs de kust van Cornwall. Op een ochtend vinden ze een aangespoelde jongeman op het strand. Tijdens z'n herstelperiode verblijft hij in de gastenkamer waar hij geniet van het uitzicht en het gezelschap van de beide dames. Die verzorgen hem als ware hij een baby, leggen hem in de watten met lekkere toetjes en leren hem z'n eerste woordjes Engels. Andrea (Daniel Brühl), want zo heet hun beschermeling, is van Poolse afkomst en zoals later zal blijken was hij op weg naar Amerika toen het schip verging dat hem naar z'n nieuwe vaderland zou brengen. Tussen beide oude vrouwen, geïsoleerd in hun verre landhuis langs de kust, en de jongeman, aantrekkelijk en bruisend van energie, ontstaat een speciale band. Ursula (Judi Dench), de jongste, weet zich geen houding te geven en wordt verliefd op Andrea, tegen haar wil, tegen alle gezonde verstand in. De drang is te sterk.
Een andere buitenlandse gast op het eiland, de landschapsschilder Olga Daniloff (Natascha McElhone), zus van een beroemd Russisch violist, raakt geïnteresseerd in Andrea wanneer ze hem toevallig viool hoort spelen. Ze stuurt de beide zussen een briefje met het verzoek hun gast te vertellen over de mogelijke interesse van haar broer voor zijn vioolspel, maar de Widdingtons verbranden de brief. In het kleine dorp is een ontmoeting tussen Andrea en Olga evenwel niet te vermijden, vooral niet vanaf het moment dat Andrea weer op de been is en regelmatig naar het dorpscafé afzakt voor een biertje. Wanneer hij verneemt dat Janet (Maggie Smith) en Ursula iets van mogelijk belang voor hem verborgen hebben gehouden, wacht hun een onaangename confrontatie.
Ladies In Lavender is een zoet en romantisch drama over liefde op oudere leeftijd, vriendschap en jaloezie, naar een kortverhaal van William J. Locke (1863-1930). De regisseur situeert de gebeurtenissen in 1936, op de vooravond van de toenemende conflicten met het regime van Adolf Hitler. Hij vertelt ons niet dat Andrea van Pools-Joodse afkomst is en als begenadigd musicus probeert te ontsnappen aan de val die de nazi's voor zijn rasgenoten opzetten. De beweegredenen van Andrea blijven onduidelijk voor de mensen in het dorp, maar dat geldt evenzeer voor Olga, de Russische die vloeiend Duits spreekt. Ook zij is een vreemde eend in de bijt waarover een afgewezen dorpsarts zich vragen gaat stellen als er sprake is van Duitse spionnen langs de Engelse kust.
Charles Dance maakt van
Ladies In Lavender een feel good-film in de beste Engelse traditie. De beide oude dametjes, Janet en Ursula, zijn twee beminnelijke en doodbrave mensjes die geen vlieg kwaad doen. Maggie Smith (Professor Minerva McGonagall in de
Harry Potter-films), is de bezorgde zus, degene die al een leven achter de rug heeft en zich zorgen maakt over de hersenspinsels van haar jongere zusje. In haar blik schuilt ongerustheid over hun toekomst samen. Ze volgt de evolutie discreet maar met een scherp oog, maant Ursula aan tot voorzichtigheid en neemt haar met een stil gebaar en sussende woorden in de armen als het zoals voorzien fout gaat. Maggie Smith draait ondertussen een halve eeuw mee in het televisie- en filmwereldje en behoort tot de groten van de Britse cinema. Judi Dench (
Pride & Prejudice) is de gevoelige jongere zus die nooit een vriendje heeft gehad. Haar pad heeft nooit dat van een man gekruist. Andrea is haar eerste liefde. Hij is dan wel jong, erg jong zelfs, maar hij is de hele tijd in de buurt, benaderbaar en bereikbaar én – niet onbelangrijk - afhankelijk van haar goede verzorging en haar gezelschap. Dat schijnt hij op prijs te stellen en dat voedt bij Ursula het gevoel dat ze als jong meisje nooit tot ontwikkeling heeft kunnen brengen, nl. dat van verliefdheid. Judi Bench slaagt erin om het sneller kloppende hart van haar personage met eenvoudige middelen tot uitdrukking te brengen. Haar prestatie maakt indruk, maar raakt jammer genoeg niet uit de schaduw van wat Maggie Smith doet in
Ladies In Lavender.
Daniel Brühl (
Good Bye, Lenin!, Die Liebe In Gedanken en
Die Fetten Jahre Sind Vorbei - The Edukators) speelt de rol van Andrea. Veel meer dan vriendelijk lachen en Engelse woordjes aan elkaar rijgen – tot groot jolijt van de beide zusjes Widdington - doet hij aanvankelijk niet. Meestal spreekt hij Duits met een Pools accent en Charles Dance dringt ook niet aan: ook met Olga spreekt Andrea Duits. De Angelsaksische toeschouwer krijgt de vertaling via ondertitels. Een zeldzaam fenomeen in de Engelstalige cinema. Pas in het laatste kwart van de film krijgt Brühl de gelegenheid om iets van zijn ongekunsteld en aantrekkelijk talent te etaleren en de toeschouwer te tonen dat hij wel degelijk instaat is tot geloofwaardige en overtuigende acteerprestaties. Voor alles blijft hij in deze film de goedmenende zoon uit
Good Bye, Lenin!, de brave jongen die het met iedereen goed voorheeft. Net zoals toen leidt dat gedrag in
Ladies in Lavender tot verwarring en pijnlijke misverstanden.
BEELD EN GELUID
Ladies In Lavender baadt in prachtige pasteltinten. De kust van Cornwall is wondermooi in het voorjaar en de vroege zomer en Charles Dance weet precies hoe hij zijn film maximaal kan laten genieten van dat effect. De kleuren zijn wit en blauw met veel groen van de natuur en lichtgrijs van de mistige kustlijn in de achtergrond. De interieurs zijn luchtig met veel invallend licht. De tinten vallen iets grauwer uit, want de decoratie is netjes maar oud, het beddengoed is van prima kwaliteit maar een beetje versleten, het meubilair is antiek en donker gebeitst. Het geluid staat in 5.1 en dat levert aardige effecten op in de opnamen aan het strand en tussen het groen. De stemmen zitten vooraan, mooi verdeeld over het midden. De soundtrack, een mengeling van locale folklore en klassieke muziek, doet eveneens zijn voordeel met de geboden mogelijkheden. De klassieke stukken klinken prachtig, de meer traditionele muziekwerken met viool en accordeon doen het uitstekend in de surround.
EXTRA'S
De dvd bevat twee
Andere Trailers die u zelf niet kan selecteren. Als de dvd begint krijgt u ze automatisch na elkaar op uw scherm. U kan wel doorspoelen, maar niet kiezen om bijvoorbeeld direct met de film te starten. Ook kan u geen fragmenten uit de film aanklikken, want er is geen selectiescherm voorzien. Het is een weinig comfortabele werkwijze die volledig breekt met wat algemeen gebruikelijk is in het milieu. Trailers opdringen getuigt niet meteen van veel respect voor de toeschouwer/koper. RCV behoort dringend zijn politiek terzake te herzien.
CONCLUSIE
Ladies in Lavender is een aantrekkelijke productie vol passie en romantiek in de trant van J. Austen en de zusjes Brönte. De acteerprestaties van Judi Dench, Maggie Smith en Daniel Brühl zijn voortreffelijk. De kibbelende en naijverige oudjes, Janet en Ursula, zal u meteen in uw hart sluiten en de goedogende vreemdeling wil u beslist als toekomstige schoonzoon. Miriam Margolyes (
Being Julia, Left Luggage) speelt de rol van Dorcas, de bazige en ontwapenende werkster in huize Willington. Zij zorgt voor de nodige humor in de film.
Ladies in Lavender is cinema met een hart en de gevoelige zielen onder u zullen beslist een traantje wegpinken bij het emotionele happy end. Soms is het allemaal een beetje voorspelbaar, maar dat hoort erbij. Technisch is deze productie van zeer goede kwaliteit, zowel qua beeld als qua geluid. Jammer van het ontbrekende selectiescherm.