FRINGE - SEIZOEN 1 (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2010-07-12
SERIE
Agente Olivia Dunham (Anna Torv) wordt ingedeeld bij een FBI-sectie die onderzoek doet naar bovennatuurlijke verschijnselen, en die geleid wordt door Phillip Broyles (Lance Reddick). Aanleiding is een aanslag met een biochemisch wapen waardoor een heel vliegtuig met slachtoffers wordt gemaakt. Olivia krijgt assistentie van manusje-van-alles Peter Bishop (Joshua Jackson), die overal gaat waar het avontuur en mogelijk persoonlijke winst te rapen valt. Een derde, eerdere bizarre partner, die de forensische kant van de onderzoeken verzorgt, is biochemicus Walter Bishop (John Noble), de vader van Peter. D'r is echter één detail dat de zaken meestal bemoeilijkt: Walter Bishop is knettergek, net uit een instelling ontslagen, en Peter wordt vooral door het FBI ingehuurd om te voorkomen dat zijn vader nog grotere ongelukken aanricht dan diegene die hij onderzoekt. Naarmate het seizoen vordert, beginnen de stukken van de puzzel in elkaar te passen, en krijgt het FBI zicht op de activiteiten van ZFT, een wijdvertakte terreurgroep die zich gespecialiseerd heeft in het maken en uittesten van biologische wapens, en die er geen graten in ziet om de menselijke populatie als proefkonijnen te gebruiken. Er is helaas niet bewezen verband tussen de terreurgroep, en de
defense contractor Massive Dynamics, die haar politieke invloed aanwendt om het onderzoek van het FBI zo ver mogelijk uit haar achtertuin te houden.
Er zijn meerdere overeenkomsten te vinden tussen
Fringe en
The X-Files, alhoewel je niet echt van plagiaat kan spreken. Net zoals de felvermaarde cultserie van Chris Carter vallen de afleveringen van
Fringe op te delen in twee categorieën: die waarin de voornaamste verhaalboog over de strijd tegen ZFT wordt voortgezet, en de
monster of the week-afleveringen waarin Olivia en Peter mogen uitrukken om alweer de één of andere anomalie van de natuur te gaan vangen nadat die een nietsvermoedende omstaander of drie in reepjes heeft gescheurd.
Fringe is echter een stuk donkerder en vooral goorder, qua in stukken gehakte lichamen worden onze gevoelens alvast niet gespaard.
Fringe is het nieuwe geesteskind van J.J. Abrams, producent van onder meer
Lost, die als visitekaartje vaak reeksen uit zijn brein tovert waarin de verhaallijnen alsmaar gecompliceerder worden, om vervolgens het schip te verlaten en de tot wanhoop gedreven scenaristen aan hun eigen lot overlaat. Het neigt in
Fringe alvast soms een beetje in die richting, want het is echt geen overbodige luxe om er af en toe het hoofd bij te houden. Abrams weet echter blijkbaar wat hij doet, want de afleveringen zitten doorspekt met referenties naar dingen die al gebeurd zijn en dingen die in op stapel staande afleveringen nog dienen te gebeuren. De overkoepelende verhaallijn is na één seizoen nog niet helemaal duidelijk geworden, vooral bij de
standalone episodes zitten een paar hele goeie scripts bij, waaraan onder meer Oscarwinnaar Akiva Goldsman heeft meegewerkt, die me neigen om de globale score voor inhoud nog wat te verhogen. De
art direction van de reeks is heel fijn, er zitten in elke aflevering speciale effecten die in een volwaardige bioscoopfilm niet zouden misstaan. Het feit dat de film voor het eerst een noemenswaardige ernstige rol verschaft aan voormalige tienerster Joshua Jackson is vermeldenswaardig, ook de Australische actrice Anna Torv heeft zichzelf met deze reeks definitief op de internationale kaart gezet, maar de beide worden schaamteloos van het podium gespeeld door John Noble, die vooral bekend is geworden door zijn rol van Denethor in
The Return Of The King. Noble schittert met zijn bizarre tics en zijn zwartgallig gevoel voor humor in elke scène waarin hij mag meespelen, en weet toch zijn personage op een dusdanig ernstige manier te brengen dat hij geen karikatuur van zichzelf maakt.
AFLEVERINGEN
Disk 1:
1. Pilot
Een vliegtuig uit Hamburg landt in Boston, en alle passagiers zijn op een gruwelijke manier aan hun einde gekomen: het vlees is als het ware van hun botten gevallen. FBI-Agente Olivia Dunham wordt mee op de zaak gezet, en samen met haar partner John Scott (Mark Valley) - met wie ze naast collega's ook een koppel minnaars vormt - onderzoekt ze na een anonieme tip een garagebox, waarin een illegaal laboratorium is gevestigd. Een verdachte blaast de garagebox op en John wordt besmet met enkele van de chemicaliën die er opgeslagen lagen. Olivia's enige kans om haar vriend te redden is een expert op de zaak zetten: doctor Walter Bishop), een biochemicus die al 17 jaar in de psychiatrische afdeling van de gevangenis zit omdat hij zou geëxperimenteerd hebben op mensen. Om hem te kunnen benaderen zoekt ze contact met zijn zoon Peter, een avonturier die net in Irak zit om te helpen naar olie te boren. Tegen zijn zin kan Olivia hem overhalen naar Boston te komen om met zijn vader te praten, met wie hij op gespannen voet leeft. Maar naast een briljante geleerde is Walter Bishop vooral zo zot als een vijs.
2. The Same Old Story
Olivia, Peter en Walter Bishop worden te hulp geroepen wanneer een vrouw voor de deur van een kliniek hoogzwanger wordt achtergelaten, en het kind op tijdspanne van een paar uur sterft als een tachtigjarige van de ouderdom. Walter Bishop heeft ooit onderzoek gedaan naar de functie van de hypofyse, waarin onder meer de ouderdomsregeling hormonaal wordt waargenomen, en het lijkt dat de vrouw de volgende in een lijst van slachtoffers zou worden van een seriemoordenaar die zich voedt met hypofysen. De enige andere expert in de zaak doctor Claus Penrose (Mark Blum), weet van niks, maar het blijkt wel zíjn zoon te zijn die de moorden pleegt.
3. The Ghost Network
Roy McComb (Zak Orth) denkt dat hij een goddelijke gave heeft wanneer hij allerlei toekomstige rampen kan tekenen. De gave is echter veroorzaakt door een experiment van doctor Bishop twintig jaar geleden, waarbij Roy metaal in zijn bloed werd gespoten. Nu is hij zoiets als een levende GSM-antenne. Zo voorziet hij hoe terroristen in een bus slachtoffer worden van een bus gas met daarin een silicaatverbinding die onmiddellijk vaste vorm aanneemt. De passagiers van de bus zijn gestikt, en de hele bus is volgespoten met een soort van vloeibare plastic. Gelukkig had nog één van de slachtoffers een handcamera aan, waardoor er toch een paar aanwijzingen zijn. Zoals het feit dat één van de slachtoffers voor de narcoticabrigade werkte. Doctor Bishop werkt koortsachtig aan een operatie waarmee Roy niet alleen de beelden in zijn geest zou kunnen zien, maar waardoor ook de gebruikers van de telefoon kunnen afgetapt worden.
4. The Arrival
Een man die we leren kennen als The Observer (Michael Cerveris) drinkt rustig een glaasje lauw water en eet een stuk rauw vlees op een broodje met een dozijn galapeños en een halve fles tabasco, terwijl hij in een notaboekje dingen in een ogenschijnlijk buitenaardse taal schrijft. Vanuit een bistrot in Boston overschouwt hij de werken op een bouwwerf, waarbij plots een gasleiding ontploft en er een vanuit het binnenste van de aarde een cylinder opduikt. Doctor Bishop denkt aan een soort van torpedo's die door de aardkorst kunnen reizen, een wapen dat tien jaar geleden in experimentele fase was, maar nu een stille dood is gestorven. Olivia komt te weten dankzij haar liaison bij de militairen, Henry Jacobson (Nestor Serrano), dat er zich in 1987 een gelijkaardig voorval heeft voorgedaan. Hoe dan ook: de cylinder is gevaarlijk, maar de mannen zoals The Observer die het ding terug willen zijn nog véél gevaarlijker.
Disk 2:
5. Power Hungry
Een bediende van een koeriersdienst heeft last van een wel zeer hinderlijk verschijnsel: telkens hij geëmotioneerd geraakt, ontregelt hij alle electronica in zijn buurt. Wanneer hij een blauwtje loopt bij een receptioniste waar hij een oogje op heeft, stort er zelfs een lift 26 verdiepingen naar beneden. De incidenten volgen een zeker patroon, dat het Fringe-team interesseert.
6. The Cure
Twee vrouwen die allebei aan de reumatische ziekte van Bellini lijden, verdwijnen kort na elkaar. Eén van de twee duikt met geheugenverlies op in een pub, en ze geeft zodanig veel radioactieve straling af dat ze een bloedblad onder de klanten aanricht, om maar te zwijgen van het feit dat er van haar hoofd niet genoeg meer overblijft om in elkaar te puzzelen. Het farmaceutisch bedrijf dat een remedie tegen de ziekte heeft ontwikkeld, heeft ook het potentieel van de behandelling ingezien als biowapen.
7. In Which We Meet Mr. Jones
Een agent stort in tijdens een debriefing, en hij blijkt een soort van parasiet in zijn borstkas te hebben zitten die zijn hart in een wurggreep houdt. Olivia wordt naar Duitsland gestuurd om de enige die weet hoe de parasiet kan verwijderd worden, te ondervragen. De man in kwestie, David Robert Jones (Jared Harris), is een Engelse staatsburger die door de Duitse autoriteiten in een strengbewaakte faciliteit gevangen gehouden wordt, en het is niet vanzelfsprekend dat ze bezoekrecht krijgt.
8. The Equation
Ben Stockton (Charlie Tahan) wordt uit de wagen van zijn vader Andrew (Adam Grupper) ontvoerd, terwijl die door een reeks hypnotische lichtjes aan het lijntje wordt gehouden en er gedeeltelijk geheugenverlies aan heeft overgehouden. De jongen is muzikaal begaafd, en er blijkt een correlatie te zijn tussen zijn muzikale composities en het oplossen van een wiskundige vergelijking, waarvoor zijn ontvoerster, Joanne Ostler (Gillian Jacobs), al verschillende wiskundige begaafden heeft ontvoerd. Walter denkt dat een kennis die samen met hem in het gekkenhuis heeft gezeten, Dashiell Kim (Randall Duk Kim), meer over de vergelijking weet, maar wanneer hij zich aanbiedt bij het gekkenhuis om met zijn oude vriend te spreken, besluiten ze om hem ook terug op te sluiten.
Disk 3:
9. The Dreamscape
Een werknemer van Massive Dynamics, Mark Young (Ptolemy Slocum) springt uit het raam nadat hij meent dat hij aangevallen wordt door vlinders met vleugels zo scherp als scheermesjes. Walter meent dat de man onder invloed was van een zodanig sterk hallucinogeen dat hij de wonden die hij inbeeldde te krijgen, ook effectief kreeg. Anna krijgt een mail met een tip over de opslag van een lading exotische kikkers die het hallucinogeen in kwestie verspreiden, maar de mail komt van haar overleden collega John Scott. Om zijn gedachten trachten te vatten neemt ze terug vrijwillig plaats in de electrolytische tank van Walter.
10. Safe
Een bende bankrovers heeft een revolutionaire manier om kluizen leeg te roven: ze beschikken over een apparaat waarmee ze door vaste materie kunnen dringen. Voor één van de overvallers loopt het avontuur echter falikant af: hij materialiseert opnieuw op het moment dat hij nog half door de muur steekt, en hij wordt dus als het ware levend dichtgemetst. De serie overvallen is bovendien niet zo willekeurig als die lijkt: de leeggeroofde kluizen werden allemaal door Walter eertijds gehuurd om een nóg revolutionairdere uitvinding in te stockeren.
11. Bound
Olivia wordt bij haar ontvoering onderworpen aan een operatie waarbij er in haar ruggenmerg getapt wordt. Ze kan echter ontsnappen, maar wordt gearresteerd door het team van Sanford Harris (Michael Gaston), die een intern onderzoek naar het Fringe-departement voert. Eén van de ontvoerders, Mitchell Loeb (Chance Kelly), maakt zelf deel uit van Broyles' departement. Wanneer twee experts op gebied van epidemies door een gigantische versie van het gewone griepvirus van binnenuit worden opengereten, blijkt de stof waaruit de virussen bestaan een zelfde bestanddeel te bezitten dan één die Olivia in de kliniek waar ze geopereerd werd, heeft gestolen.
12. The No-Brainer
Twee mannen, de tiener Greg Wiles (Jake O'Connor) en een louche autoverkoper vertonen dezelfde symptomen: nadat ze een bestand hebben binnengehaald op hun computer via een peer-to-peernetwerk is hun brein in vloeistof veranderd en de harde schijf van de computer aangevreten. Hebben de twee slachtoffers een verband? Is er een manier om het kwaadaardige filmpje niet langer te laten verspreiden? En zo nee, wie wordt het volgende slachtoffer? Iemand probeert zelfs het bestand op de computer van Olivia's nietsvermoedende nichtje Ella (Lily Pilblad) te zetten.
Disk 4:
13. The Transformation
Een Boeing 747 stort neer nadat één van de passagiers, Marshall Bowman (Neal Huff) is getransformeerd in een egelachtig monster. Hij is besmet door een bioterroristisch virus dat hij met zijn partner Hicks (Felix Solis) heeft proberen te verhandelen. Hicks wordt gearresteerd, en hij is ook besmet, maar Walter kan hem enkele middelen toedienen om het proces te stoppen. Nadat Anna een confronterende ontmoeting heeft in de tank met de residuele verschijning van John Scott, gaat ze undercover om te trachten de verspreider van het virus, Conrad (Al Sapienza) te grazen te nemen.
14. Ability
Een virus wordt verspreid door een zeldzaam tweedollarbriefje. De slachtoffers krijgen zodanig veel antistoffen waarmee wonden helen, dat hun lichaamsholten, zoals mond en ogen, in een mum van tijd dichtgroeien. Jones (Jared Harris) heeft zich aan de autoriteiten overgegeven, maar wil alleen maar met Olivia spreken.
15. Inner Child
Op een bouwwerf vinden twee bouwvakkers een kind (Spencer List) dat maandenlang onder de grond heeft geleefd en totaal verwilderd is. Het kind krijgt echter een speciale emotionele band met Olivia, die op zoek is naar The Artist (Jeremy Shamos), een seriemoordenaar die vrouwen verdooft, vermoordt en ze op een publieke plaats tentoonstelt, herwerkt naar zijn visies.
16. Unleashed
Een bende dierenrechtenterroristen breekt in in het laboratorium van Swift, die dierproeven doen in opdracht van cosmeticafabrikanten. Ze laten per ongeluk een wezen vrij dat speciaal artificieel-genetisch gemaakt is, een kruising van onder meer een bergleeuwachtige en een schorpioen. Het ding heeft enorme giftanden, klauwen en een méér dan gezone voortplantingsdrift. De activisten worden in héél kleine stukjes uit elkaar gereten, en het dier heeft Charlie besmet met een ongezonde portie van zijn
offspring.
Disk 5:
17. Bad Dreams
Olivia ziet in haar droom hoe een moeder van een zeven jaar oud dochtertje voor de tram springt. In haar droom heeft Olivia haar echter geduwd, alhoewel ze op dat moment aan de andere kant van het land was. Kort daarop ziet ze in een droom hoe een jaloerse echtgenote haar man in een restaurant neersteekt. Het jammere aan de zaak is dat de twee bloedige incidenten ook écht gebeuren. Een zoektocht door haar verleden brengt Olivia op het spoor van Nick Lane (David Call), die met haar ooit op zomerkamp is geweest. De kinderen waren zonder dat ze het wisten onderwerp van een geheim experiment met emotieverhogende drugs.
18. Midnight
De politie gaat op zoek naar de dader van een reeks gruwelijke moorden waarbij het ruggenmerg uit de nek van het slachtoffer is gezogen. Het spoor leidt naar een illegaal laboratorium, waar een zekere doctor Nicholas Boone (Jefferson Mays) experimenteert met varianten van de syfilisbacterie. Hij beweert betrokken te zijn bij de samenzwering van de terreurgroep ZFT, en belooft zijn medewerking op voorwaarde dat de politie zijn vrouw, Valerie Boone (Trieste Dunn), de ruggenmergvampirella, levend kan inrekenen. Valerie struint het clubcircuit af, op zoek naar nieuwe slachtoffers.
19. The Road Not Taken
Nadat ze bijna dol wordt op de bus, barst Susan Pratt (Jennifer Ferrin) spontaan in vlammen uit en explodeert. Olivia ziet echter op de plaats van het delict een tweede lijk, in wat een glimp van een alternatieve werkelijkheid lijkt. De tweede vrouw is Susans tweelingzus Nancy, en alhoewel de politie te laat is om nog iets voor Susan te kunnen doen, kan Nancy misschien nog gered worden. Iemand op een hoog niveau binnen het FBI saboteert echter het onderzoek.
20. There's More Than One Of Everything
Bioterrorist David Robert Jones keert terug, maar hij is duidelijk verminkt na het experiment waarmee hij uit de gevangenis is geteleporteerd. Hij overvalt Nina Sharp om de batterij uit haar kunstarm te stelen, en experimenteert vervolgens met een toestel waarmee hij tussen de verschillende realiteiten kan reizen. Het toestel staat echter nog niet op punt, en Jones laat een spoor van vernieling achter. Walter is uit zijn laboratorium geplukt door de Observer, en is in zijn oud vakantiehuis aan de kust naarstig op zoek naar iets.
BEELD EN GELUID
Fringe is voorlopig niet uitgebracht in de Benelux, maar wie de moeite doet om even over de grens te wippen en deze disk in Frankrijk aanschaft, zal tot zijn genoegen een Nederlands ondertitelingsspoor vinden. Hierbij moet wel de opmerking gemaakt worden dat de ondertiteling nogal veel irritante fouten bevat, en het is vooral ergerlijk dat de vertaler van dienst blijkbaar nooit is gescreend geweest op zijn kennis van de nochtans niet zo moeilijke dt-regels. De serie voldoet aan alle technische vereisten waaraan een hedendaagse televisiereeks, klaargestoomd voor high definition, aan moet voldoen. De koele kantoorgebouwen van het FBI, de warme en gezellige straatjes van Boston, het rommelige laboratorium van Bishop senior op Harvard, elke scène heeft zo zijn specifieke sfeer, en samen zijn ze tot een uiterst genietbaar geheel gekleed, waarin variatie troef is. Naast al dit pittoreske gedoe zijn slijm en bloederige wonden twee belangrijke ingrediënten in de beeldcompositie van
Fringe. De kleuren zijn erg warm en innemend, en het contrast is bijzonder goed afgewerkt. D'r zit uiterst weinig ruis op het beeld, wat onder meer maakt dat er overal veel details te zien zijn; het is bovendien vermeldenswaardig dat de vele speciale effecten en onaardse creaturen die de reeks rijk is, met zodanig veel zorg zijn weergegeven dat het CGI-karakter ervan niet doorprikt wordt. We hopen dat deze standaard iets is waar met de toename van televisieseries in high definition naartoe zullen streven. Jammer genoeg is de lat voor de audiotrack niet op dezelfde hoogte gelegd: we moeten het stellen met een ordinaire Dolby Digital 5.1-track, die weliswaar niet echt fouten bevat. Op de vele ogenblikken waarop de makers van
Fringe geacht worden de kijkers de stuipen op het lijf te jagen, springt de audio-ondersteuning net altijd dat kleine beetje tekort. De dialogen blijven onder alle omstandigheden goed verstaanbaar en er wordt voldoende gewerkt aan de ambiance, maar qua kracht ontbreekt er soms wat punch. Een TrueHD-track was bij een reeks als deze tot een minimumvereiste geweest.
EXTRA'S
Een
major letdown is dat de standaard bij televisieseries van Warner blijkt te worden dat de disk niet voorzien is van een menu die naam waardig. We zouden blij moeten zijn dat de afleveringen zonder al te veel afleidingen start, maar het probleem is dat je pas als de disk al bezig is de kans krijgt om geluid en ondertiteling in te stellen. Een tweede euvel is dat de afleveringen, vier per disk, gewoon achter elkaar staan als één lang bestand van 3,5 uur, en dat men heeft verzuimd deze in te delen in afleveringen, alhoewel het begin van elke aflevering wel selecteerbaar is via het menu.
Afleveringen 1, 3 en 17 bevatten een
audiocommentaartrack. In het eerste komen bedenkers Alex Kurtzman, Robert Orci en J.J. Abrams aan het woord, die het onder meer hebben over de opstart van de reeks, de casting, de openingscredits, hun schatplichtigheid aan onder meer David Cronenberg en nog veel meer. Het tweede bevat bijdragen van J.R. Orci, David Goodman en Bryan Burk die uitgebreid ingaan op de meerdere verhalen overspannende plotlijnen. Ook de derde track, waarin schrijver/regisseur Akiva Goldsman en producent Jeff Pinker aan het woord komen, is de moeite waard om een keer te beluisteren.
Alle afleveringen bevatten een korte, 1 tot 3 minuten durende, documentaire
Decyphering The Scene waarin kort de speciale effecten, de monsters van de week, de computereffecten, de creatieve manier waarop elke week weer een lijk uit de kast wordt getoverd, en meer worden getoond. Vooral het feit dat deze inspanning gelijkwaardig verdeeld is over alle afleveringen, getuigt van een zekere constistentie in visie. Afleveringen 3, 4, 5, 8 en 14 bevatten onder de noemer
Dissected Files nog een tiental minuten aan verwijderde scènes. Afleveringen 1, 3, 13 en 20 bevatten samen nog 21 minuten aan bijkomend achter-de-schermenmateriaal onder de noemer
The Massive Undertaking, met daarin onder meer decorbouw en visuele effecten, nogal op promotionele wijze gebracht.
Dan bevatten de disks nog een willekeurige greep aan korte documentaires. In
Evolution: The Genesis Of Fringe (9 min.) zien we hoe het creatieve team bij elkaar is gekomen en hoe
Fringe uit hun brein is ontsproten.
Behind The Real Science Of Fringe (10 min.) wil ons doen geloven dat méér dan één idee voor een aflevering gebaseerd zou zijn op iets wat op echte wetenschappen lijkt, maar het klinkt allemaal een beetje als de nieuwsgaring over een geit met twee koppen. De documentaire
The Casting Of Fringe (9 min.) leert ons onder meer dat Anna Torv pas op het laatste moment aan de cast is toegevoegd, maar veel van wat hier gezegd wordt overlapt met het audiocommentaar van de eerste aflevering.
Roberto Orci's Production Day(13 min.) is een informele rondleiding op de set door de medebedenker van de reeks, maar ook hier wordt er veel verteld wat we in de rest van het bonusmateriaal al hebben vernomen; de casuele toon spreekt wel aan. Een filmpje over
Fringe visual effects (15 min.) spreekt meer tot de verbeelding, zeker voor een reeks waarin met speciale effecten alles behalve spaarzaam wordt omgesprongen. Zeker voor een televisiereeks is de omvang ervan zeer effectief.
Unusual Side Effects is een vijf minuten durende blooperreel. En we zouden dan nog het belangrijkste nevencast lid vergeten:
Gene de koe krijgt zijn eigen 3 minuten durende featurette, en er wordt ons uitgelegd wat the hell een koe in een reeks als deze komt uitvreten. Na wat het beest moet doorstaan op de set is het verwonderlijk dat Gene nog melk geeft.
Afgesloten wordt met 6 documentaires
Fringe Pattern Analysis (samen 25 min.), waarin we zes wetenschappelijke ideën achter bepaalde afleveringen van de reeks (afleveringen 3, 5, 8, 10, 13 en 16) verder worden uitgewerkt, alleen is dat het menu hiervoor ongeveer het hele beeld bedekt, waardoor het erg moeilijk navigeren én kijken wordt.
Jammer genoeg ontbreekt er een goede achtergrondinformatie wat er nu precies met de "glyfen" aan de hand is. Dat zijn de beelden die de reclameblokken aanduiden, en die in de reeks zijn blijven zitten als overgang tussen twee scènes. Enkele van die glyfen zijn: een doorgesneden appel met als klokhuis menselijke embryo's, een hand met polydactylisme (zes vingers), een kikker, en diens meer. Ook zit er in elke aflevering een hint naar de volgende aflevering. In aflevering 8,
The Equation, bijvoorbeeld, zit er ergens een sticker met een vlinder op, terwijl in de volgende aflevering, 9,
The Dreamscape, een man meent aangevallen te zijn door messcherpe vlinders. Een ander, voor de hand liggend voorbeeld, is dat Olivia en Peter in aflevering 19,
The Road Not Taken, een verwarde
Star Trek-fan treffen die meent dat er een regeringscomplot is van de Romulus, de Borg of
whatever uit die reeks, en dat in aflevering 20,
There's More Than One Of Everything, plots Leonard Nimoy de gastrol van doctor William Bell speelt. Ook zit in zowat alle afleveringen het personage van The Observer ergens in de menigte, waarbij de afleveringen waarbij zijn rol prominent aanwezig is, eerder schaars zijn, en hij toch nog in zowat elke aflevering te spotten is, zo een beetje als Colin Dexter in de afleveringen van
Inspector Morse. Ook heeft The Observer al eens in het publiek van American Idol gezeten. De verschijning van de man in en buiten de serie is een stuk virale marketingcampagne waarin de grenzen tussen werkelijkheid en fictie vervagen. Jammer genoeg is daar in de documentaires niets over terug te vinden, maar we willen de makers van
Fringe krediet geven dat ze niet vanaf de eerste aflevering het achterste van hun tong willen laten zien.
CONCLUSIE
Over
Fringe is het laatste woord nog niet gezegd, maar de reeks is niet zo toegankelijk als de meeste andere dramareeksen, en zeker vanaf aflevering 1 de zaken volgen is geen overbodige luxe. Laat ons hopen dat
Fringe weer niet één van die series is die bij gebrek aan commercieel succes een voortijdige dood sterft, en alle vragen onbeantwoord blijven.
Jericho en
The 4400 waren wat dat betreft iets te snel weer verdwenen, bij
Farscape werden de meubels gered door een afsluitende minireeks.