CHICAS
Bespreking door: Ellen - Geplaatst op: 2010-10-25
FILM
In het begin van
Chicas zien we hoe de van Spanje afkomstige weduwe Pilar – bijgestaan door haar dochter Nuria – de laatste banden met haar geboorteland verbreekt door de verkoop van een stukje grond. Pilar keert terug naar Frankrijk, naar waar ze jaren voordien met haar drie dochters – Nuria, Aurélia en Cristal – is verhuisd. Ondertussen hebben zowel zij als haar dochters daar een leven opgebouwd. Maar al gauw wordt duidelijk dat ze alle vier op hun eigen manier ontevreden zijn over hun leven. Nuria is een succesvolle actrice, maar op liefdesvlak gaat het haar minder voor de wind. Aurélia is getrouwd en heeft een dochtertje, maar zij worstelt duidelijk met de alledaagsheid van haar leven. Ondanks haar talent voor toneel, heeft ze het nooit zo ver geschopt als haar zus Nuria. Cristal ten slotte mist de passie in haar huwelijk, voelt zich gevangen door haar man en twee zonen en houdt er dan maar een minnaar op na.
Wanneer Pilar haar dochters wil voorstellen aan haar nieuwe vriend Fernand, krijgen we een steeds duidelijker beeld van de interactie tussen de zussen onderling en de relatie tussen moeder en dochters. Hoewel ze samen heel wat afbabbelen en veel samen delen, wordt het snel duidelijk dat deze relaties brozer zijn dan we op het eerste gezicht zouden denken. Tijdens Pilars brunch loopt de situatie zelfs grondig uit de hand. Tussen Aurélia en Pilar komt het tot een harde confrontatie, Nuria krijgt slecht nieuws van de collega op wie ze verliefd is en ondertussen loopt ook de affaire van Cristal spaak.
Het verhaal van de vier dames wordt geregeld onderbroken door fragmenten uit het toneelstuk dat Aurélia aan het voorbereiden is, een Bulgaars stuk over eenzaamheid en de tijd die voorbijgaat. Zonder dat ze het zelf beseffen is dit stuk ook het verhaal van het leven van de "chicas" zelf.
Chicas is de eerste film die geregisseerd werd door Yasmina Reza. De hoofdrollen zijn weggelegd voor Carmen Maura (Pilar), Emmanuelle Seigner (Nuria), Valérie Dréville (Aurélia) en Christelle Tual (Cristal). In eerste instantie komt de film vreemd, onsamenhangend en vrij druk over. Maar er zit veel meer in deze prent dan we aanvankelijk zouden denken. Aangezien
Chicas niet de meest toegankelijk film is, vraagt het wel wat inspanning om in het verhaal te stappen.
BEELD EN GELUID
Wat het beeld betreft, scoort
Chicas goed. De contrasten zijn scherp en de kleuren komen helder over. We zien heel wat oranje, rode, oker en gele tinten die de Spaanse achtergrond van de “chicas” lijken te moeten benadrukken. Enkel het personage van Aurélia wordt meestal in groene tinten gehuld, waarschijnlijk omdat zij diegene is die het verste afstaat van de rest. Qua geluid zit het ook goed. De gitaarmuziek die geregeld op de achtergrond te horen is, doet ons net als de kleurkeuze aan Spanje denken.
EXTRA'S
Als extra’s krijgen we in de eerste plaats de audiocommentaar van regisseuse Yasmina Reza. Zij bespreekt een tiental scènes. We krijgen extra uitleg over de regie, over de specifieke problemen of moeilijkheden verbonden aan de scènes of gewoon over het belang van een bepaalde passage voor de regisseuse. Wel jammer is dat deze extra Frans gesproken is zonder Nederlandse ondertiteling. Voorts bevat de disk ook nog de trailer van
Chicas alsook nog de trailers van drie andere films van Lumière:
Blanc Comme Neige,
La Passante Du Sans-Souci en
Partir.
CONCLUSIE
Chicas lijkt ons een vrij typische Franse film waarin heel wat afgebabbeld wordt en waarin op die manier een psychologische studie gemaakt wordt van de personages. Liefhebbers van blockbusters, van razendsnelle films eventueel opgesmukt met wat special effects, laten
Chicas beter aan zich voorbijgaan. Voor diegenen voor wie het wel wat alternatiever mag zijn, kan deze film wel de moeite waard zijn.