:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> CHARLIE WILSON'S WAR
CHARLIE WILSON'S WAR (BLU-RAY)
Bespreking door: Ellen - Geplaatst op: 2011-03-10
FILM
Charlie Wilson's War verscheen eerder al op dvd. Voor de bespreking van de dvd-versie, klikt u hier. De bespreking van de inhoud die volgt is van de hand van William waarvoor dank.

Voor het definitieve einde van de Sovjetunie, de Val van de Berlijnse Muur en het einde van de Koude Oorlog heeft wijlen Ronald Reagan z’n borst mogen natmaken. Regisseur Mike Nichols vertelt in Charlie Wilson’s War, naar een boek van de Amerikaanse schrijver George Crile, een op waargebeurde feiten gebaseerd verhaal waarin Joanne Herring (Julia Roberts), weduwe van een schatrijke Texaanse oliebaron, het Democratisch congreslid Charlie Wilson (Tom Hanks) van haar Texaanse 2nd District en een ongelukkige CIA-man (Philip Seymour Hoffman) een samenzwering opzetten in het begin van de jaren tachtig om de Russen uit Afghanistan te verdrijven. De ultrarechtse Herring had via haar voormalige echtgenoot toegang tot de groten in het Midden-Oosten, Wilson was een vooraanstaand lid van de Commissie voor Defensie die zich ontfermde over het budget voor oorlogsinspanningen en Gust Avrakotos, gefrustreerd door de zwakke houding van de CIA inzake Afhanistan én een communistenhater pur sang, ze vonden elkaar en bonden een strijd aan die tien jaar zou duren, die de Russen in Afghanistan uiteindelijk op de knieën zou dwingen en die bijna rechtstreeks resulteerde in de val van de Sovjetunie eind jaren tachtig. Met Reagan had hun missie totaal niets te maken, zijn naam komt in het verhaal zelfs niet voor. Amerika was nl. beducht om rechtstreeks te worden betrokken bij het conflict en de CIA steunde de Afghaanse moedjahedien met een luttele 5 miljoen dollar per jaar. Wapens van Amerikaanse makelij waren uit den boze, want die zouden de Russen provoceren, maar in Pakistan en Israël zagen ze brood in een Russische nederlaag. Was het niet het plan van Moskou om via Afghanistan door te stoten tot de olievoorraden in het Midden-Oosten?
 
 
Joanne Herring brengt Charlie Wilson in contact met de Pakistaanse president Zia Ul-Haq die hem uitnodigt voor een toer langs de Afghaanse vluchtelingenkampen in het noorden. Wilson ziet er de kinderen zonder armen, slachtoffers van Russische bommen, vermomd als kinderspeelgoed; hij hoort er de verhalen over folteringen en grootschalige mishandelingen. Hij is overtuigd. Bij de CIA vindt hij Gust Avrakotos, een specialist in spionage en een man met goede contacten in Jeruzalem. Samen overtuigen ze de Israëli’s om samen te werken met aartsvijand Pakistan en de moedjahedien massaal Russische wapens te leveren, wapens die Israël buit heeft gemaakt in de oorlog tegen Egypte. In de Commissie voor Defensie pleit Wilson om geheime CIA-fondsen vrij te maken voor de oorlog in Afghanistan. Op zeer korte termijn slaagt hij erin het budget te laten verhogen tot 1 miljard dollar per jaar en later tot een veelvoud daarvan. Al in de periode 1982-83 heeft de onderneming succes: de Russische helikopters, sinds het begin van de oorlog heer en meester op het woeste Afghaanse terrein van indrukwekkende bergketens en kwetsbare dorpen, worden met tientallen uit de lucht gehaald, tanks sneuvelen bij bosjes en legervoertuigen zijn het voortdurende doelwit van perfect getimede acties. In 1989 druipen de Russen af: de strategische tegenvallers stapelen zich op, het dodental rijst de pan uit, de verliezen qua wapentuig en mobiele installaties brengen de Sovjetunie aan de rand van het faillissement.
 
 Mike Nichols (Catch 22, Who’s Afraid Of Virgina Woolf?) is niet aan z’n proefstuk toe. Wie zijn werk kent, weet dat hij een speciale relatie heeft met oorlogsverhalen en menselijke relaties en dat zijn benaderingswijze nooit vrijblijvend of luchthartig is. Alhoewel, van een film als Charlie Wilson’s War verwacht je dat het om een loodzware politieke productie gaat en een thematiek die Europeanen nauwelijks zal boeien, maar het tegenovergestelde is waar, want Mike Nichols maakt van deze film een drama vol suspense, spanning en bijzonder veel humor, zowel qua verhaalkeuze als taalgebruik. Daarvoor is Aaron Sorkin verantwoordelijk die de 500 pagina dikke turf van George Crile reduceerde tot een soepel en intrigerend 95 minuten durend scenario vol spitse oneliners, ironiserend loops en prettig gestoorde situaties, meestal geconcentreerd omtrent de figuur van Wilson zelf, want de man was niet alleen een stevige drinker, hij snoof ook behoorlijk wat cocaïne en hield van de vrouwtjes. Tom Hanks vindt het allemaal best, hij lijkt zich vrij makkelijk in de rol van Charlie Wilson te hijsen, ook al hield die er als congreslid een administratieve staf van louter sexy dametjes op na, mocht de fles whisky nooit ver uit de buurt zijn en vertoefde hij regelmatig in het gezelschap van een duo cocaïnesnuivende hoertjes. Hanks overspeelt z’n hand op geen enkel moment, als Charlie Wilson doet hij rustig zijn eigen ding, concentreert zich op z’n makkelijke job (z’n achterban in het 2nd District is niet veeleisend zolang ze in Washington van hun geld en wapens afblijven) en evolueert van een eerder ongeïnteresseerde politieke figuur naar een man met een missie en een overtuiging. Charlie Wilson was nooit een zwaargewicht in Washington en Hanks probeert dat evenmin te zijn. Net daarom is Wilson destijds door de Russen over het hoofd gezien, wat achteraf een schromelijke vergissing bleek te zijn, want net híj bereidde in alle stilte hun definitieve ondergang voor.
 
 
Philip Seymour Hoffman is Nichols geheime wapen in Charlie Wilson’s War. De ongedwongenheid en de directheid waarmee de inmiddels 41 jarige acteur zijn rol gestalte geeft, brullend, schreeuwend, bluffend en tegelijk met een ontwapende souplesse en een ongeëvenaarde ongegeneerdheid, het zorgt ervoor dat hij elke scène waarin hij te zien is probleemloos domineert. Hoffman is een natuurkracht, een duizendpoot die in elk nieuwe vermomming geloofwaardig blijft (Capote, Before The Devil Knows You’re Dead) en groeit. Julia Roberts (Erin Brockovich, Full Frontal, Ocean’s Twelve, Mona Lisa Smile), ook al niet de eerste de beste, is jammer genoeg fout gecast voor de rol van Joanne Herring. Wie de echte Joanne Herring in de extra Wie Is Charlie Wilson? bezig ziet, beseft meteen dat Julia Roberts de minzame Texaanse te veel reduceert tot een spin in het centrum van een politiek web. Terwijl deze Texaanse huisvrouw met zeer veel geld en bijzonder goede contacten in de Arabische wereld een eerder minzame indruk maakt, knijpt Roberts het personage helemaal uit en maakt van Joanne Herring een koel, berekend en superefficiënte schaakstuk in een zeer gevaarlijk internationaal machtspel. Roberts herleidt Herring tot een societyfiguur met goede maniertjes, perfect voor New York of Los Angeles, maar nauwelijks voorstelbaar in het toch wat achtergebleven en veel lossere Texaanse milieu van superrijke oliebaronnen. Gelukkig komt Roberts niet in overdreven veel scènes voor en blijft de schade dus beperkt. Bovendien zorgen een aantal warme nevenfiguren (o.a. Amy Adams als Wilsons dweperige perschef Bonnie Bach en Ned Beatty als Doc Long, de voorzitter van de Commissie voor Defensie) voor voldoende tegengif om Charlie Wilson’s War op het goede spoor te houden.
 
Er is een direct verband tussen de bemoeinissen van Amerikaanse burgers en de medewerking van de CIA aan het beëindigen van de Russische aanwezigheid in Afghanistan in de jaren tachtig van de vorige eeuw en de huidige Amerikaanse aanwezigheid. Na de aftocht van de Russen bleef de Afghaanse samenleving verarmd en compleet ontregeld achter. Charlie Wilson pleitte bij z’n vrienden in het Congres na het vertrek van de Russen nog even voor financiële steun aan het Afghaanse onderwijs, maar wie was er nog geïnteresseerd in het dorre en economisch weinig interessante land? De moedjahedien, de enige georganiseerde structuur, gehard door de jarenlange strijd in moeilijke omstandigheden en voorzien van Russische wapens door het westen, vulde het machtsvacuüm op nam de controle over. Tegenwoordig noemen we ze de Taliban, bebaarde mannen in traditionele kleren met een Kalasjnikov op de schouder, bereidt om tot elke prijs de buitenlandse bezetters te bestrijden, fanatiek en fundamentalistisch, een kweekvijver voor internationaal terrorisme en actieve steunpilaar van Al Qaida. Sinds de Amerikaanse interventie in Afghanistan is het westen – en de U.S.A. in het bijzonder - tot vijand nummer één uitgeroepen. Vanuit de roestbruine onherbergzame heuvels en in de smalle steegjes van Kaboel beschieten de zgn. Taliban-strijders Amerikaanse soldaten minstens gedeeltelijk met wapens die ooit door het Congres zijn betaald op voorspraak van... Charlie Wilson.



BEELD EN GELUID
Wat de beeldkwaliteit betreft, valt er niets aan te merken op deze film. De kleuren zijn helder en de contrasten zijn scherp. Het geheel oogt erg mooi en de verschillende kleurenpaletten passen perfect in het plaatje.
Het geluid staat net als op de dvd-versie in 5.1, maar dat valt tijdens het grootste deel van de film niet echt op. Uiteraard zijn er een aantal scènes waarin het surround wel zijn bijdrage levert, maar die zijn toch eerder beperkt.

EXTRA'S
In tegenstelling tot de dvd bevat de Blu-ray geen extra’s en dat is toch wel bijzonder jammer.

CONCLUSIE
Charlie Wilson’s War is een film die zeker de moeite waard is om te bekijken. Maar we betwijfelen of de Blu-rayversie enige meerwaarde kan bieden. Het feit dat men het niet de moeite vond om de extra’s van de dvd ook op de Blu-rayversie op te nemen, speelt hier zeker in mee.


cover



Studio: Universal

Regie: Mike Nichols
Met: Tom Hanks, Julia Roberts en Philip Seymour Hoffman

Film:
8.5/10

Extra's:
0/10

Geluid:
8/10

Beeld:
8.5/10


Regio:
B

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2007

Leeftijd:
12

Speelduur:
100 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
5050582814200


Beeldformaat:
1.85:1 HD

Geluid:
Engels DTS-HD MA 5.1
Duits DTS 5.1
Frans DTS 5.1
Spaans DTS 5.1
Portugees DTS 5.1
Latijns-Amerikaans Spaans DTS 5.1
Italiaans DTS 5.1

Ondertitels:
Nederlands, Engels, Frans, Duits Deens, Noors, Portugees, Zweeds
Extra's:
• Geen

Andere recente releases van deze maatschappij