EVERYTHING YOU ALWAYS WANTED TO KNOW ABOUT SEX (BUT WERE AFRAID TO ASK)
Bespreking door: Dieter - Geplaatst op: 2013-03-11
Everything You Always Wanted To Know About Sex (But Were Afraid To Ask) maakt deel uit van de Woody Allen Collection, een box-set die alle 19 speelfilms van de cineast bundelt uit de periode 1971-1991 en daar nog het latere Melinda and Melinda (2004) aan toevoegt. De overige films in de collectie zijn: Bananas, Sleeper, Love And Death, Annie Hall, Interiors, Manhattan, Stardust Memories, A Midsummer Night's Sex Comedy, Zelig, Broadway Danny Rose, The Purple Rose Of Cairo, Hannah And Her Sisters, Radio Days, September, Another Woman, Crimes And Misdemeanors, Alice en Shadows And Fog.
FILM
In mijn bespreking van
Bananas hekelde ik al dat die film meer een collectie van sketches was dan een echte film. In zijn opvolger trekt Woody Allen die lijn nog strakker door: hij deelt
Everything You Always Wanted To Know About Sex (But Were Afraid To Ask) op in een zevental verschillende sequenties die elk één vraag over seks beantwoorden. De vragen variëren van 'wat is sodomie?' tot 'werken afrodisiacums écht?' en 'wat gebeurt er bij zaadlozingen?' en omspannen verschillende tijdperken, locaties en personages. Allen zelf vertolkt in vier van de segmenten een rolletje, terwijl veel van de bijrollen vertolkt worden door behoorlijk bekende Amerikanen, hetzij als karakter, hetzij als zichzelf. Als je een film met deze titel wilt maken, is de sketch-techniek zo slecht nog niet, maar waar de prent steken laat vallen, is op het vlak van humor. Die is zodanig wisselvallig dat
Everything You Always Wanted To Know About Sex (But Were Afraid To Ask) geen al te grote indruk achterlaat. Het heeft bovendien weinig zin om de film als geheel te overlopen, daarom zal ik segment per segment kort bespreken, met een opsomming van de hoogte- en dieptepunten.
1. Do aphrodisiacs work?
Allen is een (amper grappige) nar in de middeleeuwen, die zijn zinnen zet op de koningin (Lynn Redgrave). Om zijn doel te bereiken, koopt hij van een Moor een afrodisiacum. Maar dat brengt hem dichter bij een vierendeling dan bij de koningin. Het seksaspect komt in dit deel amper uit de verf omdat Allen vooral een parodie wil maken op Shakespeariaans taalgebruik: bepaalde frases komen nagenoeg rechtstreeks uit teksten van de bard, maar worden hier in een andere context gebruikt. Dat maakt deze opener tot een aangename verrassing, ook al gebeurt er visueel bitter weinig.
2. What is sodomy?
Dokter Gene Wilder krijgt bezoek van een Armeense patiënt die zijn schaap als zijn (seks)partner beschouwt. Prompt wordt de dokter, onder het mom van wetenschappelijke curiositeit, zelf verliefd op het schaap. De humor is hier wat verouderd, temeer daar de gedachte van seks met een schaap anno 2013 lang niet meer zo tegen de schenen van de goegemeente schopt als dat in 1972 het geval moet zijn geweest. Maar vooral te onthouden is de winnende performance van Gene Wilder, die affectie vindt in een bizar karakter.
3. Why do some women have trouble reaching an orgasm?
Allen speelt een man die samen is met een Italiaanse vrouw (Louise Lasser) die enkel een orgasme kan bereiken op openbare plaatsen. Eens te meer is dit een onderwerp dat veertig jaar na dato geen gigantisch taboe meer is, waardoor de 'stoutheid' van de humor naar moderne maatstaven behoorlijk tam is geworden. Maar ook nu is het onderwerp voor Allen vooral een aanleiding om een persoonlijke obsessie uit te werken in een sketch, namelijk zijn liefde voor Italiaanse cineasten. Dit deel straalt op de beste momenten dan ook de sfeer van een Fellini-light uit.
4. Are transvestites homosexuals?
Dit is zonder meer het minst geslaagde segment van de volledige film. Lou Jacobi speelt een man van middelbare leeftijd, die zijn vrouw uitnodigt voor lunch, maar zich stiekem in zijn kamer in vrouwenkledij hult. Om niet ontdekt te worden, springt hij uit het raam naar buiten, waar hij het slachtoffer wordt van een tasjesdief. Met een manische Marx brothers-attitude had dit nog kunnen werken, maar zowel tempo als ritme liggen veel te laag in dit bijzonder ongrappige deel.
5. What are sex perverts?
Dit is eens te meer vooral een genre-oefening van Woody Allen, aangezien hij een variant van de tv-quiz 'Wie van de Drie' opvoert waarbij de panelleden door het stellen van vragen moeten nagaan welke seksuele perversiteit de gast van die week beoefent. De humor die daaruit voortvloeit is af en toe geïnspireerd - "Ik denk dat ik het weet: u molesteert kinderen, nietwaar?" is een leuk voorbeeld - maar de premisse zelf is dat minder, waardoor je het gevoel krijgt dat je dit elders al eerder en beter hebt gezien.
6. Are the findings of doctors and clinics who do sexual research and experiments accurate?
Een nieuwe vraag, een nieuwe parodie. Ditmaal zijn goedkope horrorfilms het mikpunt, want Allen en zijn vriendin belanden bij een gekke dokter - inclusief Igor! - die seksueel getinte experimenten uitvoert. Als zij hem proberen te stoppen, stuurt hij een gigantische, zichzelf voortbewegende vrouwenborst op hen af. Allen slaagt grotendeels in de parodiërende toon van dit deel en ook als 'slechte horror'-regisseur toont hij zich redelijk adept. Misschien wel het beste segment van de hele film.
7. What happens during ejaculation?
De film eindigt met de meest iconische sequentie van de prent, die ons een blik gunt in het menselijke lichaam om te tonen welke processen voorafgaan aan een mannelijke ejaculatie. Woody Allen is erg grappig als een spermatoïde die bang is om een onbekende wereld ingeschoten te worden, maar de andere scènes uit dit deel komen te geforceerd over, een beetje als puberale verzinsels van een universiteitsdramaturg. Zelfs een cameo van Burt Reynolds kan daar niets aan verhelpen.
Apart bekeken slaagt een meerderheid van de segmenten in z'n komische doel, maar door ze samen te proppen binnen één film, bewijst Woody Allen ze geen dienst.
Everything You Always Wanted To Know About Sex (But Were Afraid To Ask) mag dan wel de reputatie genieten van een van de betere exponenten van Allens vroege, grappige periode, de prent heeft de tand des tijds heel wat minder goed doorstaan dan zijn latere werk. Hoewel de aanwezigheid van talloze witte konijntjes in de begin- en eindgeneriek zonder meer een verzachtende omstandigheid is.
BEELD EN GELUID
De grootste teleurstelling van deze dvd is niet zozeer de kwaliteit van de film, maar de beeldkwaliteit. Grain is immers in zeer grote mate aanwezig en ook printbeschadigingen duiken voortdurend op. Daarnaast is de scherpte ondermaats, ogen de kleuren uitgewassen en mogen we van geluk spreken dat er weinig scènes zijn die nood hebben aan een uitmuntend contrast. De soundtrack brengt het er iets beter vanaf, maar ook hier is er soms storende achtergrondruis, hoewel die de verstaanbaarheid van de dialogen gelukkig niet in het gedrang brengt.
EXTRA'S
De enige extra is een
Trailer voor de film.
CONCLUSIE
Everything You Always Wanted To Know About Sex (But Were Afraid To Ask) bouwde in de loop der jaren de onterechte reputatie op een van de grappigste Woody Allen-films te zijn. De cineast schiet meer mis dan raak qua humor en ook de keuze voor een verzamelfilm met diverse sketches legt de tekortkomingen van bepaalde deeltjes wel erg makkelijk bloot. De prent bevat enkele goede ideeën, maar ook die zijn vaak te weinig of te stereotiep uitgewerkt. De beeldkwaliteit is daarenboven van een ondermaatse kwaliteit, terwijl ook het geluid geen hoge toppen scheert. De enige extra op de schijf is een trailer.