Regie: Christian Wagner
Met: Siouxsie Sioux, Steve Serverin, Budgie, John McGeoch
De band trok voor het eerst de aandacht op het 100 Punk Club Festival in september 1976 met een 20 minuten durende versie van de traditional The Lord’s Prayer. Siouxsie en Steve Severin kregen er de kans om op te treden nadat een geplande band zich van de affiche liet schrappen. Ze deden een beroep op twee voor de gelegenheid geleende muzikanten, nl. debutant Marco Pirroni (Rema-Rema) op gitaar en ene John Simon Ritchie, beter bekend onder z’n artiestennaam Sid Vicious, op drums. De groepsnaam bedachten ze tussen pot en pint. Wat als een gelegenheidsbandje startte ging een eigen leven leiden toen bleek dat er ruimere interesse was voor hun act en hun muziek. Siouxsie and The Banshees was een feit.
In tegenstelling tot z’n voorganger Kaleidoscope (1980) is Juju een echt gitaaralbum. John McGeoch neemt het voortouw en z’n gitaarpartij klinkt psychedelische, metaalachtig en gothic in Arabian Knights, Halloween, Night Shift en Sin in My Heart (met Siouxsie op gitaar), schril en schetterend in Spellbound (bewonderd en geïmiteerd door Johnny Marr van de Smiths), terwijl Head Cut in een huiveringwekkende en bedreigende sfeer baadt en de chaos pas echt losbarst in Voodoo Dolly. Tijdens de liveconcerten voorziet bassist Steve Severin de songs van een stevige rockbasis en één keer krijgt hij alleen steun van de drums om het muzikale canvas op te trekken. Budgie grossiert in hallucinerende drumbeats en sterke ritmes in Voodoo Dolly en smeedt Arabian Knights om tot wellicht de beste track uit het Juju-album. Siouxsies welluidende stem breidt het geheel aaneen, soms elegant mijmerend, maar veel vaker stuiterend en ze weet op een perfecte manier de voodoo-achtige sfeer van een nummer als Head Cut op het publiek over te brengen, grommend, lichtjes hysterisch, haast hallucinerend.
PLAYLIST
Israel
Halloween
Regal Zone
Spellbound
Arabian Knights
Switch
Pulled to Bits
Head Cut
Tenant
Night Shift
Sin in My Heart
But not Them
Voodoo Dolly
Hong Kong Garden
Eve White/Eve Black
Happy House
Skin
Uiteraard ontbreken ook de publiekslievelingen niet tijdens dit concert: Israel, het visitekaartje van de band, de debuutsingle Hong Kong Garden waarmee de groep z’n sterke entree maakte in de Engelse hitparade (hoogste positie nr 7, 1978), het luchtige en dansbare Happy House en Skin als spetterende afsluiter. Alles bij elkaar een mooie selectie van Siouxsie and The Banshees.