Regie: Christian Wagner
Met: Bruce Hornsby, John
Bruce Hornsby maakte drie albums met The Range en hield er toen mee op, ondanks een top 20-notering voor het laatste album in Amerika en twee top 5-noteringen voor de singles Across the River (nr. 1) en het titelnummer A Night on the Town (nr. 4). Hij startte een solocarrière en trad vanaf 1988 meer dan 100 keer op met The Grateful Dead, tot de band ophield te bestaan in 1995. Ondertussen produceerde hij het comebackalbum van z’n idool Leon Russell, schreef samen met Don Henley (The Eagles) de hit The End of Innocence en speelde de pianopartij op Bonnie Raitts I Can’t Make You Love Me. Voorts was hij actief op albums van Bob Dylan, Robbie Robertson, Steve Nicks, C,S&N en Squeeze. Z’n samenwerking met Wayne Shorter en Charlie Haden op A Night on the Town (1988) kreeg een vervolg op Hornsbys door jazz geïnspireerde soloproject Harborlights (1993) en de bluegrass-invloed van o.a. The Nitty Gritty Dirt Band was merkbaar op de opvolger Hot House (1995). Om het nieuwe materiaal live te brengen richtte hij The Noisemakers op waarmee hij vooral jazzmuziek speelde in Yoshi’s Jazz Club in Oakland, Californië. Z’n latere werk wordt gedomineerd door een voorkeur voor elektronische muziek (Big Swing Face, 2002), en een terugkeer naar vintage Hornsby (Halcyon Days, 2004) waarvoor hij kon rekenen om de medewerking van Elton John, Sting en Eric Clapton, maar nadien keerde hij vooral tijdens z’n liveconcerten terug naar jazz en bluegrass.
Op de dvd Bruce Hornsby & The Range – The Way It Is ziet u Hornsby aan het werk in de WDR-Rockpalastserie, opgenomen in de Live Music Hall in Keulen op 16 oktober 1990 als onderdeel van de A Night on the Town-tournee waarmee de Bruce Hornsby and The Range-periode werd afgesloten. U ziet en hoort verschillende songs uit het derde album, aangevuld met hitmateriaal uit de beide eerdere multiplatiniumalbums The Way it Is en Scenes from the Southside. U ziet Bruce Hornsby op het hoogtepunt van zijn internationale succes.
Bruce Hornsby and the Range klinken live een stuk rauwer dan op de gelikte albums. De piano is uiteraard vaak heel erg aanwezig, maar de gitaarpartijen treden veel meer op de voorgrond dan in de studio-opnamen en in de intro’s en instrumentale tussenpassages verraadt Hornsby z’n grote liefde: jazz. Zo krijgt The Way it Is een inleiding die helemaal uit jazzakkoorden is opgetrokken terwijl A Night on the Town heel erg R&B klinkt. De meeste nummers uit dit concert – ook de hits – krijgen trouwens een grondige make-over, altijd met stevig wat jazzinvloeden in het pianowerk. Another Day is opgedragen aan Leon Russell wiens album Leon Russell in 1989 door Bruce Hornsby werd geproduced. Hij brengt het nummer helemaal in de jagende Russell-stijl en dat doet hij ook met het bisnummer Jumpin’ Jack Flash dat hij voorziet van het Russell-arrangement uit diens optreden tijdens het Concert For Bangla Desh (1971) in Madison Square Garden in NYC.