AVALON
Bespreking door: Steve - Geplaatst op: 2002-12-22
FILM
Een illegaal en gevaarlijk spel, dat de naam Avalon draagt, is ongemeen populair bij de bevolking. Zo populair dat véél mensen zelfs hun kost verdienen met het spel. Zo ook het geval bij Ash (Malgorzata Foremniak), een timide en gesloten vrouw in het echte leven, maar een koelbloedige en meedogenloze expert in het spel. Bijna haar volledige leven staat in het teken van Avalon. Ze staat tevens geboekstaafd als één van de meest bekwame spelers van het beruchte spel. Hoewel ze weet dat het spel héél gevaarlijk is (je kan er bijvoorbeeld in blijven), is ze vastbesloten om verder en verder geraken. Als ze hoort over de “Special Class A-niveau”, de ultieme uitdaging, is het hek van de dam en gaat ze ervoor…
Iedereen die met Avalon een supersnelle en spectaculaire actie/sciencefictionfilm verwacht is er grandioos aan voor de moeite. En zo zullen er véél teleurgestelde mensen blijven, omdat de film overal lijkt gepromoot te worden als een soort The Matrix en die vergelijking gaat niet direct op. Ook de fantastische trailer is deels schuldig aan dit misverstand, zo bevat deze in een prachtige montage bijna niets anders dan actiescènes en special effects. Maar eigenlijk kan je de makers niets verwijten, want hun verkooptruck is geslaagd. Wat is Avalon dan wel? Een uitermate geslaagd live-actiondebuut van animé-legende Mamoru Oshii (Ghost In The Shell, Patlabor). Het script van Kazunori Itô (Gamera-trilogy, Ghost In The Shell) loopt misschien niet over van de originaliteit, maar bevat voldoende plotwendingen om te blijven boeien. Bovendien is de uitwerking ervan origineel en ingenieus gedaan. Zo kreeg Avalon een prijs voor de beste cinematografie op het Spaanse Catalonian International Film Festival. De film bevat adembenemende speciale effecten en prachtige kostuums. De gebouwen en sets die gebruikt werden, geven een prima futuristische sfeer weer. Het retro-futuristische karakter dat men voor ogen had, werd met dezelfde creatieve en artistieke vrijheid tot stand gebracht als bij de vorige producties van Oshii. Heel opmerkelijk is het gebruik van het kleurenpalet. De kleur groen bijvoorbeeld werd volledig uit het palet gehaald omdat het niet paste in de visie die de regisseur voor ogen had. Tevens maakte men gebruik van vervaagde zwarte tinten en werden de resterende kleuren geaccentueerd door toevoegen en sterker maken van het wit-niveau. Dit procédé resulteert in een grauwe en sobere aanblik en het geheel doet denken aan een lichtjes ingekleurde zwart-wit prent. Het stillistische effect dat Oshii nastreefde, is uiteindelijk zeer geslaagd te noemen. Speciale effecten vervullen zoals verwacht een belangrijke rol in deze film en hiervoor werd gebruik gemaakt van de meest recente beeldverwerkingsmethodes en de laatste digitale technieken.
Regisseur Oshii draaide de film tevens volledig in Polen (er zijn verschillende geruchten waarom regisseur Oshii dat heeft gedaan, maar het meest waarschijnlijk om budgettaire redenen) en de cast bestaat volledig uit plaatselijke acteurs en actrices. Deze leveren allemaal degelijk werk af, maar de knappe hoofdrolspeelster Malgorzata Foremniak gaat toch met de meeste eer lopen. We noemen haar zelfs een revelatie. Ze levert een uitermate sterke acteerprestatie af als Ash en we zijn ervan overtuigd dat we nog meer van haar gaan horen in de toekomst. Zo mocht ze na Avalon al aantreden in Edges Of The Lord (2001) met Haley Joel Osment en Willem Dafoe. Nog een zéér belangrijk punt is de prachtige muziek van Kenji Kawai. Deze is het meest bekend om zijn muzikale bijdragen voor de Japanse horrorklassiekers Ring 1 en 2. Het enige puntje kritiek dat we kunnen aanbrengen is het nogal abrupte einde met meer vragen dan antwoorden, maar anderzijds wie de regisseur en zijn animé-werk kent zal dat ondertussen al wel een beetje verwachten. Nog iets waar sommige mensen gaan over struikelen, maar waar wij geen probleem mee hadden, is de tergend trage opbouw van de film. Als je daar voorbij kan dan is dit jouw film. Zoniet, gelieve zich te onthouden en op zoek gaan naar iets anders. Onze conclusie: Mamoru Oshii levert met zijn live-actiondebuut zowaar een meesterwerkje af. Een aanrader voor de meer alternatieve animé- of/en Aziatische cinemaliefhebbers.
BEELD EN GELUID
Het 1.85:1 anamorfische beeld is voldoende scherp en heeft mooie warme kleuren. Het beeld bevat een goed contrast en een bevredigend schaduwdetail. Vuil en printbeschadigingen hebben we niet kunnen waarnemen. Wel is het beeld wat korrelig en hebben we enkele minieme compressiefoutjes kunnen bemerken. Een bevredigende beeldkwaliteit. De Poolse Dolby Digital 5.1-track klinkt op zijn beurt zéér goed, met veel punch en dynamiek. De track klinkt warm en heeft de nodige ondersteuning bij de geluidseffecten en de muziek. Een zéér goede soundtrack, maar onze voorkeur gaat uit naar de uitstekende Poolse DTS 5.1-track. Deze heeft iets meer spreiding en klinkt wat gedetailleerder. A-Film levert wederom een titel met prima beeld- en geluidskwaliteit af.
EXTRA’S
Omdat het hier over een huurversie gaat, zijn enkel maar de bioscooptrailer van Avalon zelf te vinden en enkele cross-promotional trailers (Shiri, Donnie Darko en Beyond). De koopversie zou naar verluid bestaan uit twee schijven met de nodige extra’s waaronder een uitgebreide Making Of, interviews en uitleg over de special effects. Een bespreking van de koopversie volgt later.
CONCLUSIE
Avalon is de eerste live-actionfilm van animé-legende Mamoru Oshii (Ghost In The Shell, Patlabor 1 & 2) en het is van de eerste keer raak. Vele critici droegen regisseur Oshii al op handen door zijn belangrijk werkjes in het animéwereldje en met Avalon is dat er niet slechter op geworden. De film kon bijna overal op veel bijval rekenen. Toch is Avalon niet voor iedereen weggelegd. Zo zullen kijkers die op zoek zijn naar een nieuwe Matrix of een ander snel actiefestijn van een kale markt thuiskomen. Maar ieder die een goed gemaakte doch niet alledaagse futuristische sciencefictionfilm zoekt, zit gebeiteld voor een dikke honderd minuten hoogstaand entertainment.