ALL THAT HEAVEN ALLOWS (BLU-RAY)
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2015-07-02
FILM
Wie Douglas Sirk heet is bijna gebrandmerkt om in Hollywood faam te zoeken. Toegegeven, eigenlijk was zijn echte naam Hans Detlef Sierck, maar toen de Duitse cineast in 1937 naar Amerika vluchtte omdat zijn vrouw Joods was, besloot hij om zijn naam gewoon te amerikaniseren. Dat deed hij ook met zijn films. In Duitsland was hij vooral bekend voor zijn heimatfilms, maar in Amerika zou hij in de jaren 50 het boegbeeld worden van het weelderige melodrama. Zijn bekendste (en beste) films maakte hij voor Universal, waar hij volop gebruik kon maken van de technicolor-technieken. Sirk gebruikte bonte kleuren zoals niemand dat eerder had gedaan. Iedere scène lijkt wel een schilderij, waarbij iedere kleur een eigen functie heeft. Zelfs de meest dramatische beelden verpakte Sirk in het allermooiste kleurenpalet. Films als
Magnificent Obsession,
Written On The Wind,
The Tarnished Angels,
A Time To Love And A Time To Die en
Imitation Of Life behoren tot het allermooiste dat het naoorlogse Hollywood op het bioscoopscherm toverde. Daar hoort natuurlijk ook de majestueuze
All That Heaven Allows bij. Het was vooral de studio die aandrong op het maken ervan, want na het immense succes van
Magnificent Obsession was de interesse groot om Rock Hudson en Jane Wyman (de eerste vrouw van Ronald Reagan) weer op het witte doek te herenigen. Het drama werd een gigantisch succes, en wordt vandaag als één van de allerbelangrijkste films ooit beschouwd. Er is zowel de hommage van François Ozon in
8 Femmes als
Far From Heaven van Todd Haynes, maar natuurlijk is er ook
Angst Essen Seele Auf, het meesterwerk waarmee Rainer Werner Fassbinder in 1974 Cannes veroverde. De Duitse regisseur dweepte eigenlijk heel zijn leven lang met Amerikaanse cinema en Douglas Sirk was zijn grote voorbeeld.
Jaren na datum lijkt dit melodrama volslagen onschuldig, maar in 1955 zorgde deze film voor heel wat ophef. De Nederlandse titel “Omstreden Huwelijk” spreekt boekdelen. Cary Scott (Jane Wyman) is een welgestelde weduwe uit het fictieve dorpje Stoningham. Iedereen kent er iedereen en het belangrijkste van de dag is dat iedereen op de hoogte is van de allerlaatste geruchten. Meestal gaat dat over de vrijages van jonge mensen, maar deze keer staat Cary in de belangstelling omdat ze haar hart heeft geschonken aan tuinier Ron Kirby (Rock Hudson). De knappe Ron kan ieder meisje uit het dorp krijgen, maar hij kiest voor zekerheid in het leven en vraagt vrij snel de veel oudere Cary (ook al was Wyman pas 38) ten huwelijk. De weduwe kan met haar geluk geen blijf, maar ze stuit binnen de kortste keren op sterk verzet. Niet alleen de dorpsgenoten gunnen haar het nieuwe geluk niet, ook haar twee volwassen kinderen weigeren hun moeder de toestemming voor dit (voor hun toch) vreemde huwelijk.
All That Heaven Allows was een aanklacht tegen de naoorlogse Amerikaanse maatschappij. Vooral het feit dat deze film werd verteld vanuit het standpunt van de vrouw, was compleet vernieuwend, en vrij gedurfd. De Fassbinder-versie waarin een oudere vrouw door haar omgeving wordt veroordeeld omdat ze een verhouding begint met een jongere Turkse man lijkt misschien veel gedurfder, toch is het origineel van Sirk een minstens even harde schop tegen de allesbehalve rechtvaardige wereld. De acteerprestaties zijn wat stijf, maar uiterst geschikt voor dit melodrama. De regie is in handen van een genie dat wordt geruggesteund door de excellente, onvergetelijke fotografie van Russell Metty, die drie jaar later met Orson Welles zou samenwerken in Touch Of Evil.
BEELD EN GELUID
Het is onbegrijpelijk, maar één van de beste romantische drama’s aller tijden is niet eens in België uitgebracht, zelfs niet op dvd. Wie de Blu-ray in huis wil halen heeft ook niet veel keus. Ofwel kies je voor de regiogebonden Amerikaanse versie van Criterion, of je zoekt je heil in Duitsland (en dus zit je met een cover opgezadeld waarop staat: Was Der Himmel Erlaubt). Het is ook oppassen geblazen indien je Engels niet al te goed is. Verschillende verkoopkanalen vermelden wel dat er Engelstalige ondertitels op de disk staan, toch blijken die afwezig. De klank is trouwens zeer zwak. De dialogen zijn wel zeer goed verstaanbaar, de talloze kraakjes krijg je er gratis bij. Heel wat beter is de beeldkwaliteit. Douglas Sirk ging te werk als een echte schilder, hoe meer kleuren hoe beter. Het lijkt misschien allemaal wat gekunsteld (dat is het ook, want de realiteit kan er nooit zo betoverend uitzien als in een Sirk-film), maar het is wel indrukwekkend mooi. Af en toe merk je wel een technisch mankementje zoals een streepje, maar dat mag geen reden zijn om deze Hollywoodklassieker geen plaats te gunnen in je collectie. Tenzij je wacht op een eventuele Engelse uitgave, ook al kan dat nog jaren duren. Neen, op België wachten we al lang niet meer…
EXTRA'S
Jammer genoeg stapt deze disk door het leven zonder enige extra!
CONCLUSIE
All That Heaven Allows is een prachtige klassieker met een onvergetelijke cinematografische pracht (sneeuw was nooit zo mooi in Technicolor als in deze Sirk-parel). Wie hem in huis wil halen, moet er wel een ommetje naar Duitsland voor maken!