CAT'S EYE
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2021-06-15
FILM
"Forget the cat, you hemorrhoid! Get the gun!"
Een genre dat nu zo goed als niet meer bestaat is dat van de anthologie-horrorfilm. Vooral in de jaren '80 was dit genre populair met als bekendste namen
Tales Of Terror,
Tales From The Crypt,
From Beyond The Grave,
Creepshow en het vervloekte
Twilight Zone: The Movie. Veel minder bekend bij het grote publiek, en dat is best wel merkwaardig is
Cat's Eye uit 1985 van Lewis Teague met drie verhalen die geschreven zijn door (hoe kan het ook anders) Stephen King. De eerste twee zijn aanpassingen van verhalen die in King's
Night Shift uit 1978 stonden en het derde is exclusief voor de film neegepend. In feite was men van plan om ook
Some They Come Back in de film op te nemen, maar producer Dino De Laurentiis vond dat het verhaal sterk genoeg was om een eigen film te hebben. Wat dan ook gebeurde in 1991.
De rode draad is een verdwaalde kat. De openingscène is meteen eentje om de vingers bij af te likken. We zien hoe de kat achternagezeten wordt door de dolle Sint-Bernardshond Cujo. Op zich een leuke verwijzing, omdat Lewis Teague die
Cat's Eye regisseerde, ook de man was van
Cujo. En of dat niet genoeg is moet een knalrode Plymouth Fury op de remmen gaan staan wanneer de kat de straat over rent. Je moet geen kenner zijn om te weten dat het om
Christine gaat. Behalve in het derde deel heeft de kat niet echt een functie, behalve dat ze getuige is van de vreemde verhalen.
Ieder verhaaltje duurt zo'n klein halfuurtje en zijn zeer uiteenlopend. Het meest grappige is
Quitters Inc. waarbij de fervente roker Dick Morrison (James Woods) van zijn gewoonte af wil geraken en daarvoor bij het vreemde bedrijf Quitters Inc. terecht komt, en die hebben zo hun eigen methode: elke keer als Dick een sigaret rookt, zullen zijn vrouw en kind in de gruwelkamer gegooid worden. Je moet er maar op komen, maar toch is het een bijzonder leuk filmpje.
Nog beter wordt het in het ontzettend spannende
The Ledge. Een voormalig tenniskampioen Johnny Norris (Robert Hays) krijgt met een zeer jaloerse echtgenoot te maken. De gangster en casino-eigenaar Cressner (Kenneth McMillan) ontvoert Norris en hij wordt verplicht om een rondje te lopen langs de buitenrand van Cressners torenhoge penthouse. Als hij het helemaal haalt, zal Cressner van zijn vrouw scheiden. Weigert Norris, dan dreigt Cressner ermee de politie te bellen en hem te laten arresteren voor het bezit van drugs die de mafiabaas in zijn auto verstopt heeft. Echt geen aanrader voor mensen met hoogtevrees. Top deze!
Het laatste deel is dan weer een echte aanrader voor de fans van stop motion puppets en zien we zo waar een trol. In
General reist de kat naar Wilmington en komt hij bij het kind Amanda (Drew Barrymore) terecht. De ouders willen niets weten van een kat in huis, maar ze weten niet dat de poes Amanda tegen een kleine, kwaadaardige trol beschermt. Voor Drew Barrymore was het al de tweede keer dat ze in een Stephen King-verfilming stond. Ze was eerder te zien in
Firestarter uit 1984, wat ook De Laurentiis-productie was. Het was zelfs zo dat Stephen King het script schreef met Drew Barrymore in gedachten.
Cat's Eye bestaat uit drie sterke delen en toont perfect waarom King-verfilmingen zo ontzettend waren in de '80's. Het is een titel die je zelden tussen de grote jongens opmerkt, maar neem van ons aan dat hij daar bijhoort.
BEELD EN GELUID
We hadden eigenlijk nooit gedacht dat er ooit een dag zou komen dat we een release van het gevreesde RCV de hemel in zouden prijzen voor zijn beeldkwaliteit. De reden is simpel. RCV nam gewoon (gelukkig) klakkeloos de transfer over van Kinowelt. Op het schijfje wordt zelfs niet eens de moeite gedaan om er onze aandacht op te vestigen dat het om een release van RCV gaat. Voor één keer werd zelfs de oorspronkelijke aspect ratio behouden en de kleuren en detailvoering zien er piekfijn uit. Of u deze dvd nog kan vinden is een andere zaak, maar eens de rommelmarkten weer open mogen weet je wat te doen. Of neem eens een kijkje in je lokale kringloopwinkel, want sinds de Netflixers van hun dvd's afwillen is het daar een heel klein stukje paradijs op aarde geworden. De geluidsband is een eveneens verzorgde Dolby Surround 2.0 die weliswaar geen geluidslagen heeft, maar toch zeer energiek is.
EXTRA'S
Voor één keer heeft een RCV-release zelfs een extra. En dan hebben we het niet over die vervloekte trailers, maar wel een
commentaarband van regisseur Lewis Teague.
CONCLUSIE
Het is een beetje vreemd dat horrorfans deze release van Lewis Teague wat vergeten zijn, want deze film is minstens even sterk als pakweg
Creepshow. Meepakken als je hem vindt!