DUEL
Bespreking door: Dimitri - Geplaatst op: 2004-11-12
FILM
David Mann (Dennis Weaver) is een handelsreiziger op doortocht langs enkele kleine Amerikaanse woestijndorpjes. Wanneer hij op gegeven ogenblik een oude, gevaarlijk uitziende truck passeert, begint voor hem een ware martelgang. De mysterieuze chauffeur van de vrachtwagen begint met treiterige spelletjes en wordt na verloop van tijd steeds agressiever. David voelt zich geen moment meer veilig en probeert halstarrig de identiteit en de motivatie van de chauffeur te achterhalen. Het wordt een lange rit die uiteindelijk op leven en dood zal beslecht worden.
Spielberg begon zijn carrière op het kleine scherm. Nadat hij eerst enkele afleveringen van TV-reeksen had geregisseerd (o.a.
Columbo) werd hem de TV-film
Duel aangeboden. Vol ambitie nam Spielberg de job aan en beloofde aan de filmstudio om op twaalf dagen de film op locatie te schieten. Bovendien zou hij
Duel zodanig visueel verpakken dat het leek alsof de prent met een drievoud van het daadwerkelijk aangewende budget zou ingeblikt zijn. Hij gebruikte daarvoor veel panoramische shots die hij afwisselde met veel losse
handheld beelden. Spielberg filmde toen met redelijk primitieve beweegbare camera’s, aangezien er in 1971 nog geen sprake was van een daartoe bestemde
steadycam. Door veel achtervolgingen met flexibele één-camera-shots te filmen was hij in staat om de productiesnelheid van de film redelijk hoog te houden. Uiteindelijk zou Spielberg slecht één dag over schema gaan om de film af te ronden. Een viertal monteurs was tegelijkertijd bezig met de editing van de film. Spielberg pendelde voortdurend tussen vier montagestudio’s om de film tijdig op de buis te krijgen. De film haalde voor die tijd uitstekende kijkcijfers en de filmcarrière van Spielberg schoot uit de startblokken. Voor de Europese markt werd later beslist om de prent in de bioscoop te vertonen. Hiervoor werden enkele extra scènes geschoten om de totale speelduur te verlengen. Het is dan ook de verlengde bioscoopversie die op deze DVD terug te vinden is.
Duel is een film die teert op psychologische spanning. Hetgeen je niet te zien krijgt is vaker doeltreffender dan wat je wel ziet, leerde Spielberg uit het werk van Hitchcock.
Duel wil dan ook iets té graag een klassieke thriller zijn, maar schiet op sommige vlakken hiervoor net iets te kort. Vooral op gebied van personages, intriges en karakterontwikkeling. Voor de ene is ook het einde van de film het ultieme hoogtepunt, terwijl het voor de andere een anti-climax van jewelste is. Toch neemt dit niet weg dat
Duel een uitstekende prestatie van Spielberg is. Het resultaat is een voornamelijk visuele film die teert op pychologische spanning en meermaals de kijker op het verkeerde spoor zet. Wie wil weten waar Spielberg de inspiratie voor zijn klassieker
Jaws haalde krijgt bij het zien van
Duel tevens enkele pasklare antwoorden.
Duel was overduidelijk de aanzet naar het grotere werk. Hoe dan ook uitstekend kijkvoer!
BEELD EN GELUID
Het 1.33:1 FullFrame 4:3 beeld staat op de schijf in zijn oorspronkelijk TV-formaat. De scherpte is uitstekend, met slechts hier en daar wat zichtbare edge enhancement. De kleuren zijn mooi verzadigd en het contrast heeft een mooi zwart-niveau. Deze beeldrestauratie is tip top in orde! Op gebied van geluid vinden we naast een redelijk goeie Dolby Digital 5.1 soundtrack, als parel op de kroon ook een DTS track terug. De DTS track klinkt voor de leeftijd van de originele geluidsband werkelijk fenomenaal. De subwoofer laat de woonkamer trillen wanneer de moordende truck voorbijraast, de surrounds nemen in geringe, doch niet onbelangrijke mate deel aan het ruimtelijke geluidsbeeld terwijl atmosferische geluidseffecten en muziek mooi verspreid zitten over de voorste kanalen.
Duel bewijst dat zelfs films van meer dan dertig jaar oud baat kunnen hebben bij een geremasterde DTS-track.
EXTRA’S
Naast de Europeese bioscooptrailer vinden we enkele leuke interviews en featurettes terug op de disc. De leukste extra is het 35-minuten durende gesprek met Steven Spielberg. Hij heeft het over het ontstaan van de film, het begin van zijn carrière, de problemen die hij had tijdens het draaien van
Duel en over de filmtechnieken die hij gebruikte. Deze featurette is minstens even interessant en leerrijk als een volwaardig audiocommentaar (het is algemeen geweten dat Spielberg pertinent weigert om audiocommentaren in te spreken om zo de magie van zijn films te bewaren). Als tweede feaurette is er opnieuw een interview met Steven Spielberg die het ditmaal heeft over de afleveringen van verschillende TV-feuilletons die hij regisseerde voor
Duel. Dit gesprek wordt aangevuld met enkele fragmenten uit het TV-werk van Spielberg en is opnieuw erg informatief. De laatste featurette is een interview met Richard Matheson, de schijver van het oorsponkelijk kortverhaal
Duel. Hij vertelt over de moeite die hij had met het verkopen en publiceren van zijn werk en over welke aanpassingen er zijn gemaakt naar het filmscript toe. Als afsluiter krijgen we nog een fotogallerij met internationale filmposters.
CONCLUSIE
De bioscoopversie van
Duel staat nu in een director’s cut op deze door Universal uitgegeven DVD. Het geluid werd op geslaagde wijze opgewaardeerd naar DTS, terwijl het beeld mooi gerestaureerd en verscherpt werd. Neem daarbij nog de leuke extra’s en je krijgt een zeer geslaagde release. Dit is de ultieme versie van
Duel en is dan ook een regelrechte aanrader voor fans van Spielberg, cult film-adepten en liefhebbers van psychologische thrillers. Top!
Studio:
Universal
Regie:
Steven Spielberg
Met:
Dennis Weaver, Jaqueline Scott, Lucille Benson
Beeldformaat:
1.33:1 PAL
Geluid:
Engels DTS 5.1
Engels Dolby Digital 5.1
Ondertitels:
Nederlands, Engels, Deens, Fins, Noors, Zweeds, Hongaars, Hebreeuws
Extra's:
• Steven Spielberg over het draaien van Duel,
• Steven Spielberg en het kleine scherm,
• Richard Matheson: het schrijven van Duel,
• Posters,
• Trailer