EVENT, THE
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2005-04-10
FILM
The Event begint met de ambulanciers die het dode lichaam van Matt (Don McKellar) in een plastic zak stoppen en die via de trappen naar beneden dragen. Matt is een aidsslachtoffer, een begenadigd cellist, een goeie vriend, een brave zoon en een lieve broer. Maar daarmee is de zaak niet rond: officier van justitie Nick Di Vivo (Parker Posey) krijgt van haar baas de opdracht om uit te zoeken in welke omstandigheden Matt overleden is. Er blijken namelijk overeenkomsten te zijn tussen deze dood en recente zelfmoorden in het homomilieu van New York. Zijn moeder (Olympia Dukakis) en zijn vrienden zijn erg zwijgzaam en houden de lippen op elkaar over het afscheidsfeestje op de avond van Matts dood. Di Vivo stort zich op de zaak en laat alle naaste vrienden van Matt op het politiekantoor van New York verschijnen voor ondervraging. Met flashbacks doen de verdachten het verhaal van Matts leven en zijn finale uitzichtloze situatie wanneer de cocktail van aids-remmers niet meer blijkt te werken en de kwaliteit van zijn leven zienderogen achteruit gaat. De officier van justitie verdenkt de familie en de vrienden van actieve participatie aan de zelfmoord van Matt en dat is volgens de Amerikaanse wet strafbaar. Zij bijt zich vast in het dossier en is er van overtuigd de schuldigen te ontmaskeren Maar thuis wordt ze geconfronteerd met een moeder die eraan twijfelt of ze er destijds goed aan deed haar stervende man (en vader van Nick) actieve hulp te weigeren tijdens zijn pijnlijke eindstrijd.
The Event past in de euthanasie-discussie die sinds jaren in de Verenigde Staten van Amerika aan de gang is tussen progressieve burgers en hun conservatieve christelijke medeburgers, een debat waarin president George Bush jr. zich begin 2005 mengde naar aanleiding van de rechtszaken over comapatiënte Terri Schiavo, een jonge vrouw uit Florida, sinds 15 jaar hersendood, voor wie de echtgenoot bij de rechtbank het verzoek indiende om de voedingssondes te verwijderen en zijn vrouw waardig te laten sterven. In
The Event staat vrijwillige euthanasie door middel van zelfdoding of zelfmoord centraal en de vraag of actieve participatie door derden als een strafbaar feit moeten worden geïnterpreteerd. Regisseur Thom Fitzgerald heeft er goed aan gedaan het thema aids en zelfmoord in het homomilieu zelf te situeren. Dat geeft hem de mogelijkheid om het sombere van het onderwerp te combineren met het exotische en voor buitenstaanders toch nog vaak wat bevreemdende en gesloten wereldje van de Amerikaanse gay-scène. In op het eerste oog bijkomstige en minder belangrijke fragmenten verstopt hij kleine grappige anekdotes waardoor in
The Event een vrij zware ethische problematiek op fijnzinnige manier gekoppeld wordt aan relativerende en puntige humor. Olympia Dukakis schittert in de rol van de Joodse moeder die in alle omstandigheden de kant van haar zoon kiest en als sterke en karaktervolle vrouw zijn laatste wil zonder uitstel laat uitvoeren. Haar acteerprestatie is ingehouden en tegelijk overtuigend en Dukakis slaagt er als geen ander personage in deze film in om de kijker diep te treffen zonder te verzanden in overdreven sentimentaliteit. De regelmatige confrontaties met de harde en bloedloze ondervragingstechniek van officier van justitie De Vivo onderbreken nl. tijdig de opwellende meligheid, maar kunnen niet voorkomen dat een zekere mate van sentimentaliteit blijft hangen. Dat heeft te maken met het onderwerp, uiteraard, dat moeilijk afstandelijk en puur objectief te behandelen is. Aids gaat over sterven, over verliezen en over afscheid nemen en elke poging om die gevoelens te rationaliseren of te onderdrukken, doet afbreuk aan het leed dat mensen in werkelijkheid ondergaan.
De
The Event dankt zijn sfeer aan het frivole, exuberante en aparte milieutje van dragqueens en leaderboys die blijkbaar zonder problemen naast elkaar bestaan in het New Yorkse nachtleven. We zien forse travestieten in luxe vrouwenkleren met overdreven opgemaakte ogen, fel gestifte lippen en buitenissige, smakeloze kapsels naast halfnaakte, gespierde en kale macho’s in leren broekjes en zwarte bretels in het gezelschap van jonge, frêle en verwijfde American boys die de dikbesnorde heerschappen klaarblijkelijk graag ter wille zijn. Het contrast met de eerder rustige Matt is groot en wellicht niet uitzonderlijk, want de beelden zijn allemaal op z'n uitbundige en later ingetogen afscheidsfeestje gemaakt waarop ook het heterostel van de lagere verdieping uitgenodigd is. Regisseur Thom Fitzgerald toont ons de verschillende etappes van het verhaal voor een belangrijk deel kriskras door elkaar als een puzzel met lichte en donkere, makkelijke en moeilijkere kartonnen vormpjes. Beetje bij beetje passen de stukjes in elkaar tot een ontroerend en beklijvend drama.
BEELD EN GELUID
Thom Fitzgerald heeft een hele batterij filters gebruikt om de film gestalte te geven. De kleuren zijn overwegend rustig met een voorliefde voor bruine en warme tinten die de intimiteit en de soberheid benadrukken. De buitenopnamen zijn getemperd met een kostumering van grijs tot zwart, de seizoenen herfstig en winters, waarbij de humor en de kleine grapjes voor luchtigheid zorgen. De ondervragingen door De Vivo hebben harde, onpersoonlijke, haast kleurloze kleuren meegekregen. De pellicule is netjes zonder vuiltjes, beschadigingen of grain. Het geluid staat jammer genoeg alleen in stereo, terwijl de bij momenten stevige geluidsband home cinema-bezitters vast meerwaarde had kunnen bieden.
EXTRA'S
De dvd bevat de originele bioscooptrailer en nog een tweetal andere trailers van films uit de gay-collectie van Homescreen.
CONCLUSIE
The Event wordt wellicht geen megasucces zoals
Philadelphia indertijd, want het is een productie zonder grote namen als Tom Hanks en Denzel Washington. Bovendien spreekt het controversiële thema ook veel minder tot de verbeelding van het grote publiek. Toch gaat het hier om een interessante bijdrage van de regisseur die eerder ook al
The Hanging Garden en
Beefcake realiseerde.
The Event gaat niet alleen over homo's en aids, maar vooral ook over de vraag of een individu over zijn eigen leven mag beschikken, eventueel tegen de wetten van de maatschappij in: is de wet er om de samenleving te organiseren en leefbaar te maken, of dient die ook om de ethische keuzes van elk individu over zichzelf te reglementeren?
The Event biedt geen hapklare antwoorden, maar laat ons nadenken over de problematiek en geeft in elk geval aan dat kleine details mogelijk grote gevolgen kunnen hebben voor ons oordeel.