SAHARA
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2006-01-12
FILM
Het einde van de Amerikaanse burgeroorlog. De zuidelijke troepen krijgen finaal op hun donder, maar slagen er toch in om een schip vol goud naar Europa te sturen. Heden te dage is avonturier Dirk Pitt (Matthew McConaughey) met veel animo aan het trachten de rivier Niger te dreggen, op zoek naar de legendarische schat, waarvan hij één munt bezit. De rijke admiraal Jim Sandecker (William H. Macy), mecenas van de NUMA (National Underwater and Marine Agency), sponsort zijn zoektocht, alhoewel Pitt en zijn twee
buddies, Al Giordino (Steve Zahn) en Rudi Gunn (Rainn Wilson) nu niet bepaald voorzichtig omspringen met het materiaal van de admiraal. Op hun zoektocht kruist hun pad dat van VN-artsen Eva Rojas (Penélope Cruz) en Frank Hopper (Glynn Turman) . Die zijn op het spoor van een vervuiling van de ondergrondse waterstromen onder het zand van de Sahara-woestijn, waaraan al verschillende mensen zijn overleden. Pitt kruist daarmee het pad van generaal Kazim (Lennie James), die - uiteraard tegen groffe betaling - een stukje woestijn heeft verhuurd aan de Franse industrieel Yves Massarde (Lambert Wilson), die Afrika beschouwt als een uitermate geschikte vuilnisbak om allerlei industrieel en nucleair afval te dumpen. De vervuiling dreigt echter wereldbedreigende proporties aan te nemen als er niet wordt ingegrepen. En als
Indiana Jones ons al iets heeft geleerd, dan is het toch wel dat vooral macho archeologen de personen bij uitstek zijn om dergelijke mistoestanden uit de wereld te helpen.
De Clive Cussler-verfilming
Sahara heeft dure ambities, die niet over de gehele lijn worden waargemaakt. Geheel in de lijn van
National Treasure is het na Nicolas Cage nu de beurt aan Matthew McConaughey om twee uur one-liners te mogen spuien, de
crap uit de vijand de slaan, levensgevaarlijke stunts uit te proberen op zoek naar de verborgen schat, en indien mogelijk ondertussen nog eens een mooie jonge deerne uit de klauwen van de tegenstanders te halen. Op zich is er echter niets mis met die formule, onder de randvoorwaarde dat de film niet méér pretendeert te zijn dan het feitelijk is: een hersenloos maar goed gechoreografeerd actiespektakel. Om het geheel toch een klein beetje een eigentijdse
touch te geven worden er thema's als Afrikaanse dictaturen en milieuvervuiling in het scenario verweven, maar om echt door de opeenstapelingen van bordkartonnen clichépersonages te kijken, volstaat zulks niet. Ook de manier waarop Afrika wordt afgeschilderd als een continent waarop elke stap gemakkelijk je laatste kan zijn, getuigt niet van veel nuance. Binnen zijn genre is
Sahara uiteraard kundig gemaakt, met een erg hoog verhaaltempo, veel James Bond-achtige stunts en een nauwelijks stoppende denderende reeks knokpartijen, maar daar houdt het dan ook op. Het "sociale engagement" van de film is maar een doekje voor het bloeden, en net dáár, waar de film het verschil had kunnen maken, ontspoort het verhaal een beetje. Vakmanschap kan regisseur Breck Eisner niet ontzegd worden, maar de film mist een beetje charisma.
BEELD EN GELUID
Beware the curse of the steelbook! Een mooie, glimmende en duur uitziende verpakking dient meestal om de aandacht af te leiden van iets anders, meestal iets wat fundamenteel verkeerd is aan de release in kwestie. En
yep, met
Sahara is het weer eens zover: onwetenden zouden de beeldtransfer geen kwaad hart toedragen, want het is inderdaad wel een mooie print met levendige kleuren en een mooie scherpte, maar het 2.35:1-formaat is middels de afschuwelijke pan en scan-techniek teruggebracht tot 1.85:1, wat in een film die het vooral van spectaculaire démarches in de woestijn moet hebben, een ernstige handicap is. Een klein onderzoekje op internet toont aan dat wij zo te zien de enige sukkels zijn waar het beeldformaat alweer eens verkloot is, en
that is going to cost them. Het geluid is goed over de hele lijn, met een deftig gebruik van het subwooferkanaal, zeer gericht surroundgebruik zoals de diverse schietpartijen, en heldere, sprankelede dialogen.
EXTRA'S
Waar de UK-versie een kale versie is, die echter wél het juiste beeldformaat heeft, krijgen we voor onze release in deze 2-disc tenminste wel de extra's toebedeeld die ook op de R1-versie terug te vinden zijn.
Disc 1 bevat twee commentaartracks, die te vinden zijn in het audioselectie-menu. Tot tweemaal toe komt regisseur Breck Eisner zijn visie op de film uiteenzetten, en is eerlijk de eerste om de inhoudelijke foutjes toe te geven; op de ene track geeft hij een solo-performance, terwijl hij op de andere volgens de hoestekst wordt bijgestaan door "de acteurs". Ofwel is dit een drukfout, ofwel laat Matthew McConaughey zichzelf tegenwoordig aanspreken in het koninklijk meervoud. McConaughey was zelf ook producent van de film, en ijverde voor het verfilmen van Clive Cusslers werk, met name de romans over zijn fictieve held Dirk Pitt. De tweede track is iets minder saai dan de eerste, maar in totaliteit was één commentaartrack toch meer dan voldoende geweest.
Disc twee dan. Een film die in de woestijn is opgenomen, schreeuwt natuurlijk om enkele goeie actergrond-documentaires. De eerste dergelijke documentaire, "Across The Sands Of Sahara" (15 min.) voldoet echter niet aan de verwachtingen, en is in weze een bond-zonder-naamachtige "geef elkaar eens een complimentje"-compilatie, waarin de voornaamste boodschap is -
surprise surprise - hoe tof het wel was om de film te maken. "Visualising Sahara" (20 min.) boort wat dieper door over de technische details; zo komen we ook te weten dat de film in de koelste maanden is geschoten - McConaughey en co zijn dus toch niet zo stoer als ze willen doen geloven - en paradoxaal genoeg wordt er in deze documentaire ook uitgeweid over de gebruikte aspect ratio. Die dus in deze versie niet gerespecteerd is! De documentaire "Making of Sahara" (10 min.) is mogelijk nog een beetje simplistischer; op de regio 1-versie heet deze documentaire "Cast And Crew Wrap Film", waaraan je zou kunnen vermoeden dat dit footage van het afscheidsfeestje is dat traditioneel gehouden wordt bij het beëindigen van de opnames. Zelfs dat wordt ons niet gegund, want het geheel is een redelijk flauwe montage van niet ter zake doend achter de schermen-materiaal dat anders in de prullenbak was beland, waar het feitelijk thuishoorde. Of U moet een gitaarspelende William H. Macy het toppunt van entertainment vinden. Waardevoller zijn de 4 verwijderde scènes, samen een minuut of 5, die je ofwel met, ofwel zonder commentaar van Breck Eisner en Matthew McConaughey kan bekijken.
Verder vinden we op deze disc ook, wonder boven wonder, enkele extraatjes terug die niet terug te vinden zijn op de regio 1-versie. Het betreft de bioscooptrailer, een "Webisode" - een drie minuten durende internetdocumentaire, vier minuten aan B-roll en negen interviewfragmenten, waarvan 4 voor de internationale pers en 5 op de set.
CONCLUSIE
Sahara is een aardige, maar geen potten brekende avonturenfilm. De presentatie in een steelbook moet, zoals vaak, de schaarse hoeveelheid aan nietszeggende extra's verhullen, maar dat we hier als enigen een verkeerd geframede versie in onze kas gedraaid krijgen, is eigenlijk schandalig.