EVOLUTION
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2019-03-23
FILM
Het zat de Bosnische, tegenwoordig in Frankrijk verblijvende, Lucile Hadžihalilović niet mee toen haar film
Evolution uitkwam. De film werd her en der op een festival vertoond met een paar lovende recensies als gevolg, maar van een cinemarelease was geen sprake. Ook niet bij ons. Er was zelfs geen leven voorzien op dvd, want het is nu pas (vier jaar later) dat deze parabel het levenslicht op een zilveren schijfje ziet. Om het nog wat meer desastreus te maken wordt de 80 minuten durende film via het hoesje verkocht als horror, en dat is het geen seconde, op een chirurgische ingreep die in close-up wordt gefilmd na. Het staat dan ook in de sterren geschreven dat mensen die deze film hebben gekocht omdat ze zich op de hoes baseren zich nadien bekocht zullen voelen. Welke woorden er uit hun mond zullen vloeien durven we niet eens neerpennen.
Evolution is zeker niet slecht, maar een titel die mijlenver verwijderd is van de horror. Bezint eer ge begint, of lees vooraleer je koopt.
Evolution biedt als verhaal geen uitkomst. Meer zelfs, het lijkt eerder op een surrealistische stijloefening die het meer van zijn sfeer en beelden moet hebben. Laat er ons geen doekjes om winden, ofschoon de film amper 87 minuten duurt zal de prent voor heel wat kijkers als een moeilijk te doorworstelen karwei aanvoelen. Er is weinig of geen dialoog, en vaak zoekt de regisseuse haar heil in symboliek en ijskoude beelden.
Alles speelt zich af op een niet nader genoemd eilandje. Alles oogt er sober en vooral lelijk (wat de film niet echt ten goede komt). De huizen zijn calvinistisch leeg en het oord wordt alleen maar bewoond door vrouwen en hun kinderen. Ze spreken nauwelijks een woord en één voor één hebben ze een adrogyne look die je doet vermoeden dat de castverantwoordelijke er een doel van maakte om zo veel mogelijk Tilda Swinton-lookalikes in de set te hebben. Later ontdekken we (nou ja, krijgen we eerder hints) waarom deze vrouwen zich zo afstandelijk gedragen.
De enige die zich vragen stelt bij dit geheimzinnige gedrag is de jonge Nicolas (Max Brebant) zeker nadat hij tijdens een duikpartij een lijk ontdekt met een zeester. Zijn moeder heeft geen oren voor dit verhaal, maar Nicolas kan het gebeuren niet van zich afzetten en zijn vragen evolueren naar een protestgedrag waardoor de moeder besluit om hem in een ziekenhuis te laten opnemen.
Een intrigerende premisse, maar Lucile Hadžihalilović besteedt nauwelijks aandacht aan het verhaal dat ze samen geschreven heeft met Alante Kavaite. Wel is het eerder een surrealistisch beeld zoals we dat zagen in
Under The Skin van Jonathan Glazer, alleen staat Hadžihalilović een paar trappen lager waardoor we uiteindelijk overblijven met iets wat niet alledaags lijkt, maar net niet de aantrekkingskracht heeft om ons een hele film te boeien. Maar toegegeven,
Evolution is te origineel en gewoonweg soms veel te mooi in beeld gebracht om een deliberatie uit te sluiten, toch blijft het vooral een gemiste kans.
BEELD EN GELUID
Horrorfilms kreunen en zuchten meestal onder het juk van een belabberde beeldkwaliteit, maar dat is bij
Evolution toch anders. Het feit dat deze film is gedistribueerd door Wild Bunch is sowieso een teken aan de wand dat dit meer is dan het bedenksel van een jong veulen dat denkt dat hij of zij de nieuwe George A. Romero is.
De kleuren van deze kleine productie zijn vitaal en helder. Een fout is dan ook niet te bespeuren, de Franse 5.1-geluidsband doet zijn werk zoals het hoort.
EXTRA'S
Op deze release staan geen extra’s.
CONCLUSIEE
indelijk is
Evolution voor het eerst op dvd verkrijgbaar, en hoe goed alles bedoeld is, vrezen we toch dat deze film zijn doelpubliek (arthousefans die op zoek zijn naar mystiek) zo goed als volledig mist.