COHEN & TATE (BLU-RAY)
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2020-12-02
FILM
Herinner je nog die scene uit
The Hitcher waarin een vinger tussen de frietjes van een wegrestaurant belandde? De bedenker van deze geniale vondst was Eric Red. Een man die als geen ander een hyperspannend verhaal kon bedenken. Nadat hij in 2000 probeerde zelfmoord te plegen omdat hij bij een verkeersongeluk verantwoordelijk was voor twee doden, was het op de horrorfilm
100 Feet met Famke Janssen zo goed als gedaan voor hem, maar in de jaren '80 was hij de bedenker van heel wat moois.
Vooral met Kathryn Bigelow zorgde dit voor vuurwerk, want Red schreef ook de scenario’s voor
Near Dark en de Jamie Lee Curtis-copmovie
Blue Steel. Red had echter enorm veel zin om zelf eens achter de camera’s te staan, en dat gebeurde in 1989 voor de allereerste keer met het geflopte
Cohen And Tate. Ten onrechte, want dit is een nagelbijter van anderhalf uur waar je stalen zenuwen moet voor hebben. Het door Red bedachte verhaal is lichtjes gebaseerd op het kortverhaal
The Ransom Of Red Chief van O. Henry dat in 1907 voor het eerst gepubliceerd werd en waarin twee mannen een rijke jongen ontvoeren, maar die zelf gek worden door het hyperactieve gedrag van het kind. Een klassiek verhaal dat vaak als idee gebruikt werd in allerlei series of in films zoals bijv.
Straightforward Boy van Yasujirō Ozu en de '80's-comedy classic
Ruthless People met Bette Midler en Danny Devito.
Cohen (Roy Scheider) en Tate (Adam Baldwin) zijn twee huurmoordenaars die van de maffia de opdracht krijgen om de 9-jarige Travis Knight (Harley Cross) te ontvoeren, omdat hij de getuige was van een moordpartij in Texas. De twee gaan zeer brutaal te werk en vermoorden op uiterst brutale wijze de ouders van de jongen en de FBI-agenten die het gezin moeten beschermen. De volgende opdracht wordt wel de moeilijkste: de jongen met de auto van Texas naar Houston brengen. Het kind is immers pienter genoeg om de zwakke plekken van zijn ontvoerders te zien.
De regisseur spaart de kijker niet en gooit hem in een achtbaan die hem van de ene suspense naar de andere gooit. Zeer brutaal, en eens je weet dat Red de man was achter
The Hitcher zie je heel wat gelijkenissen zoals de scene in het tankstation of een kind dat met een teddybeer zwaait. Een andere gelijkenis is dat
Cohen & Tate net zoals
The Hitcher een echte roadmovie is. Het kind is wel ronduit irritant en je snapt meer dan één keer waarom de kidnappers een kogel door het hoofd van het ventje willen jagen, maar Harley Cross, die door Ridley Scott aan de studio werd aangeprezen na diens rol in
Someone To Watch Over Me, vertolkt zijn rol op een uiterst prima wijze. Ook de kidnappers trekken de film (zoals dat hoort te zijn) helemaal naar zich toe. Niet als twee buddies, want de twee kunnen elkaar niet uitstaan.
Roy Scheider (wereldberoemd als Martin Brody in
Jaws) speelt de oude (inclusief hoorapparaat) Cohen die alles al gehoord en gezien heeft, en die het op zijn leeftijd gehad heeft met aanstellerij. Iets waar zijn collega Tate zich om de haverklap aan bezondigt. Adam Baldwin die twee jaar eerder doorbrak met het Vietnam-drama
Full Metal Jacket moet acteergewijs wel iedere keer de duimen leggen voor Scheider, maar de twee vormen een toch perfect duo voor een helse rit vol spanning, en vooral onverwachte wendingen.
Cohen & Tate is dan ook zo’n film die door heel wat mensen onopgemerkt is gebleven, maar waar je bij het bekijken ervan snapt waarom een label als Arrow zich om zo’n titel bekommert. Cult dus, en terecht.
BEELD EN GELUID
In de VS werd deze blu-ray uitgebracht op Shout! Factory en daar het bonusfilmpje op deze Arrow-video van Shout!-makelij is, gaan we ervan uit dat dit dezelfde release is. Als extra krijg je een paar verwijderde scenes
en daarmee zie je zeer goed hoe mooi deze film is gerestaureerd. In de donkere scenes (en dat zijn er niet zo veel) zie je af en toe wel wat filmgrain, maar het is nooit storend of lelijk. Een brutale, maar kleurrijke film waar het bloed nog steeds lijkt op goedkope ketchup. De geluidsband is een iewat tamme Dolby Surround 2.0 die vooral overheerst wordt door gierende autobanden. De dialogen zijn goed verstaanbaar en kunnen (zoals steeds bij Arrow) gevolgd worden via (optionele) Engelse ondertitels.
EXTRA'S
Meestal ben je met een Arrow-release een avondje zoet met alleen maar het bekijken van de extra’s, maar dat is bij deze film iets anders. Veruit het meest interessante is het bijbehorende
boekje dat geschreven is door filmkenner en horrorspecialist Kim Newman.
A Look Back at Cohen & Tate is in feite niet meer dan een collage van 20 minuten interview met iedereen die nog tot de levenden van de toenmalige crew behoort. Ee zijn ook nog wat
storyboards bijgevoegd en
twee verwijderde scenes die door de maatschappij werden geweigerd wegens net iets te brutaal.
CONCLUSIE
Cohen & Tate is een briljante, maar zo goed als vergeten film vol spanning over twee huurmoordenaars die de opdracht krijgen om een kind te kidnappen. Regisseur Red liet later opmerken dat hij zich liet inspireren door
The Searchers van John Ford, maar je ziet er minstens evenveel Peckinpah in, want bij momenten een hondsbrutale film.