AFTER YANG (BLU-RAY)
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2022-09-09
FILM
Als je de uiteenlopende recensies op Letterboxd over
After Yang leest, merk je meteen dat deze film zich tussen twee kampen bevindt. De ene noemt het een geniale vondst, terwijl de andere het ronduit strontvervelend vindt. Mocht het begrip meditatieve sciencefiction geen steek houden, dan doet het dat zeker bij
After Yang. Deze zonderlinge, maar rustgevende film ontsproot aan het brein van de Koreaans-Amerikaanse filmmaker Kogonada. die in alternatieve middens naam maakte met zijn speelfilmdebuut
Columbus en diens videoanalyses rond Michelangelo Antonioni, Wes Anderson en zijn grote held Yasujirō Ozu, drie regisseurs die aangeven dat de stilistische afwerking van fenomenaal belang is.
After Yang is eerder een kijkervaring die zeker niet aan iedereen besteed is. Het is een eenvoudig, maar innemend verhaal over een robot dat mijlenver verwijderd is van de Hollywood-aanpak. Yang (Justin H. Min) is een techno sapiens, zoals dat hier heet. Het is alleen maar wanneer je zijn huid opensnijdt, dat je zijn bedrading opmerkt, want voor de rest is deze robot op alle vlakken een kopie van de mens, die net zoals zijn menselijk evenbeeld gevoelens koestert en als het moet zelfs verliefd kan worden. In het toekomstbeeld van Kogonada heeft ieder gezin, ook al zijn ze ontzettend duur, zo’n robot. Vaak dienen ze louter als huisgenoot, net zoals je een hond of een kat in huis neemt. In het geval van Jake (Colin Farrell) en Kyra (Jodie Turner-Smith) is dat om hun geadopteerd dochtertje Mika gezelschap te houden. Mika is net als Yang van Chinese afkomst. De androïde is een echte vriend des huizes die in elk aspect deel uitmaakt van het gezin. Voor Mika is Yang zelfs haar boezemvriend. Mikas jonge wereldje stort in elkaar als het mechanisme van Yang rijp is voor de schroothoop.
De grote ster in deze sobere film is Colin Farrell, die met
The Lobster en
The Killing Of A Sacred Deer van Yorgos Lanthimos al liet zien dat hij zijn neus niet ophaalt voor wat arthouse. Farrell speelt hier een huisvader van weinig woorden, die zich kan verliezen door gefascineerd naar theeblaadjes te staren, een beeld dat zonder twijfel refereert naar de mijmerende wereld van Ozu. De gebruikte sciencefictionelementen zijn minimaal en bestaan uit futuristische wolkenkrabbers of wagens die automatisch gestuurd worden, terwijl het visuele aspect een knipoog is naar de wereld van Kubrick en Nolan.
After Yang is zeker niet het soort filmpje dat je vlug in de lader gooit om de resterende avonduren mee op te vullen. De film heeft wel geen moeilijke thematiek, tenzij je moeite hebt om menselijke gevoelens te snappen, maar de stijl is ontzettend traag en baadt bij momenten in een dromerig zen-sfeertje, waardoor sommige kijkers wel eens vroegtijdig zouden kunnen afhakken.
BEELD EN GELUID
Deze release werd uitgebracht bij The Searchers. Of je de film wel of niet mooi zal vinden, hangt voor een groot deel af van hoe je tegen digitale filmkunst opkijkt, want alles lijkt hier ijskoud gefilmd. De binnenopnames hebben vaak een geelachtig kleurenpalet. De detaillering is voldoende, maar nooit dat je ervan omver valt. De geluidsband is een Engelse DTS-HD 5.1 MA maar op een paar flarden popmuziek na valt die vooral op door zijn stille passages.
EXTRA’S
Er staan geen extra’s op deze disk.
CONCLUSIE
After Yang van Kogonada is een film die door zijn traagheid inspanningen van de kijker vergt. De hybride mix van diepmenselijke gevoelens (afscheid nemen) en de ijskille visuele aanpak zorgt voor twee kampen waarbij de ene het over de pracht zal hebben, en de andere over verveling.