LADY SNOWBLOOD PART 1 & 2
Bespreking door: Mattias - Geplaatst op: 2009-09-23
FILM
Lady Snowblood: Blizzard From The Netherworld (Shura-Yuki-Hime)
Haar vader, een leraar, werd brutaal vermoord. Haar moeder Sayo (Miyoko Akaza) werd zwaar mishandeld, verkracht en in de prostitutie gedwongen om te kunnen overleven. Uiteindelijk sterft Sayo bij de geboorte van Yuki (Meiko Kaji). Twintig jaar later is Yuki uit op wraak. Niets zal haar tegenhouden op de zoektocht naar de twee mannen en de vrouw die haar familie hebben verwoest.
Lady Snowblood: Love Song Of Vengeance (Shura-Yuki-Hime: Urami Renga)
Yuki (Meiko Kaji) wordt veroordeeld voor de moorden die ze pleegde om haar familie te wreken. Ze wordt echter bevrijd door de schimmige Kikui (Shin Kishida) die handelt in opdracht van de overheid. In ruil moet Yuki infiltreren in de entourage van de anarchist Ransui (Juzo Itami). Niets is echter wat het lijkt en al snel raakt Yuki betrokken bij de nasleep van de Japans-Russische oorlog op het einde van de negentiende eeuw.
Beste lezers, een kleine mea culpa is hier misschien op zijn plaats. De bespreking van deze licht fantastische release is een heel eind op de plank blijven liggen maar we hopen u alsnog te kunnen overtuigen van de noodzaak om deze dvd in huis te halen. Liefhebbers van het Japanse seventiescinemagenre weten al jaren hoe cool de
Lady Snowblood-films wel zijn, maar het duurde tot ene Q.T. de
Kill Bill-films uitbracht voordat ze opgepikt werden door een groter publiek. “De inspiratie voor Tarantino's Kill Bill”, lezen we in grote letters op de hoes, het is in ieder geval niet gelogen. Vooral in het eerste
Kill Bill-deel zitten verschillende scènes die schatplichtig zijn aan de Aziatische cinema in het algemeen en
Lady Snowblood in het bijzonder. Zo horen we de theme song van
Lady Snowblood (gezongen door Meiko Kaji !) tijdens het gevecht tussen The Bride en O-Ren Ishii en gebruikte Tarantino stukjes dialoog uit
Lady Snowblood voor de animatiescène van
Kill Bill.
Toshiya Fujita is geen naam die veel belletjes doet rinkelen buiten Japan. Toch was Fujita een bezig bij die ondermeer verantwoordelijk was voor een aantal films uit de
Stray Cat Rock-franchise. Als acteur was hij onder andere te zien in
Zigeunerweisen van Seijun Suzuki en in
Funeral Parade Of Roses. Toshio Kurosawa kent u misschien wel uit
The Yakuza Papers vol 4: Police Tactics van Kinji Fukasaku of het erg leuke
Hanzo The Razor: The Snare. Masaaiki Daimon was ondermeer te zien in een aantal
Godzilla-films, het Koreaanse
2009: Lost Memories en
The Girl Of Silence / Fatherfucker. We weten niet of deze laatste film een hoogtepunt of dieptepunt uit de carrière van Daimon is. In
Love Song Of Vengeance zien we ondermeer Juzo Itami, Yoshio Harada (
Another Heaven, The Hunted met Christopher Lambert en u gelooft het nooit,
Fatherfucker) en Kazuko Yoshiyuki (
Empire Of Passion).
Van de twee
Lady Snowblood-films is
Blizzard From The Netherworld ongetwijfeld de sterkste. Het is en blijft een “revenge-film” maar toch weet de film al bij al redelijk te verrassen. De bloedfonteinen zullen de chambara- (zwaardgevecht) en goreliefhebbers zeker weten te bekoren. Ook de vaak prachtige fotografie en het voor het genre degelijke acteerwerk zijn zeker het vermelden waard. Het non-lineair vertelde verhaal laat naast een pak geweld gelukkig ook ruimte voor de emoties van Yuki. Qua verhaal heeft
Love Song Of Vengeance omwille van het ontbreken van de overtuigende “revenge”-leidraad toch een stuk minder te bieden dan het eerste deel. Op visueel vlak krijgen we echter nog genoeg lekkers. De
Lady Snowblood-films zijn gebaseerd op de
Lady Snowblood-manga van legende Kazuo Koike die ook verantwoordelijk was voor andere klassiekers als
Lone Wolf And Cub en
Crying Freeman.
BEELD EN GELUID
Ondanks het feit dat beide films op één schijfje zijn gezet moet de beeldkwaliteit zeker niet onderdoen voor de beeldkwaliteit van de regio 1-versie die is uitgebracht door Animeigo. In vergelijking met de Britse Artsmagic-release is het beeld zelf een pak beter. De transfers hebben over het algemeen een goede scherpte en een goed contrast. De hoeveelheid printbeschadigingen (grain) valt goed mee. De Japanse Dolby Surround 2.0-track voldoet ruimschoots aan de verwachtingen. We zijn tevreden dat de ondertitels gewoon wit zijn en niet storend geel zoals op de regio 1-release.
EXTRA'S
We moeten het stellen met miezerige trailers voor
Lady Snowblood, Ong-bak, Azumi en
Sword In The Mood. Bij het opstarten van de disk dient men in het menu te kiezen voor één van beide films. Eenmaal gekozen voor 1 van de films kan men niet meer terug. De disk moet helemaal opnieuw worden opgestart indien men in het submenu van de andere film wil terchtkomen.
CONCLUSIE
Twee coole Japanse 70's classics op 1 goede dvd die voor een erg scherpe prijs verkrijgbaar is, U moest al naar de winkel zijn!