DVDInfo.be >> Bespreking >> GHOSTBUSTERS - FROZEN EMPIRE
GHOSTBUSTERS - FROZEN EMPIRE (UHD)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2024-07-05
De familie van wijlen Egon Spengler heeft de Ghostbusting-business overgenomen, maar de burgemeester Peck (William Atherton) is nog altijd woedend omdat ze bij het vangen van spoken meer brokken maken dan aanvaardbaar is. Wanneer blijkt dat ook Phoebe (Mckenna Grace) als minderjarige meedoet aan het spokenjagen, is de maat vol, en de burgemeester zweert dat hij de kazerne van de Ghostbusters tot op de grond zal afbreken. Phoebe sluit vriendschap met het spook Melody (Emily Alyn Lind), die bij een brand is omgekomen en niet tijdig naar haar familie aan gene zijde is kunnen gaan. Wanneer Ray Stantz (Dan Aykroyd) in zijn paranormale winkeltje van een zekere Nadeem (Kumail Nanjiani) een oud sfeervormig artefact krijgt, die een oude Mesopotamische spokenval blijkt te zijn. Het ding zendt een koudefront uit dat de spokenval in het hoofdkwartier van de Ghostbusters bevindt, en vermoedelijk bevat het ding de geest van de demon Garraka (Ian Whyte), die in 1904 door de Firemaster in de globe is afgesloten. De Firemaster was de overgrootmoeder van Nadeem, en wanneer Garraka door een list uit haar sfeervormige gevangenis ontsnapt, dreigt ze heel New York te bevriezen, en Phoebe is de enige die haar kan stoppen.

De doorstart Ghostbusters: Afterlife was een goede poging om de franchise nieuw leven in te blazen, en met deze Frozen Empire gaan de makers op hun stappen verder. De nieuwe familie Spengler, versterkt door enkele oude bekenden die in vele gevallen een mooie rol kijgen in het universum, is aanvaardbaar als de nieuwe centrale groep protagonisten, en het is eigenlijk de familiedynamiek die in het nieuw samengestelde gezin speelt, die zorgt dat de surrogaat-familie die de oorspronkelijke Ghostbusters waren, aanvaardbaar is voor het publiek. Dan Aykroyd heeft in een interview gesteld dat hij de oude cast nog wil laten meespelen in maximum drie sequels. De nieuwe regisseur Gil Kenan voelt zich duidelijk thuis in de franchise die hij geërfd heeft, en in tegenstelling tot Afterlife is het goed dat met Garraka eens een andere tegenstander naar voren wordt geschoven in plaats van alweer een blik Zuul en Gozer open te trekken. Als paranormale versie van de Minions worden de mini-Marshmallowmen in de vergelijking gegooid als comic relief - ze mogen kattenkwaad uithalen en in de mid credits scene er zelfs met een vrachtwagen van Stay Puft vandoor - en de drie overlevende oudgedienden uit de oorspronkelijke film mogen nog eens uitgebreid acte de présence geven, alhoewel Bill Murray echt te oud aan het worden is voor dergelijke ongein.

De film reikt eigenlijk weinig nieuwe elementen aan en teert vooral op nostalgie, maar dan in de goede zin van het woord, want wie ziet er nu niet graag de ECTO-1 door de straten scheuren en brokken maken? Essentieel zal elke volgende Ghostbusters-film een doordrukje blijven van het origineel, want de fans willen uiteraard niets anders. Dit maakt weliswaar dat er weinig vernieuwing zit in de formule, maar onder mee de vergiftigde vriendschap tussen Phoebe en Melody en Paul Rudds ongemakkelijke rol in het plusgezin bieden wel een klein beetje variatie. Ghostbusters: Frozen Empire moet u dan ook niet bekijken met een groot gevoel voor muggenzifterij.

Sony heeft tegenwoordig het Nederlandse taalgebied aan het Scandinavische wagonnetje gehangen, een initiatief dat navolging verdient want we zijn van de vervelende Franse opschriften verlost. Ghostbusters: Frozen Empire zit er ronduit schitterend uit op 4K, met sinistere kleuren in het door ijs overspoelde New York en heldere bliksems die uit de proton packs schieten. Het groen van de obligate Slimer die in de film zit, ziet er yucky genoeg uit om te overtuigen, en de scherpte is zodanig dat de speciale effecten niet door de mand vallen. Voeg daabij nog een uitstekende Engelse Dolby Atmos-mix die vooral opleeft wanneer de Ghostbusters aan het busten slagen, en je krijgt hier een schijf die technisch zo voldragen is als maar kan zijn. Men heeft bovendien een triple layer-schijf gebruikt voor een film van niet al te grote lengte, waarbij de enige extra op de 4K-schijf het audiocommentaar is.

Al het bonusmateriaal staat op de Blu-ray, behalve de audiocommentaartrack die op beide schijven staat. Daarin gaat regisseur Gil Kenan los, die het kennelijk een hele eer vindt om de franchise te mogen verderzetten, en een boel informatie biedt over het maken van de film, de casting (vooral dan met de oude garde), de locaties en diens meer. In Return to the Firehouse: Making Ghostbusters: Frozen Empire (21:40) krijgen we een trip down Nostalgia Lane waarin de cast en crew aan de hand van de brandweerkazerne hun kijk geven op de doorstart van de franchise. Busted: Capturing the Ghosts of Frozen Empire (11:28) laat ons kennismaken met het design van de spoken uit deze film alsook de bezeten objecten waar je beter met je poten afblijft. Easter Eggs Unleashed (6:34) somt op waar er in de film allemaal eerbetonen zitten aan de vorige films, en Manifesting Garraka (3:55) toont ons hoe de antagonist van deze film tot stand is gekomen. New York, New Gear (7:05) biedt ons een overzicht van de nieuwe rekwisieten waarmee de Ghostbusters aan de slag moeten, en in Welcome to the Paranormal Discovery Center (4:44) krijgen we een kijkje in het onderzoekslaboratorium van Winston Zeddemore. Knowing the Score (6:33) laat ons dan weer zien dat Dario Marinelli stukjes uit de originele score van Bernstein heeft gebruikt, naast het onvermijdelijke thema van Ray Parker Jr., en tot slot zijn er nog 6 verwijderde scènes (8:44).

Het heropstarten van een legendarische franchise had slechter gekund. Ghostbusters: Frozen Empire is onderhoudend entertainment volgens de beproefde formule.

Regie: Gil Kenan
Met: Paul Rudd, Carrie Coon, Finn Wolfhard, Mckenna Grace, Kumal Nanjiani, Pattonn Oswalt, Ernie Hudson, Annie Potts, Bill Murray, Dan Aykroyd