:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> HENRI CARTIER-BRESSON - THE IMPASSIONED EYE
HENRI CARTIER-BRESSON - THE IMPASSIONED EYE
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2008-06-19
DOCUMENTAIRE
De Fransman Henri Cartier-Bresson behoort tot de allergrootste fotografen uit de vorige eeuw. Zijn werk hangt tegenwoordig in alle grote fotocollecties in West-Europa en de Verenigde Staten en vele generaties jonge fotografen lieten zich door hem inspireren bij de start van hun eigen carrière. In 1947 stichtte Cartier-Bresson met een aantal vrienden het Parijse fotoagentschap Magnum waarmee de fotografie naar Amerikaans voorbeeld voorzichtig haar intrede deed in de verslaggeving in kranten en de populaire media. Tijdens zijn lange carrière bezocht Cartier-Bretton alle uithoeken van de aarde op zoek naar origineel en pakkend fotomateriaal. Van zijn eerste foto in het begin van de jaren dertig tot zijn allerlaatste meer dan een halve eeuw later, trad de Fransman op als chroniqueur van het alledaagse leven, van een tijdperk dat definitief is afgesloten en dat hij voor het nageslacht in duizenden kiekjes heeft vastgelegd.
 
 

Kiekjes
is uiteraard een oneerbiedig woord voor de fotografische werken van Cartier-Bresson, want zijn opnamen zijn geen toevallige, maar zeer berekende composities. Een opname is perfect als de geometrie in orde is en als alles precies op zijn plaats staat, het is Cartier-Bressons meest bekende uitspraak. Om dat effect te bereiken lag hij vaak urenlang op de loer, wachtend op the decisive moment (het beslissende moment), op het ogenblik dat de compositie door de stand der dingen en het onverwachte samenspel van niet-beïnvloedbare elementen een unieke esthetische kwaliteit kreeg die hij dan met één klik vastlegde: wat het oog zag werd goed bevonden, de camera deed de rest.
 
Van Cartier-Bresson is bekend dat hij zijn opstellingen niét ensceneerde. Dat blijkt uit de vele negatieven die hij bewaard heeft over zijn onderwerpen. Die bewijzen dat hij heel veel foto’s nam van de mensen en de plekken die hem interesseerden. Dé perfecte foto maakte Cartier-Bresson meestal op het moment dat niemand nog besefte dat er een camera in de buurt was. Op die manier bracht hij het candid cameraprocédé tot grote bloei en legde tegelijk de basis voor de journalistieke fotografie in Frankrijk en de buurlanden. Tijdens een lang verblijf in de Verenigde Staten had Cartier-Bresson vooral interesse voor de mensen aan de zelfkant van de Amerikaanse droom. Het resultaat is een serie foto’s waarin de klemtoon op armoede en uitsluiting ligt en veel minder op de zgn. onbeperkte mogelijkheden waarover Europeanen in de jaren veertig en vijftig van de vorige eeuw fantaseerden. In Amerika is Henri Cartier-Bresson eerder bekend om zijn foto’s van bekende sterren, o.m. Marilyn Monroe en Arthur Miller.
 
 
De foto’s van Henri Cartier-Bresson, altijd in zwart-wit overigens, vertellen verhalen uit het leven van actieve mensen, waardoor de toeschouwer zich vanuit de opname een beeld kan vormen over wat voorafging en wat zo meteen gaat komen: elke schaduw legt een nuance, elke onverhoedse beweging verrast, elke compositie imponeert en wekt nieuwsgierigheid op. Bovendien vertellen de foto’s de toeschouwer wie Henri Cartier-Bresson was, wat hem interesseerde, wat hem bezighield, wat hem bezielde en emotioneerde. In het beste geval slaan de vonken over, raakt de toeschouwer in de ban van wat de foto’s tonen en doen ze gelijksoortige emoties herleven als op het moment van de opname. Uiteindelijk is dat het doel van elke schilder, elke fotograaf en elke kunstenaar tout court.

 
Een documentaire van ruim zeventig minuten met als enige grondstof de foto’s van Henri Cartier-Bresson, een interview met de meester een jaar voor zijn dood en gesprekken met collega’s, navolgers en bewonderaars, het is niet meteen spectaculair vooruitzicht en toch slaagt regisseur Heinz Bütler erin om met dat eenvoudige materiaal een boeide en visueel aantrekkelijke film te maken. Bütler heeft geluk, want de hoogbejaarde Cartier-Bresson (95 jaar) is nog helder van geest, kan zich nog uitstekend uitdrukken en doet zijn verhaal met veel charme en humor. Hij toont de camera massa’s foto’s en vertelt waar ze zijn genomen en onder welke omstandigheden. Robert Delpire, Elliott Erwitt, Josef Koudelka, Arthur Miller en Ferdinando Scianna vertellen over de invloed die Cartier-Bresson heeft gehad op hun werk en/of hun leven, Isabelle Huppert bladert door de Cartier-Bressons fotoboeken uit de jaren vijftig en zestig, terwijl een nieuwsgierige camera over haar schouder meekijkt om haar indrukken te registeren. Huppert is ontspannen, ze neemt haar tijd en bekijkt de foto’s in alle rust, ze mijmert, glimlacht, zet haar bril op, maakt een opmerking, slaat een volgende blad om, kijkt verrast en zucht even als om vat te krijgen op de indrukken die ze op haar maken.

BEELD EN GELUID
Beeld en geluid zijn oké, wat ook gewoon wordt verwacht van dit soort producties.

EXTRA'S
De dvd bevat als extra een reeks Andere Trailers uit het Homescreen-aanbod.
 

CONCLUSIE
Henri Cartier-Bresson - The Impassioned Eye is een uitstekende documentaire over het leven van de Franse fotograaf. Sober en efficiënt in beeld gebracht met goed gekozen gesprekspartners, heel veel foto’s en in het laatste kwartier ook teken- en schilderwerk van de meester, brengt regisseur Heinz Bütler een overzichtelijk portret dat vooral de aandacht trekt door de aanwezigheid van Henri Cartier-Bresson zelf, in een goede luim, met interessante weetjes en heel veel humor: een man met een uitstekend oog en het grote hart op de goede plaats.



cover




Studio: Homescreen

Regie: Heinz Bütler
Met: Henri Cartier-Bresson, Isabelle Huppert, Robert Delpire, Elliott Erwitt, Josef Koudelka, Arthur Miller, Ferdinando Scianna

Film:
8/10

Extra's:
1/10

Geluid:
9/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
2

Genre:
Documentaire

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2003

Leeftijd:
AL

Speelduur:
72 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8717249473763


Beeldformaat:
1.85:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Engels / Frans / Italiaans Dolby Surround 2.0

Ondertitels:
Nederlands
Extra's:
• Andere Trailers

Andere recente releases van deze maatschappij