Regie: Hideo Gosha
Met: Mikijiro Hira, Go Kato, Shima Iwashita
FILM
Het is het jaar 1857 en het oude Japan ligt compleet overhoop. De oude waarden wankelen en het gewone volk pikt de corrupte praktijken niet meer van het lokale bestuur. Er staan her en der opstandelingen op die het shogunaat ten val willen brengen en één van hen is de voortvluchtige samurai Gennosuke Yuuki (Mikijiro Hira). Wanneer Gennosuke hoort over de goudvoorraad, opgeslagen in een berg die eigendom is van het shogunaat, is hij vastbesloten om die te stelen. Alleen weet hij niet dat er ook andere kapers op de kust zijn...
Na het onverwacht succesvolle Three Outlaw Samurai uit 1964 besloot Japanse filmmaker Hideo Gosha (Samurai Wolf, Oar) het ijzer te smeden terwijl het heet was en maakte met Sword Of The Beast een gelijksoortige chambara (lees: samuraifilm). Het valt op dat Gosha tussen beide films enorm gegroeid is als regisseur en dat hij zowel de rustigere scènes als de pittige zwaardschermutselingen met een erg zelfzekere regiestijl inblikt. Als een volleerd jongleur wisselt hij op geslaagde wijze de trage, bijna poetische beelden van open velden af met bloederige, maar knap gefotografeerde vechtscènes.
Het verhaal is weliswaar een beetje clichérijk, maar dat hoort er eigenlijk gewoon bij. Een samuraifilm zonder een zwervende ronin, allerhande politieke samenzweringen en bloederige duels tot de dood is immers als een western zonder saloons! Ieders acteerwerk is erg goed in Sword Of The Beast, maar het is opnieuw de erg puike acteerprestatie van de charismatische klassebak Mikijiro Hira (Three Outlaw Samurai, Azumi 2: Death Or Love) die de meeste lof verdient. Zijn vertolking van de twijfelende Gennosuke Yuuki is die, niet van de klassieke zelfzekere held, maar van ééntje die leeft en handelt met twijfels.
Sword Of The Beast werd opnieuw een groot succes, waarna cineast Hideo Gosha naam en faam maakte met onder andere samuraipulp als Samurai Wolf en de onvermijdelijke sequel Samurai Wolf II. Maar dat is hopelijk stof voor een andere recensie. Gosha's Sword Of The Beast is hoe dan ook verplichte kost voor de liefhebbers van klassieke chambarafilms!
BEELD EN GELUID
Het anamorfische 2.35:1-zwartwitbeeld is gelukkig wat scherper dan het beeld van Three Outlaw Samurai, met voorts een gezien het bronmateriaal bevredigend contrast en schaduwdetail. Het beeld is eveneens properder ,
maar bevat soms nog wel wat vuiltjes en hier en daar is er een beeldflikkeringen waar te nemen. De Japanse Dolby Digital monotrack klinkt zoals verwacht beperkt met af en toe wat ruis en kraakjes. De dialogen zijn gelukkig prima te verstaan.
EXTRA'S
In de fraaie verpakking zit een waardevol verzamelboekje vol boeiende informatie en interessante weetjes over de film. Op het schijfje zelf is alleen een verzameling trailers van een aantal andere films uit de "Koinobori"-reeks te vinden.
CONCLUSIE
Sword Of The Beast is opnieuw een prima samuraiprent van Hideo Gosha. De beeld is gelukkig van een betere kwaliteit dan bij de eerste film van de Japanse cineast en ook het geluid is bevredigend. Kortom, een fraaie "Koinobori"-release!
• Cross-promotional trailers
• Boekje