FILM
Als u niet het soort mens bent dat vierentwintig uur alleen maar nadenkt over films (ze bestaan hoor!), dan durven we toch wel om een bak bier wedden dat u nog nooit de naam Mauro Borelli heeft gehoord. Nochtans werkte deze Amerikaan (weliswaar als illustrator) mee aan grootse producties als
Sleepy Hollow,
The Pirates Of The Carribean,
Planet Of The Apes en
Captain America. Zoiets komt natuurlijk mooi van pas om het hoesje van deze film wat aantrekkelijker te maken, toch is
The Ghostmaker (in Amerika uitgebracht als
Box Of Shadows) van een heel ander kaliber. Tijdens zijn vrije tijd houdt Mauro zich bezig met het maken van lowbudgethorrorfilms.
The Ghostmaker is er zo eentje en alhoewel deze griezelfilm geen seconde origineel is, behoort hij toch tot de betere in zijn soort.
Het concept van deze film is de drang naar de macht om de dood te beheersen. Ieder gezond mens bibbert bij de gedachte aan het moment dat hij niet meer zal leven, maar toch is hij nieuwsgierig naar hoe het voelt om dood te zijn. Kyle (Aaron Dean Eisenberg) is dat ook en het toeval wil dat hij daarvoor het ideale instrument heeft gevonden. Tijdens een klusje ontdekt Kyle bij een oude oma een antieke lijkkist. Het oudje vraagt Kyle om meteen brandhout van de kist te maken, maar Kyle negeert deze wijze woorden. Wat voor de ene troep is, is voor een ander immers puur goud. Hij neemt de lijkkist mee naar huis en tijdens het oppoetsen ervan stuit de jongeman op een zeer vreemde ontdekking: onder de bekleding zit een muziekdoos verstopt. Na wat opzoekingwerk komen Kyle en zijn vrienden erachter dat de kist door ene Wolfgang Von Tristen is gebouwd. Deze Duitser was in de 15e eeuw de bedenker van marteltuigen en de dorpelingen zagen hem als de rechterhand van de duivel. Al gauw stellen de drie makkers vast dat wie in de kist kruipt en de muziekdoos aanzet enkele minuten dood is. Het leuke daaraan is dat ze heel die tijd als onzichtbare geesten ronddwalen waardoor ze elkaars geheimen te weten komen. Een leuk speeltje, toch knoei je beter niet met de dood.
Mensen die een kick krijgen door enkele minuten dood te zijn? Hebben we dat niet eerder in
Flatliners van Joel Schumacher gezien? Inderdaad, alleen is
The Ghostmaker geen kopie van de Kiefer Sutherland-hit geworden. En dat is raar genoeg eigenlijk jammer, want ook al is
The Ghostmaker geen slechte film, toch neemt Borelli net iets te veel hooi op zijn vork. De vele plotwendingen halen het ritme helemaal uit het verhaal. Wat begint als een knappe nagelbijter ontaardt helaas vrij vlug in een ordinaire tweederangsthriller. Er is dan ook een groot verschil tussen het eerste en het tweede deel waarin de gehandicapte Sutton plots kan lopen en Kyles vriendinnetje ontvoert. De spannende momenten zijn eerder schaars en dat is natuurlijk voor een horrorprent niet meteen een pluspunt. Gelukkig maakt Borelli het één en ander goed door degelijk regiewerk af te leveren. Vooral de ingenieuze lijkkist is een lust voor het oog, maar van iemand die aan Tim Burton-films meewerkte hadden we niets minder verwacht! Borelli is ook de humor niet vergeten, zo is het dolkomisch om te zien hoe men de lijkkist op een goudvis wil uitproberen. Het CGI-spook dat als Magere Hein moet dienst doen is eveneens een verbluffende verschijning, alleen is het jammer dat men er bijna niets mee doet. Neen, we hebben echt dubbele gevoelens bij deze film. Op sommige momenten zou je zweren dat je naar een goedkope horrorfilm met de grandeur van een klassieker kijkt, maar op andere ogenblikken wordt deze prent dan weer ronduit banaal. Het zooitje onbekenden dat de cast bevolkt overtuigt geen seconde, maar anderzijds doet het wel meer z'n best dan vele van z'n soortgenoten.
Horrorfans zullen deze prent wel weten te pruimen (ofschoon je maar weinig bibbert), maar het merendeel van de filmliefhebbers zal wellicht weinig of geen boodschap aan
The Ghostmaker hebben.
BEELD EN GELUID
Horrorfilms die gemaakt zijn met een budget van 1 miljoen dollar hebben meestal een afgrijselijke beeldkwaliteit. Dat is niet het geval met
The Ghostmaker. Bij momenten zien de special effects er weliswaar belachelijk goedkoop uit, toch is het beeld op deze Blu-ray tot in de puntjes verzorgd. Een echte uitzondering in het genre dus. Dat kunnen we ook zeggen over het geluid dat waarschijnlijk de meest angstaanjagende factor van deze bibberprent is.
EXTRA’S
Er staan geen extra’s op deze Blu-ray.
CONCLUSIE
Na het bekijken van deze horrorproductie zit je met een dubbel gevoel opgezadeld.
The Ghostmaker had een voltreffer kunnen worden mocht maker Borelli zich hebben toegespitst op de trucs van de lijkkist. Jammer genoeg vond hij het nodig om in het tweede deel van zijn slachtoffers boosaardige monsters te maken die meisjes ontvoeren waardoor deze horrorfilm na een spannend eerste half uur amper het niveau van een doordeweekse thriller haalt. Desalniettemin kunnen horrorfanaten deze prent gerust een kansje geven.