REIGN OF FIRE
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2003-06-06
FILM
De jonge Quinn is getuige hoe zijn moeder bij werkzamheden aan de Londense metro wordt gedood door een vuurspuwend beest dat er al jaren lang heeft liggen sluimeren. En dit is nog maar het begin, want op tijdspanne van een goede twintig jaar vernietigen de ontwakende, napalmspuwende wangedrochten de éne na de andere wereldstad, net zoals ze blijkbaar vroeger al eerder hebben gedaan bij de ondergang van de dinosaurussen. Zelfs atoomwapens kunnen de opmars van de monsters niet tegenhouden, en de wereld wordt al snel herschapen in een stort dat eruit ziet als de binnenstad van Aalst de morgen na het carnaval. De schaarse overlevenden proberen zich zo goed mogelijk in grotten te verschuilen, maar aangezien het oogsten van gewassen levensgevaarlijk is, dreigt er een acute hongersnood. De volwassen geworden Quinn (Christian Bale) is de leider van zo'n kleine gemeenschap, ergens enkele kilometers buiten Londen. We schrijven 2020, en het is nog slechts een kwestie van tijd vooraleer de draken absoluut heer en meester zullen zijn over wat er van de mensheid overblijft. Op een dag staat er plotsklaps een Amerikaanse legereenheid voor hun poort, onder de leiding van kolonel Denton Van Zan (Matthew McConaughey). Van Zan heeft de beschikking over pansterwagens en helikopters, en vraagt om tijdelijk te mogen schuilen in de burcht van Quinn. Door vorige ervaringen met plunderaars is die eerst achterdochtig, maar wanneer de gemeenschap wordt aangevallen door een draak, en wanneer blijkt dat Van Zan écht wel niet bluft als hij beweert dat hij een manier kent om de draken uit te schakelen, wint hij een beetje Quinns vertrouwen. Het drakenjagen is echter een gevaarlijke bezigheid, waarbij meestal meer manschappen dan draken vallen, en wanneer Van Zans rekruteringspraatje niet aan schijnt te slaan, neemt hij manu militari enkele van Quinns vrienden mee. Zeg maar dienstplicht. Zijn uitendelijke bestemming is Londen, omdat hij een theorie heeft dat de draken kunnen uitgeroeid worden door de (schaarse) mannetjes uit te schakelen, en omdat hij vermoedt dat er een enorm exemplaar in Londen moet zitten, niet toevallig datgene dat Quinns moeder gedood heeft. Van Zans kleine expeditie draait uit op een fiasco, want de draak ligt in een hinderlaag. Alleen hijzelf en helikopterpilote Alex (Izabella Scorupco) kunnen ontsnappen, en keren met hangende pootjes terug naar Quinn. Die heeft ook net enorm veel manschappen verloren bij een aanval, en hij beseft dat samenwerking met de onsympathieke Van Zan de enige mogelijkheid is om te overleven.
Reign Of Fire is de eerste film van Rob Bowman nadat de
X-Files definitief gesloten werden, en de man wil duidelijk nog wat in de SF-stijl blijven experimenteren. Deze film mist, zelfs voor een SF-prent, echter elke (pseudo-)wetenschappelijke onderbouw: elk beetje in biologie onderlegd mens weet bijvoorbeeld dat een gering aantal mannetjes alleen maar bij bepaalde insectensoorten (bijen bijvoorbeeld) voorkomt, en als de draken dan toch kweken als konijnen, is het onvoorstelbaar dat één weliswaar heldhaftige poging om één reuze-exemplaar uit te schakelen, als logisch gevolg zou kunnen hebben dat de draken in de omgeving Londen plots met de noorderzon verdwijnen. Ook tegen de interne logica maakt de film fouten, want als de lucht vergeven is van de draken, is het niet echt logisch dat Van Zan met een compleet bataljon, inclusief helikopters en panstervoertuigen, uit Amerika is komen aanzetten om speciaal in Londen een draak om zeep te helpen - alsof de Amerikanen ineens zo altruïstisch zouden zijn, en alsof ze zelf geen mannetjes zouden hebben. Om dan maar te zwijgen waar het leger in een compleet afgebrande wereld überhaupt nog aan benzine geraakt. En zo zijn er nog wel een paar (!) dingetjes op aan te merken.
Maar slechte science-fiction is vaak een alibi voor goede fantasy, en als je eenmaal over de vele tekortkomingen in het scenario kijkt, blijft er toch wat aardigs over. Een fantasy-actiefilm met erg veel B-filmallure, maar met een A-filmbudget, da's nog de beste omschrijving voor deze
Reign Of Fire. Rob Bowman kon voor de speciale effecten enorm veel geld besteden, en de draken zien er dan ook bijzonder reëel uit, alleen is het aantal scènes waarin ze effectief te zien zijn op één hand te tellen, en laten die de liefhebbers van SFX wat op hun honger zitten. Het grootste deel van het budget is dan ook volgens ons gegaan naar het recreëren van een volledig verwoeste wereld, waarvan exponenten zoals de overblijfselen van de Londense skyline, erg op het netvlies blijven hangen. Grootste verwezenlijking is dat Bowman erin geslaagd is om een gladde zeepsmoel als McConaughey om te toveren tot een vies ijzervretertje, die in niks lijkt op de rollen die hij in
Contact of
The Wedding Planner neerzette. Het pleit alleen erg voor het adaptatievermogen van de man, want hij doet zijn werk goed, en ook de rest van de cast levert een redelijke prestatie af, gegeven de randvoorwaarde van een scenario vol gaten en dialogen geschreven door een kleuter. Als conclusie kunnen we stellen dat binnen het eigen genre dit een zeer goede poging is - flauwe grappen die soms ook eigen aan het genre zijn, blijven gelukkig uit, maar een romantische nevenplot en enkele zagende kinderen moeten we er maar bij nemen - maar globaal gezien had een deel van het effectenbudget toch naar een extra scenarist mogen gaan.
BEELD EN GELUID
De beeldkwaliteit van deze Reign Of Fire is aanvaardbaar, maar af en toe is er toch wel wat veel grain te bespeuren. De kleuren zijn grauw en somber, maar dat is ongewtijfeld een asset om de post-apocalyptische sfeer te creëren. Zelfs het vuur wordt hierdoor wat gedempt, waardoor de vlammen een oranje en meer afgetekend uitzicht krijgen, wat visueel gesproken zeker geen slecht idee is. Wel zit er genoeg detaillering in het zwart, wat gegeven de donkere natuur vand e film en de vele scènes die zich in het halfduister afspelen, geen overbodige luxe is. Ook is er af en toe lichtjes wat aliasing merkbaar. Als dé reden voor de film toch aan te schaffen kunnen we echter de geluidstrack even ten berde brengen. Zowel de Dolby Digital 5.1-track als de DTS-track bieden een enorm groot ruimtelijk spectrum, waarin de vluchten van de draken, de helikopters en de overdaad aan explosies erg goed tot hun recht komen, en de subwoofer erg aggresief activeren. De dialoog noch de erg pompeuze muziek van Edward Shearmur, die wel bij de rest van de film past, komen hierdoor in de verdrukking, maar McConaughey mompelt soms wel in een onverstaanbaar platte variant op wat wij vermoeden dat Amerikaans Engels moet zijn, vermits we geen Russische audiotrack hebben gevonden.
EXTRA'S
We beginnen met ons ongenoegen nog eens te uiten over die vervelende verplichte trailers, die ons zo langzamerhand de strot uit komen. Bad Company my ass! Ondanks de aanwezigheid van de DTS-track heeft men op deze disc toch nog een paar niet te lange of te diepgaande extra's weten te persen. De eerste documentaire "Breathing Life Into The Terror" van 8 minuten is een een eerder klassieke promotiedocumentaire. In de tweede documentaire "Below The Line: If You Can't Take The Heat" neemt special effects supervisor Dave Gautheir ons een kwartier lang mee achter de schermen om ons te tonen hoe de draken, de decors en vooral de vele explosies gemaakt zijn. "Conversations With Rob Bowman" is dan weer een twaalf minuten durend commentaar-interview van Bowman, die in de praktijk een additionele commentaartrack voermodig maakt. Dan vinden we nog een bioscooptrailer terug en een trailer voor een gelijknamig videospelletje.
CONCLUSIE
Reign Of Fire is niet baanbrekend, maar wel aardig, en beter gemaakt én geacteerd dan de standaard B-film. Mensen die de pest hebben aan hiaten in een scenario blijven echter beter weg. Verder springt de geluidskwaliteit van de disc er in positieve zin uit. Maar je moet 'm minstens toch eens gezien hebben om te kunnen meespreken.