ADAM
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2022-04-14
FILM
"De dood hoort niet bij de vrouwen, er zijn maar weinig dingen van ons." Het is niet meer dan een zin uit
Adam, maar de boodschap windt er geen doekjes om.
Adam is weliswaar mooie wereldcinema die respect heeft voor zijn eigen Marokkaanse cultuur, maar zeker de ogen niet sluit voor de tekortkomingen ervan. De jonge Samia (Nisrin Erradi) is hoogzwanger, maar ze weet dat een kind dat buiten een huwelijk is verwekt niet aanvaard wordt en niet meer is dan een stuk vuil. De Marokkaanse is dan ook vastberaden dat ze haar kind, waarvan ze zelfs het geslacht niet wil weten, ter adoptie zal afstaan om daarna bij haar eigen ouders terug te keren. Eerst moet de vrouw nog een ellenlange weg afleggen alvorens ze de eindjes aan elkaar kan knopen. Uitgemergeld stapt ze iedere winkelzaak van Casablanca binnen waar ze bedelt om werk. Als ze een dagje proef mag lopen in een kapsalon, vraagt ze de bazin of ze ook de nacht in de kapperszaak mag doorbrengen. Het verzoek valt niet in goede aarde. Daklozen zijn in Casablanca uitschot, en de zwangere vrouw wordt verzocht om haar biezen te pakken. Iedere vraag naar een job of onderdak eindigt met een toeslaande voordeur op de neus. Dat gebeurt ook bij Abla (Lubna Azabal) die samenwoont met haar achtjarige dochter Warda (Douae Belkhaouda) en een klein bakkerijtje runt. Het gezicht van Abla verraadt dat ze zelf in de knoop ligt met haar geweten, en ze heeft dan ook noch de moed noch zin om zich te bekommeren over een zwangere dakloze. Als ze door het raam de jonge vrouw hopeloos op de stoep ziet zitten, breekt Abla en nodigt ze de vrouw uit om maximaal één dag bij haar te logeren. Er ontstaat al gauw een spontane vriendschap tussen het dochtertje en Samia. Ongevraagd bereiden ze met de hand rziza (wat één of andere Marokkaanse lekkernij is) dat bij Ablas klanten bijzonder goed in de smaak valt.
Adam werd een echte festivalhit, vooral in Cannes waar deze arthousetitel een overdonderende publieksscore in ontvangst mocht nemen. Een beter debuut kon regisseuse Maryam Touzani, die daarvoor zelf in
Razzia acteerde, zich niet voorstellen. Een intiem maar tevens hard portret van twee vrouwen die op vele vlakken elkaars tegenpolen zijn, maar door allerlei ongelukkige toestanden toch beseffen dat ze in hetzelfde vaarwater zijn terecht gekomen en daarom elkaar proberen te helpen. Ook het acteerspel is een wereld van tegenstellingen. Luba Azabal, die we al zagen in
Incendies en
Paradise Now, is een koele tante die alle emoties verdringt, terwijl Nisrin Erradi een open boek is en daardoor telkens weer tegen de muur loopt. Een wereld van twee uitersten die prachtig gecounterd wordt door de kinderlijke onschuld van Douae Belkhaouda.
Adam is een sobere, bijna minimalistisch film die zich voor het grootste deel afspeelt in de kale bakkerij, waar alleen maar de oven het interieur siert en een groot contrast vormt met het helse leven in de straten van Casablanca. Deze wereldcinema zal voor sommige kijkers misschien net iets te traag zijn, maar niemand die om de indrukwekkende acteerprestaties van de drie vrouwen kan.
BEELD EN GELUID
Adam verscheen bij ons op dvd via Cinéart. Zoals zo vaak bij dit label hebben we maar weinig reden tot klagen, zeker niet als het op mankementen aankomt, want die zijn er simpelweg niet. Wel oogt de film bij momenten wat kleurloos, maar dat heeft alles te maken met de keuze van de regisseuse die voor een geelachtig, bijna kaal kleurenpalet koos. De geluidsband is een weinig opvallende Dolby Digital 5.1 in het Arabisch, en die alleen maar tot leven komt in de korte scène in het drukke centrum van Casablanca en via een paar Arabische popdeuntjes die de sleutel van het verhaal vormen.
EXTRA’S
Helaas staan er geen extra’s op deze dvd.
CONCLUSIE
Adam werd een ongelooflijke hit in Cannes. Trage, maar innemende wereldcinema over twee Marokkaanse vrouwen die op het eerste gezicht niks met elkaar te maken hebben, maar door het toeval elkaar helpen om te overleven.