:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> SÜSSKIND
SÜSSKIND
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2014-07-14
FILM
Na het aantreden van de nazi’s in Duitsland besluit zakenman Walter Süsskind z’n vaderland te verlaten omdat het vrije handelen hem stelselmatig onmogelijk wordt gemaakt. Met vrouw Fanny en dochter Hanna wijkt hij uit naar Nederland en vestigt zich in Amsterdam. Maar vanaf 1942 vaardigen de nazi’s ook daar strenge wetten uit tegen joodse medeburgers en zijn de Süsskinds opnieuw in gevaar. Om te vermijden dat hij met z’n gezin op transport wordt gezet naar Westerbork en van daar naar Auschwitz, wordt hij lid van de Joodse Raad die in opdracht van de nazi’s de precieze aantallen joden voor de dagelijkse transporten levert, en wegens zijn zakelijke capaciteiten wordt hij meteen als beheerder van de Nederlandse Schouwburg aangesteld, de plek waar de opgepakte en geselecteerde mannelijke joden ondergebracht worden vooraleer ze op transport gaan. Aan de overkant van de straat richt men een crèche in waar de vrouwen en hun kinderen verblijven vooraleer ook over hun lot is beslist. Omdat hij ervan uitgaat dat de joden in Duitsland de taken van soldaten op het slagveld overnemen of ter vervanging van overleden militaire worden ingezet, heeft Süsskind geen probleem met het werk dat hij doet. Vragen aan Hauptsturmführer Ferdinand Aus der Fünten, verantwoordelijk voor de transporten van joden naar Auschwitz, worden ontwijkend beantwoord. Tussen Süsskind en Aus ter Fünten klikt het overigens vanaf het begin niet omdat een medewerker betrapt is op het vervalsen van identiteitsbewijzen, wat de Duitser hém verwijt.

 

Louter toevallig komt het Süsskind een tijdje later ter oren dat de joden in Auschwitz omgebracht worden. Hij verwijt de leden van de Joodse Raad dat ze collaborateurs zijn, maar die winden er geen doekjes om: het is een kwestie van tijd, uiteindelijk gaat elke jood in Amsterdam eraan… Ze drukken Süsskind op het hart dat hij maar beter aan kan blijven om z’n gezin te redden en dat hij tegelijk door kan gaan met het laten verdwijnen van zoveel mogelijk joodse kinderen naar onderduikadressen, een activiteit waarmee hij een tijdje eerder voorzichtig is gestart, want zoals het joodse spreekwoord zegt: wie een mens redt, redt de wereld… Om dat doel te bereiken besluit Süsskind vriendschap te sluiten met Hauptsturmführer Ferdinand Aus der Fünten, een duivelspact, jawel, maar eentje dat het verschil zal maken voor meer dan 600 joodse kinderen en enkele honderden joodse mannen en vrouwen, ook al bezorgt het hém de naam een collaborateur te zijn…

 

Süsskind is gebaseerd op waargebeurde feiten die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog in hartje Amsterdam afspeelden. Hoofdfiguur Walter Süsskind was net zoals Oscar Schindler van Duitse afkomst, maar in tegenstelling tot de Tsjechisch-Duitse industrieel had hij joods bloed en maakte hij dus nauwelijks kans om de naziterreur te overleven. Hij werd uiteindelijk met z’n gezin in oktober 1944 naar Auschwitz afgevoerd, waar z’n vrouw en dochter meteen werden vergast en verbrand. Süskind zelf werd in het kamp tewerkgesteld en overleed in februari 1945 tijdens de zgn. Dodenmars, toen de nazi’s de kampjoden richting westen dreven om alle sporen van hun misdadige bezigheid uit te wissen. In de Amsterdamse wijk De Plantage is de brug tussen de Hermitage en het stadhuis naar hem genoemd als eerbewijs omdat hij geheel op eigen risico honderden mensenlevens redde.

 

Maar Süsskind is ook een controversiële film, want regisseur Van den Berg laat zijn licht schijnen op de joodse collaboratie waardoor de plannen van de nazi’s perfect volgens schema werden uitgevoerd. De Joodse Raad, samengesteld uit joodse notabelen, kweet zich nl. met veel plichtsbesef van zijn taak om elke dag 400 joden te selecteren voor het transport naar Auschwitz. Het was een heikele kwestie, want als de aantallen niet gehaald werden, waren de leden van de Raad verantwoordelijk. Vandaar dat een efficiënte zakenman als Walter Süsskind hun goed uitkwam, en hij op zijn beurt deed er alles aan om de opdracht naar de letter uit te voeren, ook al moest hij daarvoor het joods orkest opofferen omdat hij het niet over z’n hart kon krijgen om de kinderen in de crèche op transport te sturen. Wist hij welk lot de joden in Auschwitz wachtte, probeerde hij vooral zichzelf en z’n gezin te redden en papte hij daarom met Hauptsturmführer Ferdinand Aus der Fünten aan, of deed hij wat hij deed voor de goede zaak? Feit blijft dat hij honderden mensen van de gaskamers redde en dat hij daarvoor grote risico’s nam. Misschien moeten we hem alleen daarop afrekenen?

 

Jeroen Spitzenberger (De Tweeling, 2002) kruipt in de huid van Walter Süsskind voor een geloofwaardige en overtuigende prestatie. In zijn handen wordt de Duitse zakenman een efficiënte en plichtsbewuste beheerder van de Nederlandse schouwburg, die de nazi’s op hun wenken bedient, maar die tegelijk systemen en modellen bedenkt om zoveel mogelijk kinderen uit hun handen te redden. Het karakter wordt door regisseur Van den Berg op een veelzijdige manier toegelicht, waardoor twijfel omtrent de beweegredenen van het hoofdpersonage steeds aanwezig blijft, beslist één van de sterkhouders van deze film. De Oostenrijkse acteur Karl Markovics (Der Fälscher, 2007) neemt Ferdinand Aus der Fünten voor z’n rekening, een fenomenale tour de force waarmee hij z’n grote talent opnieuw bewijst. Waarom hij zich door Süsskind laat pamperen is niet duidelijk, misschien gewoon omdat hij de goede wijn en de uitstekende sigaren die hem worden toegestopt op prijs stelt, al suggereert de regisseur een zeker heimwee en vooral een grote eenzaamheid waarop Süskind op gepaste wijze inspeelt ten einde meer speelruimte te krijgen. Aus der Fünten werd na de oorlog in Nederland tot levenslang veroordeeld en stond samen met drie andere nazi’s bekend als de Vier van Breda, omdat ze in de Noord-Brabantse stad hun straf uitzaten. In januari 1989 werd hij door de toenmalige minister van Justitie in vrijheid gesteld. Hij overleed een paar maanden later in Duitsland op 79-jarige leeftijd.

 
BEELD EN GELUID
Op de beeldkwaliteit van deze film is niets aan te merken. Het beeld is scherp, de kleuren zijn een ietsje donker om in de tijdsgeest te passen en van ongerechtigheden is geen sprake. De muziek van de componisten Bob Zimmerman (De Avonden, 1989) en Nando Eweg (Het Geheim Van De Hema, 2012) is welluidend, maar vaak donker van textuur, net wat deze film nodig heeft. De compositie Zomer 1945, die u op het einde van de film kan beluisteren, bevat een prachtige solovioolpartij die speciaal is schreven voor de bekende violiste Janine Jansen.

 
EXTRA’S
In de documentaire De Duivelse Dilemma’s van Walter Süsskind vertelt regisseur Rudolf van den Berg wat hem in het onderwerp aantrok en hoe hij de beide hoofdfiguren en hun relatie gestalte gaf. Annemiek Gringold schetst de rol van de Nederlandse Schouwburg tijdens de oorlog, Süsskind-biograaf Marc Schellekens vertelt over de jeugd en de carrière van Walter Süskind en twee voormalige kinderverzorgers uit de Süskind-crèche delen met de kijker hun indrukken over Süskind en Aus der Fünten. Ter afsluiting zijn er nog Verwijderde Scènes.
 
CONCLUSIE
Hij wordt weleens de Nederlandse Oscar Schindler genoemd en hoewel niet iedereen het daarmee eens is, was hij één van die uitzonderlijke figuren die risico’s namen om mensenlevens te redden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Regisseur Van den Berg brengt het verhaal van Walter Süskind op een sobere maar gedreven manier in beeld en maakt het filmisch monument dat een man van zijn kaliber verdient.





cover




Studio: Warner

Regie: Rudolf van den Berg
Met: Karl Markovics, Tygo Gernandt, Katja Herbers, Jeroen Spitzenberger, Kees Hulst, Nyncke Beekhuyzen, Nasrdin Dchar, Ramsey Nasr, Dave Mantel

Film:
8/10

Extra's:
5/10

Geluid:
8,5/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2012

Leeftijd:
12

Speelduur:
116 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
5051888091722


Beeldformaat:
2.35:1 PAL

Geluid:
Nederlands Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands, Engels, Duits
Extra's:
De Duivelse Dilemma’s van Walter Süsskind (25 min.)
Verwijderde Scènes

Andere recente releases van deze maatschappij