FILM
Wat de prachtige huwelijksdag van Will Turner (Orlando Bloom) en zijn geliefde Elizabeth Swann (Keira Knightly) had moeten worden, eindigt in een nachtmerrie. De ambitieuze Cutler Beckett (Tom Hollander), een marionet van de Oostindische compagnie, heeft tegen de twee een arrestatiebevel uitgevaardigd voor het helpen ontsnappen van de door de Engelse kroon gezochte piraat Jack Sparrow (Johnny Depp), een vergrijp waarop de doodstraf staat. Beckett is echter bereid om het met Will op een akkoordje te gooien: als hij, op welke manier dan ook, het magische kompas van Jack kan te pakken krijgen, gaan hij en Elizabeth vrijuit. Will gaat de gezochte piraat achterna, en ook Elizabeth is er de vrouw niet naar om intussen in de cel te zitten wegpieteren totdat verloofde-lief haar komt verlossen. Via een ommetje langs een eiland vol kannibalen die denken dat Jack hun nieuwe god is, belandt de crew van de Black Pearl - of toch diegenen die niet in de kookpot zijn terechtgekomen - in een nieuw avontuur. Jack wil met Will Turner namelijk zijn kompas alleen maar ruilen voor de sleutel die de half tot vis getransformeerde piraat Davy Jones (Bill Nighy), kapitein van de Vliegende Hollander, in zijn bezit heeft, en die de fameuze Dead Man's Chest kan openen.
Getrouw aan zijn ware aard heeft Jack natuurlijk enkele cruciale details voor Will verzwegen: in de kist zit namelijk geen schat, maar het hart van Davy Jones, en wie daar de controle over heeft, kan Jones commanderen. Wat voor Jack een uitermate lucratieve deal zou zijn, want om de puntjes op de i te zetten heeft Jack bij Davy Jones nog een schuld uitstaan van zeggen en schrijven één ziel: de zijne. Jones is echter tevreden als Jack hem in de plaats daarvan honderd zielen kan bezorgen, en die van Will beschouwt hij al vast als aanbetaling. Met dwang aangemonsterd op de bemanning van verdoemde zielen die allemaal langzaam maar zeker in verzworen calamari's aan het veranderen zijn, doet Will de schrik van zijn leven op: tussen de bemanning bevindt zich ook zijn doodgewaande vader, Bootstrap Bill (Stellan Skarsgard), die zijn ziel aan Jones heeft geschonken - vrijwillig nog wel. Elizabeth probeert de verraderlijke Jack Sparrow te vinden om hem ter verantwoording te roepen, en haar pad kruist opnieuw dat van de aan lager wal geraakte ex-commodore Norrington (Jack Davenport). Davy Jones is intussen het wachten op Jacks deel van de overeenkomst beu, en hij stuurt een onstopbaar zeemonster, de Kraken, achter de kapitein van de Black Pearl aan.
Net als de twee sequels van
Back To The Future werden delen twee en drie van de succesvolle
Pirates-franchise back to back gefilmd, met deel drie,
At World's End was bij het verschijnen op dvd van de tweede film nog in postproductie, wat onder meer inhoudt dat de film redelijk abrupt eindigt - iets té abrupt voor sommigen - klaar in de startblokken om volgend jaar bij het sluitstuk van de trilogie opnieuw een aanval op onze portemonnee te doen. Net als bij het
eerste deel kroop horror-regisseur Gore Verbinski in de regisseurszetel, wat opnieuw zorgde voor een naar Disneynormen redelijk angstaanjagend verhaal, dat bol staat van de bijzonder vervaarlijk uitziende CGI-zeemonsters. Kroon op het werk is daarbij de exquisite CGI-makeup van de zo goed als onherkenbare - op zijn karakterstem na dan - Bill Nighy, een met zuignappen overdekte octopus-man die zijn gevangenen graag héél langzaam martelt.
Konden we inhoudelijk het eerste, verfrissende deel van de trilogie, dat het piratenavontuur-genre een nieuw leven inblies (nee, die eer is, in tegenstelling wat sommigen denken, niét weggelegd voor
Piet Piraat) maximaal appreciëren, wordt er in het tweede deel iets té nadrukkelijk de kaart van het goedkoop herkauwen van de grappen uit het eerste deel getrokken, inclusief ondode apen, handtastelijke ex-lieven van Cap'n Jack en piraten met een glazen oog. Natuurlijk gaat minstens 95 % van het publiek in eerste instantie kijken om de gekke bekkentrekkerij van Johnny Depp (U dacht écht toch niet dat ze voor het acteertalent van Orlando Bloom gingen kijken?), en dat segment van de markt wordt rijkelijk bediend. Moreel nog dubieuzer dan in het eerste deel, en bereid om zijn beste vrienden onmiddellijk te verkopen aan de meestbiedende als het hem uitkomt, krijgt Depp de lachers al op de hand vóóraleer hij een eerste keer in beeld komt, wanneer hij vanuit een doodskist een iets te nieuwsgierig geworden vogeltje in flarden vaneen schiet.
Desondanks kan dit niet verhullen dat de eerste drie kwartier van de film scenariogewijs een rommeltje zijn: eerst krijgt Jack Sparrow gratie, dan weer niet, dan is hij en zijn bemanning van het ene ogenblik op het andere gestrand op het Toast Kannibal-eiland, vervolgens plots weer op zee, en zo gaat dat een tijdje door. Het verhaal komt pas echt op dreef vanaf het moment dat Davy Jones zijn opwachting maakt, en dan gaat het gelukkig met het scenario terug bergopwaarts. De verstoorde relatie tussen Bootstrap Bill en zijn zoon zorgt voor spanning in de verhaallijn, die cumuleert in het fatale dobbelspel waarin Will de confrontatie aangaat met Jones op zijn eigen terrein, en dat een verrassende afloop kent (nu ja...) Daarna is het hek van de dam, en worden we ongeveer anderhalf uur non-stop getrakteerd op een achtbaanrit waarin de diverse zwaardduels, achtervolgingen en zeeslagen elkaar in een moordend tempo opvolgen. De tweede installatie van de
Pirates Of The Caribbean-reeks is zeker niet slecht te noemen: het is een avonturenfilm die met veel zin voor technische afwerking en de nodige pathos wordt geleverd. Ook zijn de sets en kostuums bijzonder indrukwekkend, en heeft het rekwisieten-departement overuren geklopt dat de vakbonden er van op hun achterste poten steigeren. Toch kan de film zeker op gebied van consistente verhaallijn zeker niet tippen aan zijn voorganger. Ook niet zo'n gelukkige keuze is het weer aan boord hijsen van Jack Davenport, want op de duur lopen de diverse schurken - naast Norrington en Davy Jones hebben we ook onze twijfels bij de geloofsbrieven van Jack Sparrow, en op het einde van de film is er dan ook nog eens een kleine verrassing voorzien - elkaar iets te nadrukkelijk voor de voeten.
BEELD EN GELUID
De beeldkwaliteit van deze release is al even superieur als de blu-ray van
Pirates Of The Caribbean: The Curse Of The Black Pearl. Een heerlijk en gedetaillerd beeld met veel contrast, in het oog springende kleuren die in de meest onverwachte plaatsen uit het plaatje springen, zoals de spokende baljurk. De colour bleeding van de
dvd-versie is verdwenen, de kleuren zijn nog wat scherper afgelijnd, en de scherpte is om te zoenen. De special effects shots vallen niet door de mand door overmatige scherpte of zo, maar bieden een zelfde niveau van detail vergelijkbaar met een bioscoopvertoning. Ook hier vinden we echter geen Engelse DTS terug (for shame!), maar wel een Engelse Dolby Digital 5.1 EX-track en een lineaire LPCM-track, dit ten voordele van een hoop dubbings die in principe al verboden hadden moeten zijn. Het zou toch eigenlijk moeten doordringen bij Buena Vista dat de Nederlands-Vlaamse en de Waalse markt hun eigenheden hebben en dat die op een andere manier bediend wensen te worden. De Engelse Dolby Digital 5.1 EX-track is zeer goed, kraakte in de eerste film elk stukje hout van de Pearl al afzonderlijk, dan moet je de immersieve ervaring eens beleven die je krijgt aan boord van Davey Jones'
Flying Dutchman, waarbij je gewoon de rillingen krijgt door omgeven te zijn door nat houdt dat langs alle kanten druppelt. Het orgel dat Davey Jones speelt is ook impressief, en nu voor de eerste keer te beluisteren zonder PAL-speedup.
EXTRA'S
Net als bij de eerste
blu-ray disk is er in de hoeveelheid extra's weer wat geknipt, maar we zullen even kijken of het dramatisch is. Ook hier weer de opmerking dat de opstartsequentie met cross-promotionele onzin véél te lang duurt.
Liar's Dice
Dit is opnieuw een interactieve featurette en redelijk verslavende waarin je het spel mag naspelen dat Bootstrap Bill, Will Turner en kapitein Davy Jones spelen met als inzet hun ziel. U wordt ten stelligste aangemoedigd om een iets minder vervaarlijke inzet te doen (een bak bier bijvoorbeeld).
Audiocommentaren zijn wederom verdwenen ten opzichte van de regio A-versie en tegenover de dvd-versie. De overige extra's vinden we op disc 2 terug van deze rijkgevulde bonusdisc:
Documentaire "Charting The Return" (25:41)
In deze beginnende documentaire zien we het voorbereidende werk voor de sequel, zoals casting en de zoektocht naar locaties.
Documentaire "According To Plan" (1:03:01)
De betere documentaire is echter zonder discussie de tweede, een gedetailleerd werkstuk dat net een paar seconden over het uur afklokt, waarin de kijker een myriade aan achter de schermen-materiaal krijgt: zowel kleine details die de film maken tot wat die is, als rijkelijke blikken achter de schermen, met bijdragen van cast en crew. Én natuurlijk wat filmfragmenten. Een elektronische perskit, maar dan wel één van jumbo-afmetingen.
Interactieve featurette Captain Jack, From Head To Toe" (27 min.)
Een derde documentaire toont ons alle details over het extensieve werk dat wordt gespendeerd aan het kostuum van intussen 's werelds bekendste vrijbuiter, afspeelbaar in zijn geheel of in stukjes (te selecteren via een mooie conceptuele tekening).
Documentaire "Meet Davy Jones, Anatomy Of A Legend" (12:33)
Betreurenswaardig is dat deze documentaire slechts dertien minuten duurt, want vanuit het standpunt van liefhebbers van speciale effecten is dit een zeer leerrijk werkstukje waarin we de werkmethode van Industrial Light and Magic te zien krijgen voor het creëren van ongetwijfeld de meest impressionante slechterik uit de film, alhoewel de techniek met een
motion capture suit ons toch wel héél erg doet denken aan het gelijkaardige werk dat Andy Serkis heeft gedaan voor zijn optreden als Gollum in de
http://www.dvdinfo.be/index-02.php?cat=1&Id=1159 Lord Of The Rings-saga.
Documentaire "Creating The Kraken" (9:57)
Ook de digitale creatie van de Kraken mag niet ontbreken, vandaar deze tien minuten durende korte documentaire, waarin eens te meer een belangrijke rol is weggelegd voor de wonderkindjes van ILM.
Documentaire "Dead Men Tell Tales, Re-Imagineering The Attraction" (13:01)
De attractie heeft de tilm beïnvloed, nu gebeurt het omgekeerde. Vanuit commercieel oogpunt is de inbreng van Disney natuurlijk in zekere zin onvermijdelijk; in deze korte bijdrage zien we hoe de gelijknamige attractie in Disneyland is aangepast sinds het succes van de films, namelijk door het toevoegen van enkele sleutelkarakters uit de filmfranchise.
Documentaire "Fly On The Set: The Bone Cage" (3:48)
Een korte documentaire van 4 minuten toont ons dan nog een making of-sequentie uit de scène met de bottenkooi.
Fotoreportage van Jerry Bruckheimer (4:42)
Jerry Bruckheimer kan het blijkbaar niet laten om voortdurend met een camera op zak te kopen. Wat hij dan zoal fotografeert, krijg je hier te zien.
Documentaire "Pirates On Main Street: The Dead Man's Chest premiere" (3:59)
En in het vier minuten durende slot zien we sfeerbeelden van de première van de tweede film in de bioscopen.
Galerijen
Deze featurette is nieuw ten opzichte van de dvd-uitgave , en bevat een eerder bescheiden collage met setfoto's.
Blooper-reel "Bloopers of the Caibbean" (3:51)
Oorspronkelijk terug te vinden op de 1e disk van de dvd bevat deze een reeks stomme bloopers.
3 featurettes "Mastering The Sword"
- Orlando Bloom (5:37)
- Keira Knightley (5:06)
- Jack Davenport (5:17)
In deze korte featurettes krijgen de pechvogels van dienst samen een kwartier lang schermles. Alles voor de kunst!
Pirates On Location
- Cannibal Island (8:16)
- Tortuga Bar-brawl (3:36)
Ook nieuw materiaal, waarbij we leren dat de knokpartijen op het eiland van de kannibalen en die in de bar van Tortuga een stuk minder spontaan zijn dan wel op het eerste zicht lijkt.
Inside Dead Man's Chest
- Pirate Lore (2:33)
- Locations & Sets (4:17)
- Story & Characters (2:37)
Ook weer drie korte achter de schermen-featurettes met een nogal publicitair karakter. We kjiken onder meer naar de piratentradities, de locatie en de decors, het verhaal en de personages. Inhoudelijk is er wel wat overlap met de grote documentaires.
9 trailers
Naast de originele bioscooptrailer en een paar oudere varianten, hier nog enkele die in andere landen zijn vertoond.
CONCLUSIE
Pirates Of The Caribbean 2: Dead Man's Chest is een onderhoudende film, die echter niet het niveau van zijn voorganger haalt. De blu-ray leunt techisch erg aan bij die van zijn voorganger, en de extra's zijn, op het commentaar na, nagenoeg dezelfde.