HAVEN - SEIZOEN 4
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2015-03-10
SERIE
In een poging om het behekste stadje Haven definitief van de bovennatuurlijke fenomenen die bekend staan als de kwellingen te verlossen is Audrey Parker (Emily Rose) op het einde van het derde seizoen de zogenaamde Schuur binnengegaan, een metafysische anomalie die volgens de geschriften van dorpsarchivarissen Vince (Richard Donat) en Dave (John Dunsworth) Teagues ook alle vorige reïncarnaties van Audrey heeft doen verdwijnen in de plooien van de tijd. Agent Nathan Wuornos (Lucas Bryant), Audreys geliefde, heeft echter agent Howard (Maurice Dean Wint), de veroorzaker van al dit naars, neergekogeld, waardoor de Schuur is geïmplodeerd. Tot overmaat van ramp is ook Duke Crocker (Eric Balfour) ongevraagd de Schuur ingedoken in een poging Audrey te redden.
Het vierde seizoen vangt zes maanden later aan. Duke duikt plots - letterlijk - op in een aquarium in Boston en aangezien hij geen logische verklaring voor zijn aanwezigheid kan geven wordt hij al snel in de psychiatrische afdeling van het dichtstbijzijnde ziekenhuis gedropt. Dankzij de tussenkomst van de paranormaal begaafde Jennifer Mason (Emma Lahana), die blijkbaar de stemmen uit de Schuur kan horen, kan Duke ontsnappen en terugkeren naar Haven. Daar zijn de kwellingen alleszins niet verminderd, en Nathan heeft de benen moeten nemen omdat de Guardians, een geheim genootschap dat het bestrijden van de kwellingen als voornaamste bestaansreden heeft, pissed op hem zijn omdat hij met het vermoorden van agent Howard mogelijk de vloek nog heeft verlengd. Jennifer heeft echter verstaan dat er nog een andere mogelijkheid is om de bezwering op te heffen: Audrey moet de persoon die ze het liefst heeft doden, en dus is het voorlopig belangrijk dat Nathan - die bereid is dit offer te maken - blijft leven en men zich vooral concentreert op een manier om Audrey weer uit de Schuur te krijgen. Zodra dit echter is gelukt blijkt Audrey een persoonlijkheidsverwisseling te hebben ondergaan. Naast een neusring en een hoeveelheid mascara die onwettig is verklaard door de conventie van Genève meent ze dat ze Lexie DeWitt heet en haar leven lang al achter de bar van een café heeft doorgebracht als serveerster. Het duurt even vooraleer haar eigen identiteit weer tot haar doordringt, en zodra dat het geval is probeert ze dit voor zo veel mogelijk mensen verborgen te houden, omdat anders Nathans lot bezegeld is. Audrey/Lexie wordt echter gestalkt door een man die zich William (Colin Ferguson) noemt en die haar uit de Schuur heeft gehaald. William blijkt in een vorige reïncarnatie Audrey te hebben gekend en samen hebben ze de kwellingen veroorzaakt, waarbij elke vloek van William werd gepareerd door een tegenvloek van Audrey. En William is vastberaden om Audrey weer voor zich te winnen; dat Haven daarbij tenonder gaat zal hem aan zijn reet roesten...
Bij het bekijken van dit vierde seizoen kan ik me niet van de indruk ontdoen dat de scenaristen zich in allerlei ongemakkelijke bochten moeten wringen om het verhaal op de sporen te houden; daarbij vallen ze echter steevast in herhaling en krijgen we voor het zoveelste seizoen op rij als gimmick dat er alweer een alternatieve/vergeten/gespleten/vul zelf aan persoonlijkheid van Audrey komt bovendrijven. Met het oorspronkelijke The Colorado Kid van Stephen King, dat nog de voornaamste inspiratiebron was voor het eerste seizoen, heeft Haven nog bitter weinig te maken; wellicht is Haven anno 2014 nog het best te vergelijken met een light-versie van The X-Files, evenwel zonder gore, aliens of overheidssamenzweringen. Het micro-universum van Haven ontbreekt het aan een grotere schaal en ruimere omkadering; in het beste geval komen er nog enkele leuke freak of the week-afleveringen naar boven, maar aan de mythology kan geen zinnig mens meer een touw vastknopen. Met het vijfde seizoen in twee delen te splitsen proberen de bedenkers stellig een Breaking Badje te doen, maar het spook van de cancellation hangt toch in de lucht.
Nochtans heeft de reeks troeven. De drie hoofdacteurs, Emily Rose, Lucas Bryant en vooral Eric Balfour, hebben overschot aan potentieel in huis, en in dit vierde seizoen valt ook in positieve zin de bijdrage van ex-worstelaar Adam Copeland als agent Dwight Henrickson op, die in de jaren is gegroeid in zijn rol en over meer talent schijnt te beschikken dan je'm op het eerste zich zou toedichten. Zijn overstap van het worstelcircuit naar het acteursgilde heeft hem totnogtoe alleszins geen windeieren gelegd. Ook Colin Ferguson (Eureka) weet te overtuigen als de bad guy van dienst. Evenwel zouden de producenten in plaats van nieuwe acteurs aan te trekken volgende keer eens een deftige scenarist onder de arm mogen nemen in plaats van de huidige afdragertjes van Fringe.
AFLEVERINGEN
Disk 1:
40. Fallout
Duke valt uit de Barn en belandt in een aquarium in Boston. Zes maanden zijn voorbijgegaan, hijzelf is doodverklaard, zijn broer Wade (Christian Camargo) heeft The Grey Gull overgenomen en van Audrey ontbreekt nog steeds elk spoor. Voorlopig blijft hij gearresteerd totdat hij met een aannemelijke verklaring omtrent zijn identiteit voor de dag kan komen, iets wat niet dadelijk makkelijk is als je met drie valse paspoorten op zak rondloopt. Gelukkig valt aan zijn ziekenhuisbed Jennifer Mason binnen, een meisje dat zes maanden lang stemmen uit de Barn heeft gehoord en antipsychotica slikt omdat de dokters (en zijzelf ook) denken dat ze een vijs kwijt is. Nathan heeft de benen moeten nemen uit Haven nadat de Guardians hem ervan beschuldigen de Barn gesaboteerd te hebben. Nu echter Duke zijn oordeel in de Barn overleefd blijkt te hebben is er goede hoop dat ook Audrey nog leeft. En dat klopt; alleen is ze haar geheugen kwijt. Ze denkt dat ze Lexie DeWitt heet en een barmeid uit Arizona is. Een mysterieuze man die zich William noemt probeert haar ervan te overtuigen dat ze niet is wie ze denkt dat ze is. Dwight (Adam Copeland) is gepromoveerd tot hoofd van de politie van Haven en hij kan Nathans hulp best gebruiken in de strijd tegen de Troubles, die nog verre van over zijn. Zo veroorzaakt Marion Caldwell (Nicole De Boer) nog steeds ongewild anomalieën in het weer.
41. Survivors
Dwight en Nathan krijgen te maken met een mysterieuze reeks sterfgevallen waarbij de slachtoffers tot spontane zelfontbranding zijn overgegaan. Overduidelijk is er een link naar de lokale brandweerkazerne, maar welke? Brandweercommandant Frank Marigolds (David Ferry) kan Nathans bloed wel drinken en is niet echt behulpzaam. Dukes broer Wade besluit in Haven te blijven nadat hij op de nannycam zijn vrouw met een andere man in bed heeft betrapt. Audrey - of moeten we zeggen Lexie - krijgt een eerste indicatie dat ze ooit een andere identiteit heeft gehad: ze blijkt namelijk in tien seconden een volautomatisch wapen te kunnen monteren.
42. Bad Blood
Bij een zoektocht naar een dader die zijn slachtoffers tot de laatste druppel laat leegbloeden zodat er zelfs geen spoortje van bloed aanwezig is stuit de politie van Haven op een "intelligente" plas bloed die over een eigen willetje schijnt te beschikken. Audrey - of Lexie - wordt geconfronteerd met het feit dat de bar waarin ze werkt feitelijk misschien niet méér is dan een figment van haar verbeelding.
43. Lost And Found
Een reeks minderjarige kinderen, veelal kleuters, verdwijnt in Haven op een manier waar Harry Houdini een puntje aan zou kunnen zuigen. Camerabeelden wijzen op de aanwezigheid van Douen, een soort van bosgeesten die de kinderloze directrice van het weeshuis (Krista Bridges) blijkbaar aan een kind willen helpen. De Barn begint intussen af te brokkelen en het is ten zeerste de vraag of Audrey er levend uitraakt.
Disk 2:
44. The New Girl
Alhoewel Audrey terug in Haven is, denkt ze dat ze Lexie heet, en van politiewerk heeft ze geen kaas gegeten. Het plan om Nathan zich te laten opofferen doordat Audrey de persoon zou vermoorden van wie ze het meest houdt lijkt voor onbepaalde tijd in de ijskast te zijn beland, want Lexie heeft uiteraard geen enkele affectionele band met Nathan meer. Voorlopig heeft het havenstadje andere katten te geselen: iemand met een trouble beschikt over een wel héél perfide manier om anderen te vermoorden: hij kan met ze van lichaam wisselen, om vervolgens het overgenomen lichaam zelfmoord te laten plegen. Duke staat op het lijstje om zijn volgend slachtoffer te worden.
45. Countdown
Duke heeft door dat Audrey over haar identiteit liegt om Nathan niet in gevaar te krijgen. Haven wordt geteisterd door een plaag waarbij de slachtoffers van het éne ogenblik op het andere rigor mortis krijgen. Waar Nathan aanvankelijk denkt dat de epidemie per mobiele telefoon wordt doorgegeven, blijkt dat alle slachtoffers op de één of andere manier een klok hebben zien aftellen. Als Nathan dit plots ook ziet heeft hij een kleine twintig minuten om zijn eigen huid te redden.
46. Lay Me Down
Haven krijgt te maken met een reeks sterfgevallen waarbij de slachtoffers verwondingen vertonen zonder uiterlijke tekenen van geweld. Dronkaard Freddie (James MacLean) die gefascineerd was door natuurdocumentaires over beren lijkt wel aan stukken gescheurd te zijn door een beer. Duke ontwaakt met verwondingen nadat hij droomde dat Wade hem aanviel. Als ook nog eens Dwight geraakt wordt door een kogel, blijkt dat de verwondingen waarover de slachtoffers droomden, echt worden. Alle slachtoffers hadden bovendien kort daarvoor de Herald gelezen. Duke gaat intussen ook in het echte leven de confrontatie aan met Wade, die Jennifer bedreigt met een mes.
47. Crush
Duiker Jack Driscoll (Darri Ingolfsson) veroorzaakt ongewild op het vasteland drukbellen waarbinnen de druk vergelijkbaar is met die enkele honderden meters op de zeebodem. Wie hier niet door verpletterd wordt, zoals de Teagues, lijdt daarna aan ernstige decompressieverschijnselen. Jack kan door toepassen van de juiste ademhalingstechniek de drukbellen weer doen verdwijnen, maar zijn broer Aiden (Craig Olejnik) heeft dat geluk niet. Bovendien is Duke zijn gave kwijt waarbij hij de kwelling van anderen kan absorberen. Bovendien is er nog iets niet in de haak: in de familie Driscoll kwamen er totnogtoe geen kwellingen voor. Iemand heeft hen met de kwelling opgezadeld, recent nog.
Disk 3:
48. William
Audrey wordt achternagezeten door de twee griezels (Robert Maillet en Kyle Mitchell) uit de Schuur. Het tweetal wordt ingerekend maar ze slagen er door middel van een soort grijze materiebolletjes die in de hersens binnendringen in om Nathan, Duke, Jennifer en Dwight tegen elkaat op te zetten. De twee houden ook William (Craig Ferguson) gevangen, de man die Audrey uit de Schuur heeft bevrijd. William lijdt echter aan geheugenverlies en herinnert zich niet eens zijn eigen naam meer. Het tweetal is naarstig op zoek naar een kistje dat William uit de schuur zou hebben meegenomen, waarmee ze nog veel meer ellende zouden kunnen veroorzaken.
49. The Trouble With Troubles
Audrey is verzeild geraakt in een alternatief Haven waar de kwellingen nooit hebben plaatsgevonden. Duke is er de politiecommissaris en Nathan de lokale arts - spijtig genoeg voor Audrey getrouwd met iemand anders. Met Audreys komst wordt de rust van het stadje echter danig verstoord: voor het eerst in 40 jaar vallen er doden; onder meer Vince en Dave worden vermoord. Audrey is er zeker van dat dit het werk is van William en dat het Haven-zonder-kwellingen zélf een kwelling is van een getormenteerde. William weet dit inderdaad ook en de enige manier om terug te kunnen keren naar Haven is de gekwelde in kwestie vermoorden. Maar wie is het?
50. Shot In The Dark
Nathan heeft William neergeschoten, maar Audrey heeft dezelfde wonde opgelopen; het verhaaltje dat William heeft opgehangen waarin hij beweert dat Audrey en hijzelf "verbonden" zijn is dus nog niet zo gek als het lijkt. Nathan en Dwight proberen intussen om een rougarou te vangen, een monster dat de harten van zijn slachtoffers opeet. Het monster heeft blijkbaar een appetijt voor mensen die op 12 juni geboren zijn. Twee amateurjournalisten, Seth Byrne (Kris Lemche) en Anderson Harris (Danny Masterson), die een crackpot conspiracy video aan het schieten zijn, lopen de politie daarbij danig in de weg. Toch kan de politie hun hulp méér dan gebruiken, want ze hebben per ongeluk de rougarou gefilmd.
51. When The Bough Breaks
In een poging om Audrey de tijd te laten herinneren waarin zij en William samen de kwellingen veroorzaakten stelt William haar voor het blok: hij besmet een baby zodanig dat er telkens doden vallen als de baby huilt. Omdat de baby doden uiteraard geen oplossing kan zijn moet Audrey zelf een kwelling als tegenbezwering aanmaken. De grootvader van de baby, Ben Harker (Michael Hogan), die sowieso al niet goed hoort, stelt voor dat Audrey hem in een soort van geluidsdichte bel stopt, zodat hij altijd de baby het zwijgen kan opleggen als die dreigt te huilen. Audreys poging pakt evenwel verkeerd uit.
Disk 4:
52. The Lighthouse
Audrey, Nathan en Duke vatten het plan op om William definitief uit te schakelen. Aangezien al het leed dat William fysiek wordt aangedaan ook Audrey overkomt zoeken ze naar een deur naar de parallele wereld waar ze William door kunnen duwen. Hiervoor zijn vier mensen nodig die in een andere dimensie zijn geboren. De voor de hand liggende kandidaten zijn Jennifer, Audrey en William zelf, maar waar vinden ze een vierde? En zal Audrey zelf ongeschonden uit dit avontuur komen?
BEELD EN GELUID
E1 Entertainment is niet mijn achting gestegen door na het eerste seizoen te besluiten de reeks niet meer verder op Blu-ray uit te brengen; ze zijn echter niet alleen in dat bedje ziek want ook een groot label als Fox doet met The Americans precies hetzelfde. Desondanks is de transfer een stuk beter dan de vorige seizoenen; de grove compressiefouten blijven grotendeels achterwege en met de stabiliteit van de belichting is het een stuk beter gesteld. Ook details en zwartniveau zijn aanvaardbaar, evenwel zou de textuur op onder meer gelaatsuitdrukkingen iets verfijnder mogen zijn. We kunnen opnieuw kiezen uit een Dolby Digital 5.1-track en een Dolby Surround 2.0-track. De mix is aangenaam en evenwichtig, en ook dat is in het verleden anders geweest. De dialogen blijven mooi gescheiden van de ambiënte geluiden, alleen lijdt de muziek onder PAL-speedup. Ook verdient de marketingverantwoordelijke van E1 Entertainment opnieuw een pak voor zijn of haar broek door het feit dat men voor de goedkoopste oplossing heeft gekozen en vier disks op één spindle heeft gepropt. De kans dat u ze gaat beschadigen is zéér hoog; de verkopers van lege doosjes varen er misschien wel bij, maar dit is onaanvaardbaar!
EXTRA'S
E1 neemt het gros van de extra's van het buitenland over - wat goed is - maar vergeet steevast om er Nederlandse ondertitels bij te zetten - wat slecht is. De 6 audiocommentaartracks zijn daarom alleen maar te beluisteren voor iemand met een goede actieve kennis van het Engels. De vierde disk bevat 13 featurettes Inside Haven (57:50) waarin afwisselend over inhoudelijke aspecten van de reeks en filmtechnische besognes wordt uitgeweid. Haven blijft een publiekslieveling, wat we merken in 3 documentaires Haven Panel highlights (1:03:56). Hierin worden op drie conventies (waaronder de bekendste in San Diego) de acteurs en crew op het podium gehaald en blootgesteld aan een spervuur van vragen van wat we het beste kunnen omschrijven als nerds. Daarnaast vinden we 3 interviews (19:05) met de cast terug, die onder meer vragen van fans beantwoorden. Ook vinden we 8 Darkside Seeker webisodes (8:12) terug die eerder als deel van een virale campagne op het web terug te vinden waren. In de webisodes zien we Kris Lemche en Danny Masterson als de halve garen uit de aflevering Shot In The Dark terug die op hun webpagina "onderzoeksjournalistiek" bedrijven aangaande de gebeurtenissen in Haven. Dan krijgen we nog één verwijderde scène (2:10), een behind the scenes reel (3:58) en een blooper reel (11:08) te zien, zonder grote voetafdruk weliswaar.
CONCLUSIE
Na vier seizoenen Haven is het vet wel stilaan van de soep en krijgt de reeks meer soortelijk gewicht toebedeeld dan ze in feite verdient. Dat de reeks nog aangenaam om te bekijken is, is vooral de verdienste van de acteurs die zich met hart en ziel geven. Technisch gesproken is deze set beter dan het voorgaande seizoen, maar we missen de Blu-ray die men in de Verenigde Staten blijkbaar wél kan slijten. Het gebruik van een spindle met vier disks op gestapeld is wellicht de grootste kwelling.