Regie: Tommy Lee Jones
Met: Tommy Lee Jones, Hilary Swank, Grace Gummer, Miranda Otto, Sonja Richter, David Dencik, William Fichtner, Evan Jones, John Lithgow, Meryl Streep
De tocht van vele weken is zwaar en uitputtend en tot overmaat van ramp gaat het na een tijdje sneeuwen en is er ’s nachts sprake van zeer lage temperaturen. Vers voedsel vinden wordt moeilijk en settlernederzettingen moeten worden vermeden, want volgens Briggs is een konvooi met gekke vrouwen er beslist niet welkom. Een confrontatie met indianen wordt vermeden in ruil voor één van de meegenomen paarden en als één van de vrouwen er op zekere keer vandoor gaat, komt het tot een gevecht met een settler die haar gevonden heeft en die de jonge vrouw als zijn eigendom beschouwt. Zonder Briggs had Mary Bee het nooit gehaald.
We hebben het gelijknamige boek van Glendon Swarthout uit 1988 niet gelezen en dus zagen we de dramatische zwenking in het scenario halverwege de film niet aankomen. Het is een zeer gedurfde ingreep en als kijker zit je even verbijsterd naar het tv-scherm te kijken, want de underdog kan toch niet de held van de film zijn?? Het is even wennen, want The Homesman kan nooit eindigen zoals je je dat misschien al een beetje had voorgesteld, maar regisseur Tommy Lee Jones maakt het uiteindelijk allemaal acceptabel. Dit is nl. geen film over gekke en gezonde mensen, want ook degenen die gezond van geest lijken, zijn eigenlijk een beetje gestoord. Welk normaal menselijk wezen verlaat have en huis om zich in een avontuur te storten in een woeste en vijandige wereld zonder garantie op succes? Misschien zijn de drie gekke vrouwen de enigen die het zich allemaal realiseren en hebben ze zich daarom van alles en iedereen afgesloten? Wat moet je anders als je zoals de 21-jarige Arabella (Grace Gummer) drie opeenvolgende baby’s verliest omdat er geen arts of ziekenhuis in de buurt is, of als je pasgeboren baby’s in de toiletpot moet gooien omdat je zoals de iets oudere Theoline (Miranda Otto) wegens een mislukte oogst niets meer hebt om ze te eten te geven? En de Zweedse Gro Svendsen ging door het lint toen haar moeder overleed en haar echtgenoot Thor het levenloze lichaam naar buiten sleepte en het in de sneeuw achterliet omdat het volgens hem al begon te stinken… je zou voor minder gek worden…
The Homesman ziet er een beetje uit als een western, maar volgt niet het bekende recept, want van cowboys en indianen is geen sprake (op 1 kleine uitzondering na), er wordt niet geschoten of gevochten (opnieuw op 1 kleine uitzondering na), en er wordt ook geen kudde vee van oost naar west gedreven. In The Homesman gaat de tocht in de andere richting, van west naar oost, en de helden zijn geen heldhaftige mannen maar vrouwen van wie sommigen ingestort zijn omdat ze de situatie fout hebben ingeschat of hun eigen mogelijkheden overschat. Het is een verhaal dat zelden is verteld, want westerns zijn in hoofdzaak mannenfilm, met mannen en voor mannen, waarin vrouwen een onbeduidende rol spelen als prostitué of zorgeloze echtgenote. Mary Bee is geen van beiden. Je zou kunnen zeggen dat ze het gemaakt heeft in de Territories, want net voor ze haar tocht naar het oosten aanvat beslist ze om een piano te kopen (ondertussen behelpt ze zich met een doek waarop de pianotoetsen zijn afgebeeld…). Ze heeft dus niet alleen land en vee, ze heeft ook geld en dat biedt ze in het begin van de film aan haar buurman Bob Giffen aan op het moment dat ze hem een huwelijksvoorstel doet. Ze camoufleert het als een zakelijke transactie, maar aan de blik in haar ogen zie je dat er veel meer achter zit, dat het dieper gaat… Later zal ze George Briggs, vrijbuiten en deserteur uit het Amerikaanse leger, een gelijksoortig voorstel doen, maar ook hij weigert om erop in te gaan, ook hij vindt haar te bazig en te lelijk…
Hilary Swank neemt de rol van Mary Bee Cutty voor haar rekening en ze verdiende eigenlijk een Oscar voor die prestatie, want de manier waarop ze het schijnbaar sterke – maar innerlijk verscheurde – personage gestalte geeft is indrukwekkend. Je begrijpt niet hoe de film tot een goed einde kon worden gebracht zonder haar medewerking, want The Homesman ís lange tijd Hilary Swank. Misschien komt het omdat Tommy Lee Jones – hij kruipt in de huid van George Briggs – zich ondertussen gedeisd houdt, want op het moment dat de avonturier gedwongen wordt om het initiatief over te nemen, groeit het personage uit tot een toonbeeld van medemenselijkheid. Het is verrassend, maar het werkt en een groot acteur als Tommy Lee Jones heeft er schijnbaar geen enkele moeite mee. In een klein rolletje zien we John Lithgow als de plaatselijke dominee, en helemaal op het einde worden er ook nog 2 minuten ingeruimd voor Meryl Streep, die daaraan genoeg heeft om haar grote talent te demonstreren.