HOME
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2021-10-11
FILM
Leven in extreme omstandigheden. Het gezin van Michel (Olivier Gourmet) kan ervan meespreken. Samen met zijn vrouw Marthe (Isabelle Huppert) en zijn drie kinderen wonen ze in een afvallig huisje aan de rand van een autostrade die maar niet afgeraakt. Compleet geïsoleerd van de samenleving, maar dat deert hen niet. De kinderen kunnen zich volop uitleven op de lange stroken asfalt. De jongste Julien (Kacey Mottet Klein) fietst er dagelijks de longen uit zijn lijf en de knappe Judith (Adélaïde Leroux) ligt er godganse dagen te zonnebaden. Dochter Marion (Madeleine Budd) die in tegenstelling tot de rest wel op de eerste rij stond toen het verstand werd uitgedeeld, bekijkt het allemaal met argusogen. Ze luistert dagelijks naar de radio om te horen hoe ver de wegenwerken zijn gevorderd. En op een dag gebeurt het onvermijdelijke, na tien jaar wordt de snelweg geopend en het gezin zit gevangen in een levensgevaarlijke wervelwind van auto's die voorbij razen.
Home is de film van de Frans-Zwitserse filmregisseuse Ursula Meier die een tiental jaar geleden één van de te volgen namen was op de filmfestivals. Na wat televisiewerk brak ze door met
Home die een paar filmprijzen won waaronder een Césarnominatie voor Beste Eerste Film, maar eens na haar tweede film (
L'Enfant D'En Haut met Léa Seydoux) werd het muisstil rond haar. Het zijn dingen die nu eenmaal gebeuren, zelfs met mensen die bulken van ambitie. En dat had Ursula Meier zeker en vast. Het idee van deze film ontstond toen ze in Noord-Frankrijk zag hoe onmenselijk dicht sommige gezinnen naast de autostrade woonden. Het idee van
Home zat meteen in Meiers hoofd, maar het werd wel volop zoeken naar een verloren deel snelweg. Geen sinecure als je een beginnende filmmaakster bent. Ursula Meier ging bijna een jaar op zoek naar een geschikte locatie, zelfs in Canada, tot ze in Bulgarije de ideale plek vond. Het huis waarin de film zich afspeelt werd speciaal voor de film langs de snelweg gebouwd en dankzij de lokale bevolking vond men ook zo'n 300 chauffeurs die met hun auto wilden figureren. Een niet onaardige verdienste voor een kleine arthousefilm, toch?
Voor de film kon Ursula rekenen op de briljante DOP van Agnès Godard. Een naam waar je al eens mee kan uitpakken in de filmwereld, ook al is er geen enkele link met Jean-Luc. Arthousefans weten natuurlijk dat deze dame tot de vaste crew van Claire Denis behoort. Opmerkelijk is ook wel dat Ursula Meier het script schreef met Isabelle Huppert in het hoofd nog voor ze werd gecast. Toen de Française in België aan het werken was voor
Private Property van Joachim Lafosse kreeg ze het scenario in handen en was ze meteen verkocht.
Isabelle Huppert is perfect gecast als een huisvrouw die eerst alles rustig laat gedijen om achteraf in pure hysterie uit te barsten. Het perfecte evenwicht wordt gevormd door Olivier Gourmet, die we natuurlijk kennen van de Dardenne-films. De film zelf kun je in twee delen opsplitsen. Zolang er geen auto's te bespeuren zijn, lachen we ons krom met deze familie die het best te vergelijken is met het
Flodder-gezin, maar eens de autosnelweg in gebruik raakt, slaat de film om in een tergend drama dat een aanklacht is tegen de verstikking van de maatschappij.
BEELD EN GELUID
Deze dvd is een iets oudere titel uit de Lumièrecatalogus en het is verbluffend om te zien hoe goed een dvd wel kan zijn als die met de juiste zorg behandeld wordt. De detailvoering is prachtig en de kleurrijke cinematografie van Agnès Godard komt perfect tot uiting op dit schijfje. De geluidsband is een effectieve 5.1 waar je naast Franse dialogen omcirkeld wordt door de ronkende motoren van de wagens die op de snelweg rijden. En er zit zowaar een song van The Young Gods in deze film!
EXTRA'S
Als je de extra's bij elkaar optelt zit je aan zo'n 50 minuten beeldmateriaal. De hoofdmoot (en ook het meest interessante) is een
dubbel-interview met Ursula Meier en Agnès Godard. Er is een overbodig
filmpje waarin we zien hoe de talentvolle kleine Kacey Mottet Klein werd gecast. Naast een
trailer is er ook nog het bonusfilmpje
De Decors waar men alles uit te doeken doet over de snelweg.
CONCLUSIE
Home van Ursula Meier mag dan misschien wel het etiket van arthouse dragen, maar de film zelf is deels een hilarische komedie en anderzijds een indrukwekkend drama over een gezin die letterlijk aan de rand van de maatschappij woont, en daar gelukkig is maar moet toezien hoe hun kleine droom uiteenspat als hun woonomgeving wordt ingenomen door voorbijrazende wagens.