FROZEN (UHD)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2023-09-28
FILM
Prinses Elsa van Arendelle (Idina Menzel) beschikt over de gave om sneeuw en ijs te genereren. Jammer genoeg is het ook een feit dat hoe meer ze emotioneel van haar melk is, hoe slechter ze haar gave kan controleren. Tijdens haar jeugd heeft ze daardoor ei zo na per ongeluk haar zusje Anna (Kristen Bell) laten verongelukken. Haar ouders hebben daarop de hulp ingeroepen van de trollen, die Anna's geheugen gewist hebben waardoor ze niets meer van de gave van haar zus afweet. Het ouderpaar komt kort daarop om tijdens een zeestorm en in de beslotenheid van het paleis groeien de twee prinsessen op in isolement. De dag waarop Elsa de troon moet bestijgen wordt er voor het eerst in jaren een groot feest georganiseerd waarop alle handelspartners van Arendelle uitgenodigd zijn. Elsa is bloednerveus en hoopt dat ze haar gave onder controle kan houden. Als Anna op het feest de knappe prins Hans (Santino Fontana) ontmoet en hals over kop met hem wil trouwen, ontsteekt Elsa in woede en per ongeluk laat ze haar krachten los. Arendelle wordt bedekt onder een dikke laag sneeuw en Elsa vlucht de bergen in, in de hoop dat ze in isolement kan voortleven zoals ze is, zonder dat iemand haar daarop aanspreekt.
De permanente winter waarin Arendelle is ondergedompeld, is niet meer of minder dan een nationale ramp. Anna trekt vol goede moed de bergen in, in een poging haar zus tot rede te brengen. Onderwerk krijgt ze de versterking van een moedige knappe jongeman, de trapper Kristoff (Jonathan Groff), vergezeld van zijn trouwe vriend, het rendier Sven, en het tweetal pikt
en passant ook nog ergens het sneeuwmannetje Olaf (Josh Gad) op, een fantasiefiguurtje uit de jeugd van de twee prinsessen dat door Elsa's magie tot leven is gewekt. Terwijl het tweetal probeert Elsa te bedaren, pleegt Hans een coup en stuurt hij er een leger op uit om Elsa met geweld te knechten...
Dat
Frozen de annalen heeft gehaald als meest lucratieve animatiefilm in de geschiedenis heeft veel, zo niet alles te maken met de inflatie van de prijzen van filmtickets.
Frozen is een voorbeeldige en keurige film die netjes binnen de lijntjes van het genre kleurt, maar de film is nergens vernieuwend. Disney koos na
The Princess And The Frog en
Tangled opnieuw voor een zuivere prinsessenfilm, waarin alle clichés uit het genre rijkelijk aanwezig zijn. Opmerkelijk is ook dat Disney de klok terugdraaide wat betreft het gebruik van muziek in de film, en de liedjes weer integraal deel mochten uitmaken van de plot, wat in films zoals
Bolt niet langer waar was. Het gebruik van liedjes die de plot essentieel ondersteunen in plaats van een platte plug voor de één of andere dringend te promoten muziekgroep liggen echter goed in de markt bij de Academy, en het lag dan ook bij de Oscaruitreiking voor de hand dat actrice Idina Menzel voor haar vertolking van
Let It Go met de prijs voor beste song naar huis mocht gaan, daarmee de concurrentie (voornamelijk U2 die een liedje gepleegd hadden op de soundtrack van
Mandela: Long Walk To Freedom) het nakijken gaf.
Maar met oude formules hoeft niets mis te zijn en
Frozen is dan ook een uiterst aangenaam en geschikt tijdverdrijf voor alle leeftijden. Het scenario bevat geen dode momenten en Olaf zorgt als klassieke komische sidekick voor de nodige grappige momenten - vooral het feit dat hij geobsedeerd lijkt door alles wat warm is, zonder dat iemand het hart heeft om hem te vertellen wat er met sneeuwmannen gebeurt als ze worden opgewarmd, is een bron van constante kolder. De parallellen met
Tangled, van twee
funny sidekicks tot en met een onbeholpen kandidaat-prins, zijn legio, en ook de tekenstijl is nagenoeg identiek. Wat zeker geen verwijt hoeft te zijn. De prinsessen zijn iets minder stereotiep dan wat we in dergelijke films gewoon zijn en ze staan met hun beide voeten stevig op de grond: Anna is zeker geen dame in nood en kan haar mannetje staan, en Elsa - een geanimeerd familielid van de
X-Men - is zeker geen kwaadaardige schurk, maar een vrouw die in de knoop ligt met haar ongemakkelijke en ongewenste gave. Het hoogste goed dat ze kunnen bereiken is niet langer de juiste prins (of pauper), maar veeleer is hun queeste een zoektocht naar zelfacceptatie geworden, toch een modernere insteek dan wat we van vroeger gewoon zijn. Zelfs de klassieke prinsessenfilms zijn blijkbaar met hun tijd meegegaan, alhoewel uw kinderen - indien het meisjes zijn - die nuance allicht niet zullen maken en meer onder de indruk zullen zijn van de indrukwekkende jurken.
BEELD EN GELUID
We zitten nog altijd vast aan het gegeven dat Disney geen animatiefilms op 4K uitbrengt met Nederlandse ondertitels. De 4K's die ze dan wel uitbrengen, zoals deze in de UK, zijn dan gewoon
ports van de Amerikaanse versie, wat betekent dat ze qua talen vooral gericht zijn op Engels, Québecqois Frans en Latijns-Amerikaans Spaans. Visueel en auditief verdiende de
Blu-ray eertijds de maximale score, maar we moeten natuurlijk een 4K met andere standaarden beoordelen. De UHD is iets donkerder van tint, wat maakt dat je hier en daar wat details aan onder meer kledingtextuur verloren ziet gaan in de donkere scènes. Daartegenover staat dat de witte sneeuwscènes een stuk intenser overkomen, en de HDR zorgt voor rijkere schakeringen, wat we onder meer aan het design van Olaf zien, en vooral in de scènes waarin de Trollen voluit getoond worden. De schijf is voorzien van een Engelse Dolby TrueHD Atmos 7.1.4-track die in bepaalde spektakelscènes iets krachtiger had mogen zijn. We krijgen daarnaast wel een mooie en duidelijke set dialogen en muziek die zich zodanig in uw oor wurmt dat u er dagen na het bekijken nog steeds horendol van bent.
EXTRA'S
De extra's staan op de Blu-ray, en afgezien van de ondertiteltrack is dit stel hetzelfde teleurstellend geheel als bij de
losse release. Naast de klassieke trein verplicht opgelepelde
cross-promotionele trailers probeert Disney om Pixars traditie over te nemen om elke film van een voorfilmpje te voorzien. Bij
Wreck-It Ralph leverde dit nog het oneindig mooie
Paperman op; de hysterische avonturen van Mickey Mouse in
Get A Horse (6:00) bewijzen echter in één trek waarom het animeren van Mickey in 3D géén goed idee is, en doen mijn antipathie voor die teringmuis alleen nog maar toenemen. De prijs van lulligste extra van het jaar gaat echter naar de
videoclip "The making of Frozen" (3:18) waarin een stelletje randdebielen een idioot dansje pleegt, waarbij de clou van de boodschap is dat ze over de making-of van
Frozen geen jota en niets zinnigs kunnen zeggen. De song bestaat uit drie minuten gejengel "How did we make, how did we make, how did we make Frozen?" terwijl het antwoord niet volgt. Dit noemt men sollen met de consument en alleen al daarvoor trek ik in mijn beoordeling een punt af. Neh! Uit de
documentaire D'Frosted: Disney's Journey From Hans Christian Andersen to Frozen (7:28) leren we vervolgens dat deze film
compleet niets met het oeuvre van de spookjesschrijver heeft te maken, wat we al wisten. Walt Disney wilde zijn hele leven iets met dit sprookje doen, maar het is er nooit van gekomen. Het interessantst zijn dan nog wellicht de
4 verwijderde scènes (6:51). Hierna volgen
vier videoclips voor het nummer
Let It Go in het Engels (Demi Lovato, 3:51), Spaans (Martina Stoessel, 3:50), Italiaans (wéér Martina Stoessel, 3:50) en het Maleisisch (Marsha Milan, 4:11). Als afsluiter is er nog een
teaser trailer (1:32). Conclusie: Véél te weinig en aartsslecht.
CONCLUSIE
De 4K-versie van
Frozen is nominaal beter dan de Blu-ray, maar de mogelijkheden van het UHD-medium worden niet optimaal benut. Tenzij u speciale apparatuur heeft zoals ondergetekende, zal u het zonder Nederlandse ondertiteling moeten stellen.