HUNGER GAMES 2, THE - CATCHING FIRE (UHD)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2023-11-02
FILM
The odds are NEVER in our favour!
Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence) heeft op het einde van
The Hunger Games niet alleen de spelen gewonnen, door haar geplande zelfmoordpact met de mannelijke tribuut van District 12, Peeta Mellark (Josh Hutcherson) zijn ze beiden uitgeroepen tot winnaars, wat volgens de regels van het spel eigenlijk niet mag. Katniss en Peeta worden in de media breed uitgesmeerd als romatisch koppeltje en de propagandamachine van president Snow (Donald Sutherland) draait op volle toeren: het duo moet in alle Districten
acte de présence gaan geven en eer bewijzen aan de gevallen tributen. De manier waarop Katniss
fuck you tegen het systeem heeft gezegd heeft echter revolutionaire gevoelens losgeweekt. In sommige Districten wordt er openlijk gespot met het gezag, en in Katniss' thuisbasis, District 12, breken er zelfs omvangrijke rellen uit die Snow alleen maar kan beantwoorden met nog meer geweld.
Katniss moet duidelijk het zwijgen opgelegd worden, maar een moordplot zou de anti-Panemgevoelens alleen maar aanwakkeren. Het is de nieuwe spelmaker Plutarch Heavensbee (de laatste rol voor Philip Seymour Hoffman) die voor Snow met een geknipte oplossing voor de dag komt. De volgende Spelen zijn namelijk de 75ste, en Heavensbee stelt voor om er een
quarter quell van te maken. Dit betekent dat de spelers zullen worden gerekruteerd onder de vorige winnaars. Aangezien Katniss de enige vrouwelijke overlevende tribuut van District 12 is, betekent dat dat zij allicht in de prijzen zal vallen. Wat de mannelijke kandidaat betreft gaat het tussen Peeta en Haymitch Abernathy (Woody Harrelson); Haymitch is bereid zich op te offeren, maar Peeta neemt vrijwillig zijn plaats in.
De arena bevat méér dodelijke vallen dan in het eerste deel (surprise surprise); Katniss zal moeten zien met wie ze bondgenootschappen sluit, wetende dat slechts één van hen de finish zal bereiken. Er is echter veel meer gaande dan de Spelen alleen, die eindigen in de grootste verwarring...
Van alle young adult-reeksen die de laatste jaren verfilmd zijn geweest, zoals
The Mortal Instruments,
Twilight en
Divergent is
The Hunger Games nog altijd de meest lucratieve. Het idee van een postapocalyptische wereld die gedomineerd wordt door een tv-show waartegen het Eurovisiesongfestival een verslag van een pensenkermis op een lokale zender lijkt, is hier en daar wel flink ongeloofwaardig, en welke rol de Spelen spelen bij het intomen van de bevolking is me ook niet helemaal duidelijk. Het tweede deel van de saga heeft als voornaamste probleem echter dat de opbouw ervan compleet gelijk is aan die van de eerste film, waardoor er niet echt veel mogelijkheid is om te improviseren. Dit is natuurlijk niet de schuld van de makers van de film, maar dit is volledig te wijten aan het bronmateriaal van Suzanne Collins.
Mockingjay, het derde en laatste deel van de trilogie, dat net als
Harry Potter en
Twilight in twee films wordt verdeeld wegens commerciële overwegingen, belooft echter een hele andere weg in te slaan, waarvoor in deze film via een kanjer van een cliffhanger al een voorzet wordt gegeven. Er ontstond daarbij wel een huizenhoog probleem: voor de derde film is de rol van de eerder overleden Philip Seymour Hoffman erg cruciaal. Er waren echter nog genoeg opnames voorzien om de man ook in
Mockingjay deel 2 ten tonele te voeren. Probleem opgelost.
Regisseur Francis Lawrence (
Water For Elephants, I Am Legend en géén familie van Jennifer) heeft de teugels van de regie strak in handen, waarbij hij in de voetsporen treedt van Gary Ross in het eerste deel. Vooral de tweede helft van de film die zich afspeelt in de arena is strak en met het nodige gevoel voor tempo geregisseerd. Jennifer Lawrence, volgens de gespecialiseerde vaktijdschriften de meest begeerlijke vrouw van het moment, keert terug in de rol die haar heeft doen doorbreken bij het grote publiek, maar rollen in
Silver Linings Playbook, American Hustle en
X-Men: Days Of Future Past bewijzen haar veelzijdigheid, alhowel er ook al wel eens een kalkoen van het niveau van
House At The End Of The Street haar cv ontsiert. Na een lange carrière van ups en downs kreeg ook acteur Woody Harrelson, die mij voor het eerst opviel in
The People Vs. Larry Flynt, eindelijk de erkenning die hij verdient, zeker nadat hij ook schitterde in het eerste seizoen van de HBO-reeks
True Detective. Aan de casting van de andere tributen werd er niet echt aandacht besteed: aangezien ze bij bosjes uit de film verdwijnen zijn het niet meer dan bordkartonnen karakters.
BEELD EN GELUID
The Hunger Games 2: Catching Fire werd in Engeland uitgebracht door Lionsgate, en net als bij de Batmanfilm
The Dark Knight en de tekenfilm
Brother Bear werd de film geschoten in twee beeldformaten: het begin van de film staat in 2.40:1 en vanaf het ogenblik dat Katniss de Arena betreedt, wordt er overgegaan naar 1.78:1, bovendien nog in een selecte verzameling bioscopen te zien in IMAX. Verschillende andere landen presenteren de film in het duo-formaat, maar in België en Nederland werd de film destijds enkel vertoond in 2.40:1. Ik ben echter toch overtuigd dat de presentatie zoals ze hier nu voorligt niet de intentie van de regisseur weergeeft, wat op onze site tot gevolg een sanctie van de score tot gevolg heeft. De bijhorende Blu-ray heeft, zoals u op onze screenshots kan zien, wel de twee aparte aspect ratio's. Daarnaast is er met de eigenlijke transfer niets mis: zeker in UHD krijgen we een stellaire, haast foutloze presentatie waarin vooral de creepy jungle waarin de
quarter quell wordt uitgevochten, er (intentioneel) modderig uitziet, met alle gevaren van de flora en fauna breed uitgesmeerd. Er zijn natuurlijk ook de speciale effecten, zoals de vlammen die de
girl on fire traditioneel bij haar presentatie moet laten ontbranden, en er is het vuile neonlicht van Stanley Tucci's afstotelijk tv-show. We krijgen daar bovenop een Dolby Atmos-track met veel toeters en bellen, veel actie eens de spelen losbarsten, maar ook bijvoorbeeld de gierende
bullet train die door Panem raast krijgt de nodige aandacht.
EXTRA'S
Deze bijgevoegde Blu-ray bevat niet de bonusmaterialen van de haast waanzinnig complete
Benelux-versie van Belga Home Video. Op de Blu-raydisk staat een
audiocommentaartrack door regisseur Francis Lawrence en producente Nina Jacobson, die om eerlijk te zijn niet dadelijk schittert qua kwaliteit. Er vallen te veel stiltes en wat er dan toch nog gezegd wordt is vaak de moeite niet waard want overstijgt nergens het niveau waarop gewoon wordt verteld wat er op het scherm te zien is. Na
vijf verwijderde scènes (4:35) krijgen we de uitstekende
documentaire Surviving the game: Making Catching Fire (2:24:54) die in het verlengde ligt van de documentaires bij de eerste film, met dat verschil dat de korte featurettes nu in één lange documentaire worden samengevat die zowat even lang is als de film. De documentaire bevat zowat alles wat de commentaartrack niet bevat: een uitgebreide kijk op de denkwereld van Suzanne Collins, het creëren van de speciale effecten, art design met een apart hoofdstuk over de exuberante kostuums, stuntwerk en heel wat interviews met een behoorlijke diepgang met cast en crew. Veel aandacht betreft het feit dat de film een mooi verstandshuwelijk is tussen (eerder beperkte) CGI-effecten en (vrij uitvoerige en dure) echte sets die zich situeren in Atlanta voor het eerste en op Hawaii voor het tweede deel van de film, waarbij de gigantische klok die het middenstuk van de Arena vormt wel degelijk écht werd geconstrueerd. Ironisch genoeg gaat een deel van de documentaire ook over het schieten van een deel van de film in IMAX, alhoewel deze disk verstoken blijft van de 1.78:1-scènes. Er is nog een
sneak peek van de film
Divergent (6:43), maar voor het overige bonusmateriaal moet u naar een andere versie uitwijken.
CONCLUSIE
The Hunger Games 2: Catching Fire betreedt naar mijn smaak iets te veel dezelfde platgetreden paden als het eerste deel en net als bij het eerste deel duurt de eerste helft van de film wat te lang, maar als u kan overstappen over het feit dat u de film voor de helft in het verkeerde aspect ratio krijgt, dan krijgt u een waardige UHD met technische merites voorgeschoteld.