:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> PHILADELPHIA
PHILADELPHIA
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2004-03-18
FILM
Advocaat Andrew Beckett (Tom Hanks) wordt van de éne dag op de andere bij zijn werkgever buitengesmeten. Reden: het misklasseren van een uiterst belangrijk dossier waardoor het advocatenkantoor bijna miljoenen dollars is mislopen. Beckett legt zijn geval voor aan Joe Miller (Denzel Washington), een advocaat gespecialiseerd in - al dan niet terechte - schadeclaims. En wat de reden van zijn ontslag betreft, kunnen we het niet beter verwoorden dan Andy tegen Joe zegt: "That's their version; Wanna hear mine?" Andy is homoseksueel. Andy heeft aids, en daardoor waarschijnlijk niet lang meer te leven. Andy heeft zowel zijn geaardheid als zijn ziekte op zijn werk voor zijn collega's verborgen gehouden, ook omdat de bende oude mannen eerder aan de homofobe kant is. En niet alleen de advocaten; ook Miller verbrandt zich liever niet aan deze heikele zaak van woord tegen woord. Wanneer hij later ziet hoe de aftakelende Andy, die dan maar zijn eigen verdediging wil voeren, in de bibliotheek als een pestlijder behandeld wordt, besluit hij zijn zaak toch aan te nemen, alhoewel hij zelf ook een aversie tegen homo's heeft. Joe wordt tegen wil en dank als boegbeeld van het proces aanzien, wat hem naast een paar liefdesbetuigingen van een homo en schuine blikken van zijn collega's ook gaandeweg het respect voor zijn andersgeaarde medemens oplevert. Hij leert Andy kennen als een minzame, intelligente en evenwichtige persoon, die een goede en stabiele relatie met zijn vaste vriend Miguel (Antonio Banderas) heeft, maar een zwakte in de vorm van een éénmalig bezoek aan een homo-seksbioscoop nu moet bekopen met de dood. Het komt uiteindelijk tot een politiek bijzonder geladen proces voor een jury, waarbij het niet zeker is dat Andy zelf überhaupt het einde wel zal halen...



Jonathan Demme heeft deze film gedraaid uit een zeker schaamtegevoel voor de manier waarop hij het stereotiepe homo-beeld van een perverse viezerik nog eens dik in de verf had gezet in zijn Silence Of The Lambs, waar uit de homobeweging veel protest tegen kwam. Hij voelde dat hij wat goed te maken had, en heeft van deze Philadelphia een striemend zelfonderzoek gemaakt over de ongenuanceerde manier waarop mensen zich door hun vooroordelen over homo's laten beïnvloeden. We beleven de film door de ogen van Joe Miller, die zelf het niet al te begrepen heeft op "nichten en bruinwerkers" (sic), en in het begin zelfs angst heeft dat hij een aids-besmetting heeft opgelopen door Andy een hand te geven! Dit en nog tal van andere vooroordelen - de manier waarop iedereen Andy mijdt als de pest - worden ons door regisseur Jonathan Demme genadeloos voorgelegd, en de manier die hij daarvoor gebruikt is een schets van wat er tijdens en rond het proces dat Andy tegen zijn vroegere werkgevers heeft aangespannen, gebeurt. Meer dan de helft van de film wordt hierdoor ingenomen, en alhoewel we het over het algemeen niet op rechtbankdrama's begrepen hebben, weet Demme door bij monde van de advocaten van Andy en zijn werkgevers de juiste vragen te stellen, de problematiek rond aids langs alle kanten te belichten, en af en toe zelfs advocaat van de duivel te spelen.


Zo wordt Andy's geval vergeleken met dat van een dame die aids heeft opgelopen door een bloedtransfusie, waarbij de verdediging van Andy's werkgever insinueert dat dat een ongeluk was, in tegenstelling tot Andy, die zijn ziekte heeft opgelopen door zijn "losbandige levensstijl". De getuigenis van de vrouw in kwestie wordt uiteindelijk echter een uitroep van solidariteit van alle aidspatiënten ter wereld, wat ook de reden van hun ziekte is. Tom Hanks, sowieso een acteur waar we veel respect voor hebben, zet hier als stervende aidspatiënt mogelijk één van de beste rollen van zijn leven neer, sterker nog dan Forrest Zonder Hersens, en werd terecht bekroond met een oscar voor zijn rol. De grootste verandering in karakter is echter voor Denzel Washington weggelegd, die door zijn contacten met Andy leert dat hij zijn visie op homoseksuelen dringend moet bijschaven, en daar uiteindelijk een beter mens door wordt. Demme neemt met deze film duidelijk een politiek standpunt in, en toont bijvoorbeeld op zeer karikaturale manier de religieuze fundamentalisten die in de marge van het proces aan het betogen zijn, en die onomwonden verklaren dat aids een goddelijke genezing is voor de "ziekte" homoseksualiteit. Alleen al dat er inderdaad mensen bestaan die dit doodserieus menen, geeft de film Philadelphia een reden tot bestaan; misschien is het politiek statement wat té overduidelijk, maar het is een verhaal dat zeker verteld moest worden, en ook nu nog een flinke actualiteitswaarde heeft. Én het is nog steeds een film waarbij je van het einde toch altijd even stil wordt...


BEELD EN GELUID
Ongelofelijk als we even terugblikken: Philadelphia werd eertijds door Columbia in hun eerste reeks releases uitgebracht tegen een naar hedendaagse normen schandalig hoge prijs, in een redelijke maar kale versie. Nu ligt er voorwaar voor de helft van die prijs een schitterende 2-discversie op ons te wachten. Het beeld heeft tegenover de eerdere release de grootste vooruitgang geboekt: de kleuren ogen veel meer helder, de scherpte is verbeterd, alhoewel er (traditioneel?) nog steeds redelijk wat edge enhancement te zien is, en printbeschadigingen en ruis zijn op deze dvd een non-issue; behalve dan op de oude jeugdfilmpjes van Andy die opzettelijk zo gemaakt zijn dat ze er "ouder" uitzien. Waar we op de oude versie naast een archaïsch MPEG-spoor ook een Dolby Digital 5.1-spoor terugvonden, krijgen we hier een 5.0-geluidsspoor. Aangezien de subwoofer bij een film die zich voor de helft binnen de zaal van een rechtbank afspeelt, toch niet echt een cruciale rol speelt, hindert het helemaal niet dat deze niet apart wordt aangestuurd. Het totale resultaat is nog steeds een puike geluidstransfer, met een goede aansturing van de richting, een heldere dialoog, en een goede weergave van de soundtrack van recente dubbele oscarwinnaar Howard Shore.


EXTRA'S
Als er al één reden is om zoals ons uw oude versie van Philadelphia buiten te kieperen en te vervangen door een nieuwe, dan is het wel omwille van de extra's. We wisten dat er een special edition zat aan te komen van de film, maar we hadden niet op een 2 disc-versie gerekend en nog minder op een dergelijke mooie selectie aan valabel bonusmateriaal, naar goede Columbia-gewoonte volledig voorzien van Nederlandse ondertiteling. Naast mooie en sfeervolle geanimeede menu's vinden we op de eerste disc een interessante audiocommentaartrack terug van regisseur Jonathan Demme en scenarist Ron Nyswaner.

Op disc 2 vinden we eerst een sectie met een zestal verwijderde scènes terug. Deze zijn niet behoorlijk afgewerkt, en dragen niet veel bij aan het verhaal, behalve dan de langere scène waarin Andy en zijn tegenstanders voor het proces nog tot een minnelijke schikking trachten te komen, maar dit afspringt omdat zijn ex-werkgever niet wil toegeven dat hij niet ontslagen is omwille van incompetentie. De sectie documentaires bevat eerst en vooral een gloednieuwe voor deze dvd geschoten documentaire "People Like Us: The Making Of Philadelphia" van net geen uur, die uiteraard een stuk meet diepte verschaft dan het standaard promotioneel werkje dat we anders op dergelijke releases terugvinden. De tweede documentaire "One Foot On A Banana Peel, The Other Foot In The Grave" (78 minuten) is eigenlijk nog eens een (documentaire) film op zich, waar Jonathan Demme voor als producent fungeerde. In de documentaire van regisseur Juan Botas, na diens overlijden afgemaakt door co-regisseur Lucas Platt, zijn we getuige van het komen en gaan van patiënten in een aids-kliniek in Greenwich Village, waar enkele van de patiënten hun levensverhaal vertellen. Vervolgens krijgen we ook het stukje televisie-footage van de betogers voor en tegen Andrews rechtszaak, die in de film wordt getoond, integraal te zien, alsook het TV-spotje van Joe Miller, die de kijker duidelijk wil maken dat er met procederen veel geld te verdienen valt. Verder krijgen we een oudere making of-documentaire, zeg maar een veredelde trailer, van zes minuten, en ook de videoclip van de oscarwinnende song Streets Of Philadelphia van Bruce Springsteen mocht niet ontbreken. Afsluiten doen we met cast en crew-informatie, een trailer en cross-promotionele trailers voor twee andere Tom Hanks-films, A League Of Their Own en Sleepless In Seattle.


CONCLUSIE
Philadelphia is een aanrader over de hele lijn: een sterk scenario, een goede cast, en een dvd-uitgave die de vorige vanilla-versie zou moeten doen vergeten. Bovendien is deze 2-disc special edition voor een erg redelijke prijs te verkrijgen. Naar onze normen een terecht verdiend top-dvd label.


cover




Studio: Columbia Tristar

Regie: Jonathan Demme
Met: Tom Hanks, Denzel Washington, Antonio Banderas, Mary Steenburgen, Jason Robards

Film:
9,5/10

Extra's:
8/10

Geluid:
9/10

Beeld:
9/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
1993

Leeftijd:
6

Speelduur:
120 min.

Type DVD:
SS-SL

Barcode:
8712609055290


Beeldformaat:
1.85:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Engels Dolby Surround 5.0
Frans Dolby Surround 2.0
Duits Dolby Surround 2.0
Spaans Dolby Surround 2.0
Italiaans Dolby Surround 2.0

Ondertitels:
Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Italiaans, Portugees, Hindoestaans, Arabisch, Turks
Extra's:
• Geanimeerde menu's
Disc 1:
• Commentaartrack
Disc 2:
• Verwijderde scènes
• 2 documentaires
• Originele making-of
• Videoclip Bruce Springsteen
"Streets Of Philadelphia"
• Cast en crew-informatie
• Trailers

Andere recente releases van deze maatschappij