POSTO, IL
Bespreking door: Mattias - Geplaatst op: 2004-08-31
FILM
Il Posto (De betrekking) vertelt het verhaal van Domenico (Sandro Panseri), een 17-jarige jongen, die vanuit zijn dorp naar Milaan trekt om er een job te vinden bij een grote onderneming. Als hij de verschillende testen met succes doorloopt maakt hij kans op een vaste betrekking (een "posto sicuro").
Il Posto toont het verdere parcours dat Domenico aflegt om uiteindelijk zijn felbegeerde
posto vast te krijgen.
Het verhaal van
Il Posto spreekt misschien op het eerste zicht weinig lezers aan. Door de niet te lange speelduur en het overtuigende acteerwerk van de twee hoofdrolspelers is
Il Posto zeker toch een boeiende coming-of-age film geworden. Regisseur Olmi, die in 1961 de Italian film critics award kreeg voor deze
Il Posto, zal bij niet veel lezers een belletje doen rinkelen. Ondanks het feit dat zijn oeuvre niet kan wedijveren met dat van grootmeesters als De Sica, Visconti en Fellini draaide hij tijdens zijn lange carrière zeker een aantal films die het verdienen om door een groter cinefiel publiek te worden opgepikt. Naast deze
Il Posto denken wij vooral aan
L'albero degli zoccoli waarvoor Olmi in 1978 de Gouden Palm won. Olmi, Ken Loach (
Land & Freedom, My name is Joe, Ae fond kiss) en Abbas Kiarostami (
Taste of cherry) draaien momenteel samen de film
Ticket (release voorzien in 2005).
BEELD EN GELUID
Rekening houdend met de ouderdom van de film en de slechte omstandigheden waarin de negatieven werden bewaard kunnen we over een redelijk goede beeldtransfer spreken. De zwart-wit beelden werden op deze dvd gezet in het originele 1.33.1 formaat. Ze zijn over het algemeen scherp, met een goed contrastniveau. Ondanks het restauratiewerk uit het jaar 2000 door Cineteca (het filmmuseum van de stad Bologna) bevat deze transfer nog redelijk veel krassen. Bepaalde fouten (we denken nu vooral aan de scène waarin Domenico en Antonietta op de tram staan te wachten) die door de huidige digitale restauratietechnieken makkelijk konden worden verdoezeld werden bewust niet weggehaald: deze beschadigingen ontstonden al tijdens de eigenlijke opnames van
Il Posto, bijvoorbeeld door een zandkorreltje op de filmbaan in de camera. De originele Italiaanse monotrack klinkt degelijk. De dialogen zijn goed verstaanbaar, ruis is bijna niet waar te nemen.
EXTRA'S
In tegenstelling tot de Criterion versie (regio 1) heeft deze Homescreen release niet veel te bieden wat extra’s betreft. Naast een jazzy bioscooptrailer krijgen we een verwijderde scène, production notes, een restauratiefragment (waarbij duidelijk te zien is in welke slechte staat de originele negatieven waren) en de biografie van Olmi. Het geheel wordt afgerond door een 8 pagina’s tellend boekje met info over
Il Posto door Joyce Roodnat, chef Kunstredactie van NRC Handelsblad.
CONCLUSIE
Met deze zesde release uit de Italiaanse Meesterwerken collectie (een samenwerking tussen Homescreen en NRC Handelsblad) kunnen cinefielen wederom een leuke film in huis halen.
Il Posto blijft, vooral door het overtuigende acteerwerk van Detto en Panseri, ook na meer dan 40 jaar overeind.