NOVIOS BULGÁROS, LOS
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2004-12-17
FILM
Daniël (Fernando Guillen Cuervo) is een veertiger, kalend zonder buikje en een succesvol advocaat. Na kantoor ontmoet hij zijn kameraden in Chueca, de Madrileense homobuurt, voor een drankje en een grap en als de sterren goed staan probeert hij er één of andere leuke kerel te versieren. Die kerel heet Kyril (Dritan Bibu), Bulgaar, jong en goeduitziend, viriel, macho en vooral uitgehongerd en in het vijandige Madrid op zoek naar een bord voer tegen fysieke betaling. Daniël neemt hem mee naar huis en – wat dacht u – belandt met hem in bed.
Kyril is sinds drie maanden in Spanje en heeft een vriendin in Berlijn met wie hij gaat trouwen. De Bulgaar is hetero en begeeft zich alleen uit ‘noodzaak’ in het homomilieu. Desondanks wordt Daniël tot over zijn oren verliefd op Kyril die schaamteloos van hem profiteert en achter zijn rug illegale handeltjes opzet die veel geld opbrengen: gesjoemel met officiële documenten, gestolen auto’s, drugssmokkel en illegaal transport van radioactief materiaal. Daniël ziet het allemaal gebeuren, maar op de kritiek van zijn oude vrienden weerlegt hij alle feiten. Hij vergezelt Kyril naar Bulgarije om er het huwelijksfeest bij te wonen en nodigt het stel uit om bij hun terugkeer in Madrid bij hem in te trekken. Maar Kyril gaat van kwaad naar erger en belandt uiteindelijk in de gevangenis. Aan Daniël vertrouwt hij een eenvoudige maar illegale opdracht toe om hem uit de cel te krijgen.
Los Novios Bulgáros, zeg maar “De Bulgaarse minnaars”, wordt door Homescreen uitgegeven in de reeks Gay and Lesbian Movies, een dvd-serie met homo-erotische titels van regisseurs uit alle grote filmlanden. Toch gaat het wel degelijk elke keer om echte speelfilms en niet om pornoproducties. Het gaat om gewone bioscoopfilms met homoseksualiteit als één van de hoofdthema’s, te vergelijken met
Yossi & Jagger,
Wilde en
Philadelphia. Ze zijn dus gericht op een breed publiek dat interesse heeft voor deze films en dat zich kan inleven in de problematiek.
De stijl die regisseur Eloy de la Iglesia hanteert,heeft iets van Pedro Almodóvar in zijn vroegere werk. Het acteren is heel direct en confronterend met een originele aanpak. Filmtechnisch is het bij momenten gewaagd en de montage is bijzonder, alhoewel niet altijd even origineel. Genoeg om De la Iglesia bij zijn volgende project in het oog te houden. Het is dan ook jammer dat de regisseur zich bij het portretteren van de Madrileense homoscène laat verleiden tot versleten clichés die het in
La Cage aux Folles nog net deden (wapperen met het handje, knipperen met de oogharen, kontje schudden, hij een zij noemen, etc.), maar de opgevoerde relnichten bederven snel de pret en halen het “sérieux” van de film onderuit. De la Ignlesia heeft goed beweren dat het milieu naar de realiteit is geportretteerd, maar daarom doen zulke scènes het nog niet in een film en in elk geval niet in die mate. Hetzelfde geldt voor het liefdesverdriet van Daniël dat met teveel pathos als een suikerspin over het scherm beweegt. Gelukkig is er ook humor in deze Spaanse film en dat maakt veel goed. Af en toe wordt er gelachen.
BEELD EN GELUID
Los Novios Bulgáros oogt vrij goed op dvd. De kleuren en de omkadering dragen bij tot de sfeer in de donkere scènes in de homobars en –sauna’s waarbij decadentie en gevaar eerder gesuggereerd dan getoond worden. Mist en troebele, onscherpe effecten verhogen het gevoel van seksuele losbandigheid en promiscuïteit. De kwaliteit van het beeld beweegt zich met andere woorden voortdurend tussen twee uitersten en dat is een bewust en berekend effect. De vertaling is bondig en modern en de ondertitels staan in een prettig lettertype dat goed leesbaar is. Jammer van het geluid dat in Dolby Digital 2.0 staat, want de film biedt heel wat mogelijkheden om het creatief aan te wenden, zowel in de discotheekscènes als in de stillere fragmenten. Nu passeert het geluid een beetje onopvallend.
EXTRA’S
Geen extra's op deze release.
CONCLUSIE
Los Novios Bulgáros is een komedie die zich afspeelt in het homomilieu over een problematiek die zeker actueel is: de illegale immigratie van Oost-Europese jongeren en hun overlevingsstrijd in het westen. Om aan papieren, werk en vooral geld te komen zijn ze bereid om zich te prostitueren voor rijke ‘klanten’. Wie de winnaars en wie de verliezers zijn is in elk geval duidelijk. Niet duidelijk in deze film – ook niet bij een tweede kijkbeurt – is de afwikkeling van het verhaal: plots vallen de stukken van de puzzel op hun plaats, maar wie trekt er aan welke touwtjes en in welke mate? Hier ontbreken een paar schakels, tenzij de kijker het weer op de onmachtige overheid mag steken, de corrupte justitie, het falende politiekorps. Bekend discours, dat wel.