SORPASSO, IL
Bespreking door: Mattias - Geplaatst op: 2005-02-20
FILM
Bruno Cortona (Vittorio Gassman) is een playboy van middelbare leeftijd die rechtenstudent Roberto Mariani (Jean-Louis Trintignant) op sleeptouw neemt nadat ze elkaar ontmoet hebben tijdens één van de uitjes die Cortona geregeld maakt met zijn Lancia Aurelia sport. De student raakt quasi onmiddellijk geïntrigeerd door de losse levensstijl die Bruno er op na houdt en hij besluit om de dag met hem door te brengen. De twee mannen gaan van de ene plaats naar de andere: een tabakszaak, restaurants, een buitengoed om uiteindelijk in de badplaats Castiglioncello, de Toscaanse Riviera, aan te belanden alwaar ze Gianna (de ex van Bruno) en Lilli (zijn dochter) tegen het lijf lopen. Na de dag doorgebracht te hebben met de twee vrouwen besluit Bruno om de volgende dag terug een ritje te maken...
Il Sorpasso (de inhaalbeweging, het inhaalmanoeuvre) is de bekendste en wellicht beste film uit de lange carrière van regisseur Dino Risi. Dat niet alle films die Risi draaide even artistiek verantwoord zijn als deze
Il Sorpasso bewijzen diverse b-films uit zijn oeuvre als
Il Profeta (Mr. Kinky), Il Tigre (The Tiger And The Pussycat) of
Straziami, Ma Di Baci Saziami (Torture Me But Kill Me With Kisses, geef toe, u was wellicht zelf nooit op dergelijke titel gekomen). Risi wist in 1962 een sterke cast te verzamelen voor de verfilming van het scenario dat hij samen met Ettore Scola (beter gekend als regisseur van
Brutti Sporchi E Cattivi) en Ruggero Maccari schreef. Zowel Vittorio Gassman (verder o.a. ook te zien in
Sleepers van Barry Levinson,
Quintet van Robert Altman en
I Mostri) Jean-Louis Trintignant (recentelijk nog aan het werk in
Immortel van Enki Bilal,
Trois Couleurs: Rouge, Z) als Catherine Spaak (
The Cat O' Nine Tails van Dario Argento) weten met hun acteerprestaties te overtuigen. Joyce Roodnat, Chef Kunstredactie van het NRC Handelsblad, geeft in het bij de dvd horende boekje (8 pagina’s) de volgende omschrijving voor
Il Sorpasso: "Het is een film over de effecten van de naoorlogse economische bloei van Italië, een film die existentiële verwarring tekent van de generatie die dat Italië heeft zien groeien en van hun kinderen die geen weg weten met het gedwongen streven naar vermaak, status en consumeren." Wat ons betreft is de analyse van Roodnat wat zwaar op de hand, laat u erdoor niet afschrikken:
Il Sorpasso is geen zwaarwichtige film die alleen maar geschikt is voor pseudo-cinefielen die enkel houden van slaapverwekkend arty farty geneuzel.
Il Sorpasso is een film die een ruim publiek van arthouse enthousiastelingen kan aanspreken en toegankelijker is dan de gemiddelde Italiaanse klassieker. Zo zullen bijvoorbeld ook liefhebbers van swingende, jazzy soundtracks en razend knappe Italiaanse schoonheden met
Il Sorpasso aan hun trekken komen.
Het is in Hollywood al een aantal jaren bon ton om (recentelijk vooral Aziatische) films van een remake te voorzien. Toch waren wij meer dan een beetje verrast toen bleek dat er momenteel ook gewerkt wordt aan een remake van deze
Il Sorpasso. Regisseur Steve Ramser wil eind 2005 zijn langspeelfilmdebuut maken met een eigentijdse versie van Risi's meesterwerk, ditmaal met een trip van Los Angeles naar Mexico als setting.
BEELD EN GELUID
Het zwart / wit beeld oogt over het algemeen voldoende scherp met een goed contrast niveau. Printbeschadigingen (naden, grain) komen nog af en toe voor maar gezien de leeftijd van deze film kunnen we zeker over een geslaagde transfer spreken. De originele Italiaanse mono track is geheel vrij van ruis of gekraak, derhalve konden we dan ook genieten van de jazzy soundtrack en de dialogen perfect volgen. Eerlijk gezegd lijkt het ons echt niet nodig dat deze
Il Sorpasso voorzien geweest zou zijn van een opgepompte Dolby Digital 5.1 track, de mono track voldoet immers prima.
EXTRA'S
We krijgen bij deze dvd een kleine selectie extra's: Naast de production notes (6 beeldpagina’s tekst) en de biografie van Risi, Gassman en Trintignant krijgen we zoals steeds een 8 pagina's tellend boekje met de nodige info door Joyce Roodnat.
CONCLUSIE
Dvd nummer X uit de NRC Handelsblad Dvd Collectie/Italiaans Meesterwerken was voor ons opnieuw een erg aangename verrassing. Op het gebied van beeld- en geluid levert Homescreen wederom een bevredigende prestatie.