:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> HURRICANE, THE
HURRICANE, THE
Bespreking door: Serge - Geplaatst op: 2000-10-17
"I'm not in jail for committing murder. I'm in jail partly because I'm a black man in America, where the powers that be will only allow a black man to be an entertainer or a criminal."
- Rubin Carter, interview in Penthouse (1975) -

"Here comes the story of the Hurricane
The man the authorities came to blame
For somethin' that he never done
Put in a prison cell, but one time he coulda been
The champion of the world"

- Bob Dylan en Jacques Levy -

FILM
Deze film van Norman Jewison (In the Heat of the Night, The Thomas Crown Affair, Fiddler on the Roof, Jesus Christ Superstar, A Soldier's Story, Rollerball) is gebaseerd op de boeken The Sixteenth Round door Rubin "Hurricane" Carter en Lazarus and the Hurricane door Sam Chaiton en Terry Swinton (in de film Liev Schreiber en John Hannah).

Hij vertelt het verhaal over Rubin Carter (Denzel Washington), een enorm talent in het middengewichtboksen die halverwege de jaren zestig na een oneerlijk proces onschuldig achter de tralies vliegt wegens een drievoudige moord in de Lafayette Bar & Grill te Paterson, New Jersey. Hij verliest negentien jaar van zijn leven door racisme, corruptie en onverschilligheid. De schuldige lijkt op het eerste gezicht de racistische politieagent Vincent Della Pesca uit New Jersey, die al zijn hele leven op Carter jaagt en hem telkens achter de tralies weet te krijgen. Maar tijdens die woelige jaren zestig onstonden er veel opstanden en was er veel te doen voor gelijke rechten van zwarten. Tegen deze achtergrond werd Carter als zwarte niet door één persoon, maar door een overwegend blank systeem geviseerd werd.

De vele protestacties die volgen, waaronder o.a. ook de protestsong "Hurricane" van Bob Dylan uit zijn album "Desire" (1974), halen niets uit. Carter verliest twee nieuwe processen. Zijn situatie ziet er uitzichtloos uit. Tot op een dag de zwarte tiener Lesra Martin (Vicellous Reon Shannon) op een rommelmarkt heel toevallig het boek van Carter op de kop tikt, een boek dat hij jaren voordien nota bene in de gevangenis schreef. Lesra, oorspronkelijk afkomstig uit Brooklyn, raakt in de ban van het boek en merkt enkele raakpunten met zijn eigen leven. Hij besluit Carter te schrijven en te bezoeken in de gevangenis. Lesra overtuigt zijn Canadese voogden het boek ook te lezen, waarop een bezoekje aan Carter volgt. Na lang aarzelen besluiten ze Carters zaak opnieuw voor de rechtbank te brengen. Samen met enkele advocaten gaan ze op onderzoek uit en verzamelen de nodige bewijzen. Daarbij worden ze meermaals tegengewerkt, maar dat lslaat ze niet uit hun lood. De hele zaak zal beslist worden voor het federale gerecht...

De film duurt 2 uur en 20 minuten en desondanks deze lengte blijven er vele vragen onbeantwoord. Norman Jewison vertelt het verhaal nogal zwart-wit, waarbij Carter als brave bokser geportretteerd wordt. Maar is dit de juiste weerspiegeling van de werkelijkheid? Waarschijnlijk niet, die zal moeilijk te achterhalen zijn. Carters jeugd wordt wel even belicht in de film, maar ook hier kunnen we constateren dat hij enkel als slachtoffer wordt voorgesteld. Constant wordt hij benadeeld en op zijn bekende wijze vecht hij terug totdat hij uiteindelijk vals beschuldigd wordt van moord. Carter heeft dus op het eerste gezicht niets mispeuterd, maar niets blijkt minder waar. Hij was in de streek gekend als een strijder voor gelijke rechten en kwam dus al eens in aanraking met de politie. Norman Jewison heeft blijkbaar een ongekende adoratie voor Carter, wat gedurende de hele film ook duidelijk wordt gemaakt.

Een ander punt is het feit dat we weinig te weten komen over de Canadezen. Uit de opzoekingen die ik verricht heb, ging het om een commune van een negental mensen waarvan er zich drie hebben ingezet voor Carters zaak. Het waarom blijft onbeantwoord, alsook de voogdij van Lesra. Waarom hebben ze hem uit Brooklyn weggehaald om hem te laten studeren? Wat was daardoor de eigenlijke reden? Het blijkt ook dat niet alle lof naar de Canadezen mag gaan zoals in de film wordt beweerd. De advocaten hebben uiteindelijk een veel groter aandeel gehad in het onderzoek. In een artikel in de USA Today staat trouwens te lezen dat Carter na enkele jaren het contact met de commune verbroken heeft omdat ze hem als 'prijsbeest' beschouwde en dat wilde uitbuiten.

Carter woont nu in Toronto waar hij in samenwerking met de "Association in Defense of the Wrongfully Convicted" strijdt voor onschuldige veroordeelden. Lesra Martin studeerde aan de universiteit van Toronto, behaalde zijn doctoraat in Halifax en is tegenwoordig advocaat in Vancouver.

BEELD EN GELUID
RCV scoort hoge punten met deze dvd-release. De film krijgt een anamorf 1.85:1-beeldformaat dat er goed uitziet. De zwart-witbeelden van de bokswedstrijden ogen mooi met een uitstekend contrast. De overige beelden komen ook volledig tot hun recht, zijn scherp en gedetailleerd en hebben een uitstekend contrast. In enkele scènes zijn er hier en daar wat artefacts zichtbaar, maar die verdwijnen snel en zijn gelukkig niet storend.
Het geluid is een Dolby Digital 5.1-audiotrack die goed klinkt. Dialogen zijn altijd duidelijk en verstaanbaar. Omdat dit een dialoogfilm is, wordt er vanzelfsprekend bijna geen gebruik gemaakt van de achterste kanalen. Als dat wel gebeurt, zoals bijv. voor achtergrondgeluiden in de gevangenis of tijdens de bokswedstrijden, worden de kanalen perfect benut.

EXTRA'S
RCV heeft eveneens extra's voorzien. Wel moeten we even vermelden dat ze jammer genoeg niet zo uitgebreid zijn als op de regio 1-tegenhanger: een audiocommentaar, DVD-ROM-materiaal, filmografieën en production notesn. Die staan niét op de regio 2-versie. Wij moeten het stellen met een Making-of (19 min.) die ons de gebruikelijke interviews met cast en crew aanbiedt, maar tevens ook met de echte Rubin Carter en Lesra Martin. Voorts zijn er verwijderde scènes die telkens door de regisseur toegelicht worden. Deze rubriek heeft  een korte inleiding door de regisseur. Altijd aanwezig op RCV-dvd's is de B-Roll met opnames van op de set. Een filmclip met muziek van Bob Dylan is eveneens inbegrepen, maar wegens de korte duur (nauwelijks 1 min.) vraag ik me af waarom dier erop staat. En ten slotte zijn er de bioscooptrailer en dvd-trailers voor tien andere RCV-titels.

CONCLUSIE
The Hurricane is een beetje een vreemde film waarin de regisseur duidelijk positie kiest en het voor de kijker onmogelijk is om de hele waarheid te achterhalen. Wel is er sprake van goede acteerprestaties en een prima technische afwerking van de dvd.


cover



Studio: RCV

Regie: Norman Jewison
Met: Denzel Washington, Vicellous Reon Shannon, Deborah Kara Unger, Liev Schreiber, John Hannah, Dan Hedaya, Clancy Brown

Film:
6,5/10

Extra's:
4/10

Geluid:
8,5/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
1999

Leeftijd:
16

Speelduur:
139 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8713045200480


Beeldformaat:
1.85:1 anamorf PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands
Extra's:
• Bioscooptrailer
• B-Roll
• Verwijderde scènes met commentaar
• Making-of
• DVD-trailers

Andere recente releases van deze maatschappij