:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> BUÑUEL AND KING SOLOMON'S TABLE
BUÑUEL AND KING SOLOMON'S TABLE
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2005-07-27
FILM
Luis Buñuel (El Gran Wyoming) vertelt op oudere leeftijd over de film die hij nooit heeft gemaakt, nl. Buñuel Y La Mesa Del Rey Solomon (oorspronkelijke Spaanse titel), een verhaal waarin zijn beide vrienden Salvador Dalí (Ernesto Alterio), de surrealistische schilder uit Cadaqués, Catalonië en Federico Garcia Lorca (Adria Collado), de Spaanse avant-garde dichter en schrijver, hem vergezellen op zijn zoektocht naar koning Solomons Tafel, samen met de Ark des Verbonds uit de tempel in Jeruzalem geroofd door de Romeinen in het jaar 70. In het jaar 471 valt de tafel in handen van de Visigoten, die ze meenemen naar hun nieuwe hoofdstad Toledo. Daar is ze tot in onze tijd verborgen gebleven en volgens niet-bevestigde geruchten waken christenen, joden en islamieten er samen over dat haar bewaarplaats voor eeuwig onbekend blijft.

Maar Buñuel, Lorca en Dalí hebben een contract getekend met een productiehuis om een film over de Tafel te maken en strijken in Toledo neer voor de research. Daar komen ze bijna onmiddellijk in een wespennest van tegengestelde belangen terecht. Het zijn typen zonder scrupules die de Tafel in hun bezit willen krijgen om ze tegen grof geld te verkopen. Maar dat zou het evenwicht tussen de drie grote monotheïstische godsdiensten verstoren en wanorde tot gevolg hebben. De drie kunstenaars worden bedreigd en gewaarschuwd hun zoektocht op te geven en Toledo zo gauw mogelijk te verlaten, maar de afschrikking werkt averechts en verbeten zetten ze door. De aartsbisschop van de mozarabische christenen in Toledo nodigt hen uiteindelijk uit om de tocht naar de Tafel aan te vatten, erop wijzend dat ze onderweg aan moeilijke proeven en verleidingen zullen worden blootgesteld. Hun doel kunnen ze alleen bereiken indien ze gereinigd zijn. Als beloning zullen ze dan in de Tafel van koning Solomon het verleden, het heden en de toekomst zien.

Carlos Saura voert in Buñuel And King Solomon's Table drie Spaanse kunstenaars op die in Spanje tot de belangrijkste figuren van de 20ste eeuw worden gerekend: Buñuel vereeuwigde zijn naam met eigenzinnige films als Le Chien Andalou en L'Age d'Or; Lorca is dé Spaanse dichter, engageerde zich in de politiek en werd door het Franco-regime tijdens de burgeroorlog gefusilleerd; Dalí is synoniem voor surrealisme en moderne kunst. Saura laat het verhaal door Buñuel vertellen en keert regelmatig bij de halfdove en verwarde oude man terug om de draad weer op te pikken. Hij is de scenarist, degene die het heft in handen neemt en de missie richting geeft. Zijn zwak is vrouwen, telkens opnieuw. Dalí, met opgeplakte snor, is de theatrale, de opschepper, de barokke en Lorca, de schrikhaas, de twijfelaar, de fijnbesnaarde.

Met zulke aparte figuren moet een filmmaker uiteraard een aparte stijl hanteren en Carlos Saura gaat de uitdaging niet uit de weg: de ideeën die worden geopperd zet Saura om in surrealistische, absurde, poëtische en fatamorganische sequenties: een kind op het strand tilt de golven op zodat de zeebodem zichtbaar is, Dalí ziet z'n overleden broertje in een rolstoel voorbijrijden, Buñuel staat in een antiekzaak die er de dag nadien al drie jaar niet meer blijkt te zijn, midden op straat stapt hij van de werkelijkheid in een fantasie terwijl een peleton 18de eeuwse trommelaars passeert. Droom en werkelijkheid wisselen elkaar steeds sneller af, het onderscheid tussen echte gesprekken en citaten uit hun gedichten, boeken en schilderijen is opgeheven. Fragmenten uit Lorca's geschriften blijken al sinds duizend jaar in Joodse heilige boeken te staan. Realiteit en verbeelding lopen kriskras door elkaar. Bovendien verwijst Saura voortdurend naar hoogtepunten uit de filmgeschiedenis. Zo stoten de drie mannen tijdens hun speurtocht op de enorme gouden robot van Fritz Lang uit Metropolis. Ook De Funes passeert de revue, Hitchcock en Indiana Jones, in een eindeloze vloed van beelden en geluiden, vermoedens, verdraaiingen, metaforen, drama, humor, suspense, liefde en vriendschap. Carlos Saura maakt van Buñuel And King Solomon's Table een intelligente detective, een spannend avontuur, een literaire en cinematografische wandeling door de 20ste eeuw: The Name Of The Rose zonder lijken, Indiana Jones And The Temple Of Doom zonder geweren of geweld, The Fifth Element zonder buitenaards leven. De vriendschap tussen Buñuel, Lorca en Dalí staat centraal. Hun tocht is een innerlijke prospectie, een loutering, een bewijs van trouw en wederzijds respect, een antwoord op de vraag of vriendschap, net zoals liefde, sterker kan zijn dan de dood.

BEELD EN GELUID
Buñuel And King Solomon's Table is een streling voor het oog. Het beeld is perfect opgenomen met felle volle kleuren in de buiten- en gefilterd blauw, grijs en donker licht in de binnenopnamen. Het beeld staat in 1.85:1 en biedt een breed panorama op de spookachtige ondergrondse ruimten. De ondertitels zijn goed geplaatst en duidelijk leesbaar. Jammer dat Dalí voortdurend als Dalu wordt gespeld, Jezuïten als Jezuuten en dat San Juan El Bautista helemaal niet is vertaald, terwijl dat gewoon de Heilige Johannes De Doper is.
Aan het geluid is de grootste zorg besteed. In de 5.1-versie komen de geluiden van de natuur van alle kanten op de kijker af met de stemmen in het midden, de muziek van links naar rechts en de vallende waterdruppels en de zindering van Arabische instrumenten achteraan. De geluiden zijn glashelder en piekfijn van elkaar gescheiden. Carlos Saura mengt door zijn Zuid-Spaanse muziekstijlen regelmatig Arabische en Mediterrane tempo's en geluiden, afgewisseld met flamenco-ritmes.

EXTRA'S
Deze dvd bevat de Originele Bioscooptrailer plus nog een aantal Trailers van andere Spaanse films. Jammer dat A-Film niet van de gelegenheid gebruik maakt om via extra-materiaal Carlos Saura bij zijn publiek te introduceren, want de man heeft nog ander interessant werk achter zijn naam staan. Een gemiste kans.

CONCLUSIE
Buñuel And King Solomon's Table is kwaliteit boven kwantiteit van de Spaanse grootmeester Carlos Saura. Zijn film oogt als een avonturenfilm, een comedy uit de grootkeukens van Hollywood, maar liefhebbers van dat genre zijn hierbij gewaarschuwd: dit is geen goedkope cinema. We hebben hier wel degelijk te maken met een wolf in schaapsvacht, een gesofistikeerde film vermomd in avontuur en actie, in humor, in spanning en suspense, met her en der fijne knipoogjes en humor en voor de rest een stevige portie stof tot nadenken.


cover




Studio: A-Film

Regie: Carlos Saura
Met: El Gran Wyoming Pere Alquillué, Ernesto Alterio, Adria Collado, Monserrat Alcoverro, Jean-Claude Carrière

Film:
8,5/10

Extra's:
1/10

Geluid:
9,5/10

Beeld:
9/10


Regio:
2

Genre:
Avontuur

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2001

Leeftijd:
12

Speelduur:
98 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8716777048573


Beeldformaat:
1.85:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Spaans Dolby Digital 5.1
Spaans Dolby Surround 2.0

Ondertitels:
Nederlands, Frans
Extra's:
• Originele Bioscooptrailer
• Andere Trailers

Andere recente releases van deze maatschappij