WILD AT HEART
Bespreking door: Dimitri - Geplaatst op: 2006-01-01
FILM
Deze film werd reeds eerder besproken in de Single Disc versie. De filmbespreking is identiek aan de vorige recensie. Met dank aan William
De relatie van Sailor (Nicolas Cage) en zijn vriendin Lula (Laura Dern) valt slecht bij Lula's moeder (Diane Ladd). Zij huurt een beroepsmoordenaar die het met z’n leven moet bekopen terwijl Sailor twee jaar krijgt voor doodslag. Na zijn vrijlating vertrekt hij met het meisje richting California, maar Lula's psychotische moeder stuurt haar vriend én een gangster achter hen aan om met Sailor af te rekenen en haar dochter naar huis te brengen. Tijdens de lange autorit vertellen de tortelduifjes elkaar over het verleden en over hun gevoelens. Onderweg komen ze de vreemdste figuren tegen en in een klein provinciestadje loopt Sailor Bobby Peru (Willem Defoe) tegen het lijf die het noodlot zelve blijkt te zijn.
Met
Wild At Heart wordt één van de meest omstreden Gouden Palmen van de jaren '90 op dvd uitgebracht. Deze bizarre roadmovie van David Lynch werd in Cannes op algemene goedkeuring onthaald terwijl de internationale pers zich op de vlakte hield of de film afdeed als kitscherig, flauw en overroepen Wat er ook van zij,
Wild At Heart is een klasse apart: soap, melodrama, satire, zwarte humor, seks, drugs, droom, voyeurisme, kitsch, geweld, overdrijving, het komt allemaal aan bod in korte, vaak onduidelijke sequensen, losse sfeerscheppende fragmenten die Lynch meteen weer loslaat, met onverwachte camerabewegingen, uitvergrotingen, detailopnamen en dat allemaal uitgediept tot in het expliciete, soms het absurde. Zo is er de beginscène waar Sailor zijn zwarte belager te lijf gaat en hem als een beest afmaakt met een bloedbad tot gevolg, of een revolvergevecht op het einde van de film tussen een sheriff en Bobby Peru waarbij deze laatste het hoofd afgeschoten wordt en de kijker tot in de details meekijkt: gewelddadig, overdadig à la Tarantino, smakeloos. En tegelijk is er sprake van veel humor al is die dan van het zwartgallige soort, sarcastisch, oneerbiedig, onmeedogenloos, triestig en meelijwekkend. Een stroom van snelle acties, hevige vrijscènes, stoere taal, hallucinaties, onwezenlijke ontmoetingen, bizarre en vervreemdende gesprekken sturen de film voortdurend in andere en onverwachte richtingen met verwijzingen naar
The Wizard Of Oz en Elvis Presley.
En Lynch maakt het de kijker niet makkelijk: de scènes zijn aangezet, opgeblazen en overdreven; de personages worden op veilige afstand gehouden waardoor inleven en meeleven nauwelijks of helemaal niet mogelijk is. De kijker heeft de keuze tussen zich laten meeglijden op de surrealistische maalstroom van David Lynch of boos worden, geïrriteerd door al die nonsense, verontwaardigd en ontzet door de waanzin en onzinnigheid.
Diane Ladd werd in 1990 genomineerd voor de Golden Globe en de Oscar als beste ondersteunende actrice.
Wild At Heart kreeg in datzelfde jaar in Cannes de Palme d'Or voor beste film.
BEELD EN GELUID
Het anamorfische 2.35:1 breedbeeld van de eerder uitgebrachte single disc versie was beneden alle peil. Fletse kleuren, onscherp beeld erg veel grain, vooral bij de nachtscènes zorgden ervoor dat er veel ruimte voor verbetering overbleef. Deze nieuwe transfer is een rechtstreekse port van de eerste DVD maar kreeg nog enkele post-effecten mee die de beeldkwaliteit hebben opgelapt. Het contrast is voller dan ooit, grain werd beperkt en de beeldscherpte werd opgedreven. Het is nog steeds geen state-of-the-art (daar zal het bronmateriaal wel voor verantwoordelijk zijn) maar de visuele kwaliteiten van deze film zagen er nooit eerder zo goed uit. Het Dolby Digital 5.1-geluid klinkt identiek aan de eerste disc. Het is nog steeds een erg luide soundtrack met gebrek aan dynamiek en totaal geen richtingsgevoeligheid. Sommige scènes klinken alsof ze opgenomen werden in een schoendoos. Ook hier heeft de leeftijd van het materiaal en het budget waarmee de film in 1999 gedraaid werd volledige veranwoording bij af te leggen. Technisch niet de beste DVD dus, maar ongetwijfeld de beste transfer tot nog toe.
EXTRA'S
Onder de extra’s vinden we als eerste in het rijtje
Love, Death, Elvis and Oz een dertig minuten durende making of, waarin regisseur Lynch samen met de monteur en schrijver terugblikt op de productie. Hun inbreng wordt afgewisseld met filmfragmenten en interviews met Nicolas Cage, Diane Lad, Laura Dern en Willem Dafoe. In
Dell's Lunch Counter kunnen we negen afzonderlijke korte fragmenten selecteren die uit de hoofddocumentaire werden verwijderd. In veel gevallen betreft het langere stukken zodat er ook heel wat herhaling aan te pas komt. In
Specific Spontaneity: focus on David Lynch spreekt de cast en de crew gedurende zes minuten over de samenwerking met David Lynch. Bij
David Lynch on DVD spreekt de regisseur over het overzetten van specifieke kleurschakeringen van film naar dvd, zeer leuke technische informatie, maar met een speelduur van drie minuten toch iets te kort. Technische en analytische informatie over het maken van films is altijd zeer welkom natuurlijk. De
Original Featurette is een korte making of die geschoten werd tijdens het releasejaar van de film. Deze collector's edition wordt afgesloten met enkele
TV spots de
Theatrical Trailer en een
Fotogalerij. Leuk was nog een audiocommentaar geweest. Het enige spijtige aan de extra's is de soms overlappende content. Verder een erg nette release.
CONCLUSIE
Wild At Heart is één van de meest toegankelijke films van de excentrieke regisseur David Lynch. Deze
Collector's Edition blinkt uit t.o.v. de eerder gereleaste single disc inzake extra’s en beeldkwaliteit. Jammer dat de film en de extra’s niet verspreid werden over twee discs. Op die manier had de beeld- en geluidskwaliteit naar onze mening een stuk beter geweest door de hogere bitrate. Toch valt deze S.E. onder de noemer essentiële aankopen. De film lijkt na elke kijkbeurt steeds beter te worden.