STRAW DOGS
Bespreking door: Carl - Geplaatst op: 2006-05-23
FILM
Diegenen onder ons die denken dat uiterst gewelddadige films enkel van deze tijd zijn, hebben het bij het verkeerde eind. Getuige daarvan dit meesterwerk van de man die z'n tijd ver vooruit was: Sam Peckinpah. Alsof z'n
Wild Bunch nog niet genoeg was verlegde hij destijds in 1971 opnieuw de grenzen van de conventionele cinema met deze
Straw Dogs. Gebaseerd op het boek
The Siege Of Trencher's Farm van Gordon M. Williams is deze controversiële prent tot op heden nog steeds verboden in de UK. Waarom, zal ons een raadsel wezen, des te meer als je ziet wat er heden ten dage wel door de censuur geraakt. Niet ons probleem, wij kunnen genieten van de ongecensureerde versie.
Wiskundeleraar David Summer (Dustin Hoffman) en vrouw Amy (Susan George) zijn op vlucht voor het vele en gratuite geweld in Amerika. Ze vestigen zich dan ook in Cornwall, het kleine Britse geboortedorpje van Amy, waar de film opent. We zien David en Amy voor de eerste maal winkelen in het kleine centrum en al snel merken we dat weinig mensen, vooral de lokale mannen, kleine Amy niet vergeten zijn. Ze is ondertussen opgegroeid tot een prachtige jongedame en ze geniet zichtbaar van alle aandacht. Vooral macho ex-vriend Charlie heeft het er nog steeds moeilijk mee dat Amy destijds nooit ingegaan is op z'n avances. David wordt uiteraard scheef bekeken door de lokale mannen. Hij is alles wat zij niet zijn. Klein, nerdy, ongespierd, uitermate intelligent en met een sullig brilletje op z'n hoofd steekt hij af tegen de lokale kolossen die het vooral moeten hebben van hun handenarbeid. Onmogelijk toch dat hij, als wiskundeleraar, de mooiste meid van het dorp voor zich gewonnen heeft?
Hoe verliefd de twee ook zijn, toch zien we al snel dat Amy en David op vele vlakken verschillen van elkaar. Terwijl op emotioneel en romantisch gebied alles snor zit merken we toch dat Amy de ruwheid van een echte boerenzoon mist en uiteindelijk loopt alles verkeerd af als ze Charlie op de koffie vraagt. Wat volgt is één van de meest controversiële verkrachtingsscènes uit de gehele filmgeschiedenis. Waarom, geven we hier niet weg, maar laat ons zeggen dat ze gerust de concurrentie aankan met de inmiddels befaamde scène uit
Irréversible. Het was hierover trouwens dan de mensen van de Britse censuur vielen, maar dat had u misschien al door. Wat volgt is een uitermate gewelddadige ontknoping die je aan het puntje van je stoel zal nagelen. We zien Hoffman ontpoppen van sullige wiskundeleraar tot een gewelddadige surviver die alles uit de kast moet halen om z'n familie en z'n eigendommen te beschermen tegen een lokale bende gewapend plebs.
Hopelijk zal het vele geweld u niet verblinden voor de morale dubbelzinnigheid, de prachtige acteerprestaties en de sublieme fotografie van deze film. Het verhaal op zich laat een miserabele sociale situatie zien die in schril contrast staat met het gelukkige leventje van een familie die het goed heeft en eigenlijk niet thuishoort in een bepaalde omgeving. Peckinpah's montage is zoals steeds uitermate goed gebalanceerd en draagt opnieuw bij tot de intensiteit die in elk van z'n films terug te vinden is. Hier was de regisseur op de top van z'n kunnen, en ging hij vrijuit z'n gang met het uiten van z'n sterke antisociale gevoelens, op z'n eigen 'Peckinpiaanse' manier.
BEELD EN GELUID
Net zoals
Junior Bonner en
The Osterman Weekend, die zich eveneens in deze box bevinden, worden de fans van Peckinpah opnieuw uitgelachen door het beeld van deze transfer te verknippen naar een 'prachtige' 4x3-pan & scan. Bewijs dat het beter kan: er bestaat een anamorfe 16x9-versie op de UK-markt, alsook zijn er twee prachtige Amerikaanse uitgaven te verkrijgen(inclusief eentje uit de Criteron-collectie). Daar kan deze versie jammer genoeg niet aan tippen. Geluid is een standaard surroundtrack die verstaanbare prestaties levert zonder te imponeren. Volume is aanvaardbaar en alhoewel er weinig spreiding is, zorgt de soundtrack toch voor de nodige beleving. Meer hoefde dit echt niet te zijn, en de film was zeker en vast niet gebaat met, laat ons zeggen, een digitale 5.1-remix.
EXTRA'S
Waar
Junior Bonner en
The Osterman Weekend het in deze box beiden zonder bonusmateriaal moesten doen, werd er aan
Straw Dogs toch een setje toegevoegd. Er is een fotogallerij aanwezig met o.a enkele filmposters, een trailer, drie interviews en een 8 minuten durende documentaire 'op locatie'. Hier horen we naast de twee hoofdacteurs ook eventjes Peckinpah zelf aan het woord. Samen met het fotoboekje dat je bij de box krijgt mogen we hier toch niet geheel ontevreden zijn.
CONCLUSIE
Straw Dogs is naast
The Wild Bunch zeker en vast één van Peckinpah's meesterwerken. De film staat als een huis en is zeker en vast niet geschikt voor gevoelige kijkers, alhoewel het toch een uitermate sterk drama betreft. Dutch Filmworks bezorgde ons jammer genoeg een verknipte versie van het originele beeld waardoor we technisch gezien op onze honger bleven zitten. Echter, gezien de prijs en de overige twee films in deze fraaie box, kunnen we deze Peckinpah-collectie zeker en vast als kooptip aanraden.