HOSTAGE
Bespreking door: Steve - Geplaatst op: 2006-06-19
FILM
Jeff Talley (Bruce Willis) is één van de beste onderhandelaars bij de LAPD. Maar wanneer een gijzeling onder zijn toezicht dramatisch afloopt, neemt hij verbitterd ontslag. Talley tracht een nieuw leven op te bouwen als politiechef van Bristo Camino, een slaperig stadje in Ventura County. De rust wordt echter abrupt verstoord wanneer enkele meedogenloze tieners een rijk gezin gijzelen. De lokale politie omsingelt de riante, gepantserde villa en al snel komt ook de FBI er zich mee moeien. Talley geeft zijn gezag uit handen, maar ziet zich verplicht hierop terug te komen wanneer het zoontje Tommy (Jimmy Bennett) vanuit het huis contact met hem opneemt. Wanneer Talley's vrouw en dochter ontvoerd worden door gemaskerde mannen beseft hij dat er véél meer aan de hand is dan een 'gewone' gijzeling...
Would you sacrifice another family to save your own?
Superster Bruce Willis was zo onder de indruk van Robert Crais roman
The Hostage, dat hij er prompt een film wilde van maken! Onder Willis zijn productiemaatschappij Cheyenne Enterprises ging het project in ontwikkeling. Scenarist Doug Richardson, die voor zichzelf een naam heeft gemaakt met scenario's van actieknallers zoals
Die Hard 2: Die Harder, Bad Boys en
Money Train, zette de roman om in een verfilmbaar script en als regisseur droeg Willis de Franse Florent Emilio Siri aan, van wie hij het fantastische
Nid De Guépes - hier uitgebracht als
The Nest - had gezien.
Hostage ging op 11 maart 2005 in première, vergezeld van positieve recensies. Ondanks dat bracht de film in Amerika maar 35 miljoen $ op. Uiteindelijk bracht de 52 miljoen $ kostende
Hostage wereldwijde toch nog 78 miljoen $ op.
Toch is
Hostage één van de beste actiethrillers van de laatste jaren en ongetwijfeld dé beste Bruce Willis-prent sinds
The Sixth Sense. De actieheld speelt de pannen van het dak in een film die op het eerste zicht een standaard actiefilmpje lijkt. Maar vanaf de stripachtige openingcredits geeft Siri al aan dat hij meer stijl heeft in zijn pink, dan de meeste Hollywoodregisseurs bij elkaar! Vanaf dan grijpt hij je bij de strot met gedurfde situaties, adrenaline verhogende actie en hoog opgevoerde spanning. Het scenario zit erg goed in elkaar en soms lijkt het erop dat Siri zich in zijn visie wat heeft laten beïnvloeden door de vormgeving van films als
The Crow en de populaire televisieserie
24. De prachtige soundtrack door de Franse componist Alexandre Desplat geeft de prent een extra laagje sfeer mee en is het perfecte kader voor de bloedmooie cinematografie van internationaal talent Giovanni Fiore Coltellacci (
Morte A Venezia, The Stendhal Syndrome). Verder rest er ons nog te zeggen dat het acteerwerk van de rest van de cast (met op kop de heerlijk duivelse Ben Foster) uitstekend is.
Hostage werd door de international pers een beetje omschreven als een 'light' versie van de legendarische
Die Hard-films. Een vergelijking waarin we ons kunnen in vinden en die Willis blijkbaar eveneens kon appreciëren, want even later werd Doug Richardson ingehuurd om te werken aan het scenario van het langverwachte
Die Hard 4.0.
BEELD EN GELUID
Hostage werd in de bioscopen vertoond in het 2.35:1 beeldformaat, maar om één of andere duistere redden besloot Universal om de film in het 1.78:1 formaat op dvd te plaatsen. Het anamorfisch weergegeven beeld ziet er weliswaar goed uit, met een prima scherpte. Het contrast is dik in orde en hetzelfde geldt voor het schaduwdetail. De warme kleuren spatten van het scherm en ogen natuurlijk. Het zwartniveau is op zijn beurt solide. We hebben op het eerste zicht geen dramatische compressiefouten kunnen waarnemen, wel wat minimale filmgrain. De gebruikte bioscoopprint is zoals te verwachten in prima staat en vuiltjes zijn niet aan de orde. Een uitstekende beeldkwaliteit die zou beloond worden met een 8,5/10, maar door het verkeerde beeldformaat kunnen we niet anders dan de punten naar beneden te halen. Een gemiste kans Universal! De Engelse Dolby Digital 5.1-track klinkt warm en dynamisch, met veel richting en een vol geluidsbeeld. De subwoofer brengt de hele woonkamer tot leven met overvliegende helikopters, kogelregens en ontploffingen. Ook de muziek komt erg goed tot zijn recht! De dialogen klinken helder en komen netjes uit de centerspeaker. Nergens verdwijnen deze in al het audiogeweld. De bijgevoegde Engelse DTS-track biedt in vergelijking een warmer en gedetailleerder geluid tegenover de Dolby Digital 5.1-track.
EXTRA'S
Regisseur Siri vergast ons allereerst op een behoorlijk informatief stukje audiocommentaar. Er valt hier en daar wel eens een stilte, maar er komt genoeg waardevol materiaal boven over het maken van de film. Verder treffen we een resem weggeknipte en alternatieve scènes aan, met optionele commentaar door - uiteraard - regisseur Siri. In de featurette "Taking Hostage Behind the Scenes" krijgen we gedurende 13 minuten een niet al te boeiende blik achter de schermen. Diverse cast- en crewleden wijden uit over het realiseren van de prent en hoe fantastisch Bruce Willis wel niet is. Spijtig genoeg is er geen spoor van de voor een Golden Trailer Award genomineerde originele bioscooptrailer.
CONCLUSIE
Hostage is een intens spannende en dynamische actiethriller van de hand van de talentvolle Franse Florent Emilio Siri, die ons ook al aangenaam verraste met
The Nest. Het geluid is uitstekend, maar het is sowieso een gemiste kans dat Universal niet opteerde voor het originele 2.35:1 beeldformaat. De extra's zijn niet bijster spectaculair, maar zijn wel is leuk om een keer te bekijken.
Hostage is hoe dan ook een absolute must voor de liefhebbers van de betere actiefilm en uiteraard voor de fans van Bruce Willis!