EURYTHMICS - ULTIMATE COLLECTION
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2006-07-10
VIDEOCLIPS
Eurythmics dat zijn Annie Lennox en Dave Stewart, zij de vaak als een man vermomde en kortharige alt en hij de gitarist met de weelderige en grijzende haardos, althans zo zijn ze bekend gebleven. Aanvankelijk zagen ze er minder
gestyled uit, in het begin van hun carrière, rond 1980 toen ze met elkaar niet alleen als muzikanten optrokken, maar ook een amoureuze relatie hadden en hun composities aan de man brachten via hun popgroepje
The Tourists, een band die uit elkaar viel wegens meningsverschillen en botsende ego’s. Een jaar later, in 1981, verschijnt hun eerste langspeler
in The Garden, waarvoor ze een beroep doen op bandleden van Blondie, Holgar Czukay van Can en Robert Görl van Deutsch Amerikanische Freundschaft voor de composities. Het materiaal is een mix van krautrock, elektropop en psychedelica en de tweede single
Never Gonna Cry Again heeft zelfs hitpotentie. Vanaf dat moment toeren Lennox en Stewart als een duo met het materiaal in Europa. In 1982 verschijnen er drie singles, waaronder
Love Is A Stranger, maar van redelijk succes of een doorbraak is er geen sprake. Dat komt in 1983 met het tsunamialbum
Sweet Dreams. De gelijknamige single met de donkere synthesizer-bas gaat naar nummer 2 in Engeland ern later nqaar nummer 1in de U.S.A. In het zog van deze eerste mega-hit krijgt ook
Love Is A Stranger een tweede leven.
1984 is het releasejaar van de langspeler
Touch waaruit drie hits groeien:
Here Comes The Rain Again, kloppend als een zweer op getaste lagen vioolgeluid en synthetische klanken, het popperige en MTV-vriendelijke
Who's That Girl en het calypso-kleurige
Right By Your Side, heet als paprika en zwoel als de maanverlichte palmboomnachten op een Caribisch eiland. Het ijzer smedend als het heet is ligt een jaar later
Be Yourself Tonight in de rekken. Dat album levert Eurythmics hun enige UK-nummer 1-hit, nl.
There Must Be An Angel (Playing With My Heart) met de prachtige harmonica van Stevie Wonder en een benevelend hoge sopraan in de achtergrond. De eerste single uit deze langspeler is evenwel het rockerige
Would I Lie To You?, bonkig en schrokkerig met een Lennox die helemaal uit de bol gaat en een band die swingt als nooit te voren.
It’s Allright (Baby’s Coming Back) neemt even gas terug om dan opnieuw voluit te gaan voor de single
Sisters Are Doin' It For Themselves, de lesbo torchsong met stip, waarin Annie Lennox zich in een mix van rock en rhythm'n blues begeeft aan de zijde van Aretha Franklin, een compositie waarvoor het duo aanvankelijk Tina Turner op het oog had.
Revenge, de opvolger uit 1986 slijpt de scherpe kantjes nog iets meer weg en zorgt opnieuw voor een handvol sterke hits:
When Tomorrow Comes, pure vintage Eurythmics,
The Miracle Of Love, popmuziek met een satijnen huidje en
Missionary Man op een stevige beat en jachtig als een roedel vossen. Het staat broederlijk naast het folk-achtige en veel fragielere
Thorn In My Side waar het akoestisch instrumentarium voorrang krijgt.
Savage uit 1987 wordt aangekondigd als een
reünie-plaat. Het contrast met
Revenge is hemelsbreed: De gitaren zijn naar de achtergrond verdrongen door de synthesizers en de drumboxen krijgen opnieuw meer ruimte. Annie Lennox trekt de plaat helemaal naar zich toe in donkere en zwangere tekstlijntjes en vermomt zich als een gefrustreerd huisvrouwtje dat het tot
vamp weet te brengen.
I Need A Man is stampend en veeleisend met een potige beat in de achtergrond.
Beethoven wordt vooral een hitje in Engeland en het breekbare
You Have Placed A Chill In My Heart is Lennox zoals vanouds. Daarna wordt het even stil rond de Eurythmics tot in 1989 hun laatste album verschijnt onder de titel
We Too Are One, het tegenovergestelde van wat er in werkelijkheid aan de hand is, want een jaar later gaan Lennox en Stewart uit elkaar. Annie begint een solo-carrière en Dave legt zich toe op productiewerk (o.a. voor Bob Dylan). Het duurt tot 1999 vooraleer het duo nog iets van zich laat horen. Het resultaat heet
Peace en het bevat het stevige
I've Got A Life en
I've Saved The World Today, een melodie die de oude Eurythmics in herinnering brengt. Ze hebben het duidelijk niet verleerd, Annie Lennox en Dave Stewart, ook al zijn er tien jaar overgegaan.
PLAYLIST
1. I've Got A Life
2. Love Is A Stranger
3. Sweet Dreams (Are Made Of This)
4. Who's That Girl?
5. Right By Your Side
6. Here Comes The Rain Again
7. Would I Lie To You?
8. There Must Be An Angel (Playing With My Heart)
9. Sisters Are Doin' It For Themselves
10. It's All Right (Baby’s Coming Back)
11. When Tomorrow Comes
12. Thorn In My Side
13. The Miracle Of Love
14. Missionary Man
15. You Have Placed A Chill In My Heart
16. I Need A Man
17. I Saved The World Today
BEELD EN GELUID
De videoclips van Eurythmics zijn altijd een klasse apart geweest. Dave Stewart heeft zich altijd persoonlijk heel erg bekommerd om de visualisering van de composities. De figuur van Annie Lennox leende zich uitstekend voor heel diverse en soms verrassende videofilmpjes in de loop der jaren. Haar sterke persoonlijkheid en warme stem, gekoppeld aan visueel rijke en inhoudelijk sterke clips en een muzikale stijl die perfect past in het tijdsbeeld, staan garant voor een brede
exposure in de media en op muziekzender MTV. De kwaliteit van de videofilmpjes is nog altijd beter dan het merendeel van het materiaal dat tegenwoordig op de buis te zien is. Bovendien heeft deze collectie van 17 grote songs uit het oeuvre van Eurythmics de tand des tijds zonder meer doorstaan. De combinatie van synthesizers, strakke baslijnen en bovenal de zijïge altstem van Annie Lennox, zorgen voor een zelden geëvenaarde luister- en kijkervaring. Het materiaal staat in stereo, en omdat het rondgestuurd wordt via de andere kanalen ontstaat er een prachtig klanktapijt met bonkende bastonen en snerpende synthesizergeluiden als
fond voor het alles dominerend instrument van Annie Lennox. Op die manier kan elke avond alleen maar eindigen met
Sweet Dreams.
EXTRA'S
De dvd bevat geen extra's.
CONCLUSIE
Eurythmics – Ultimate Collection is 70 minuten beeld en geluid van de beste kwaliteit. De clips staan chronologisch zodat u de gedaanteverwisselingen van Lennox en Stewart in de loop der jaren precies kan volgen. Het materiaal op zich is vintage Eurythmics qua muziek én beeld. Jammer dat
Sex Crime (1984), met zijn zeer expliciete
lyrics ontbreekt, de song die uiteindelijk niet werd gebruikt voor de George Orwell-verfilming; overigens net als de twee songs uit de Ultimate Collection-cd, nl.
17 Years en
Was It Just Another Love Affair?, een nummer dat toch aardig wat
airplay heeft gekregen. Voor de rest, tja, alleen maar lof, lof, lof...