:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> PIRATES OF THE CARIBBEAN 2 - DEAD MAN'S CHEST
PIRATES OF THE CARIBBEAN 2 - DEAD MAN'S CHEST
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2006-11-17

FILM
Wat de prachtige huwelijksdag van Will Turner (Orlando Bloom) en zijn geliefde Elizabeth Swann (Keira Knightly) had moeten worden, eindigt in een nachtmerrie. De ambitieuze Cutler Beckett (Tom Hollander), een marionet van de Oost-indische compagnie, heeft tegen de twee een arrestatiebevel uitgevaardigd voor het helpen ontsnappen van de door de Engelse kroon gezochte piraat Jack Sparrow (Johnny Depp), een vergrijp waarop de doodstraf staat. Beckett is echter bereid om het met Will op een akkoordje te gooien: als hij, op welke manier dan ook, het magische kompas van Jack kan te pakken krijgen, gaan hij en Elizabeth vrijuit. Will gaat de gezochte piraat achterna, en ook Elizabeth is er de vrouw niet naar om intussen in de cel te zitten wegpieteren totdat verloofde-lief haar komt verlossen. Via een ommetje langs een eiland vol kannibalen die denken dat Jack hun nieuwe god is, belandt de crew van de Black Pearl - of toch diegenen die niet in de kookpot zijn terechtgekomen - in een nieuw avontuur. Jack wil met Will Turner namelijk zijn kompas alleen maar ruilen voor de sleutel die de half tot vis getransformeerde piraat Davy Jones (Bill Nighy), kapitein van de Vliegende Hollander, in zijn bezit heeft, en die de fameuze Dead Man's Chest kan openen.



Getrouw aan zijn ware aard heeft Jack natuurlijk enkele cruciale details voor Will verzwegen: in de kist zit namelijk geen schat, maar het hart van Davy Jones, en wie daar de controle over heeft, kan Jones commanderen. Wat voor Jack een uitermate lucratieve deal zou zijn, want om de puntjes op de i te zetten heeft Jack bij Davy Jones nog een schuld uitstaan van zeggen en schrijven één ziel: de zijne. Jones is echter tevreden als Jack hem in de plaats daarvan honderd zielen kan bezorgen, en die van Will beschouwt hij al vast als aanbetaling. Met dwang aangemonsterd op de bemanning van verdoemde zielen die allemaal langzaam maar zeker in verzworen calamari's aan het veranderen zijn, doet Will de schrik van zijn leven op: tussen de bemanning bevindt zich ook zijn doodgewaande vader, Bootstrap Bill (Stellan Skarsgard), die zijn ziel aan Jones heeft geschonken - vrijwillig nog wel. Elizabeth probeert de verraderlijke Jack Sparrow te vinden om hem ter verantwoording te roepen, en haar pad kruist opnieuw dat van de aan lager wal geraakte ex-commodore Norrington (Jack Davenport). Davy Jones is intussen het wachten op Jacks deel van de overeenkomst beu, en hij stuurt een onstopbaar zeemonster, de Kraken, achter de kapitein van de Black Pearl aan.



Net als de twee sequels van Back To The Future werden delen twee en drie van de succesvolle Pirates-franchise back to back gefilmd, met deel drie, At World's End op het ogenblik van schrijven van deze recensie nog in postproductie, wat onder meer inhoudt dat de film redelijk abrupt eindigt - iets té abrupt voor sommigen - klaar in de startblokken om volgend jaar bij het sluitstuk van de trilogie opnieuw een aanval op onze portemonnee te doen. Net als bij het eerste deel kroop horror-regisseur Gore Verbinski in de regisseurszetel, wat opnieuw zorgde voor een naar Disneynormen redelijk angstaanjagend verhaal, dat bol staat van de bijzonder vervaarlijk uitziende CGI-zeemonsters. Kroon op het werk is daarbij de exquisite CGI-makeup van de zo goed als onherkenbare - op zijn karakterstem na dan - Bill Nighy, een met zuignappen overdekte octopus-man die zijn gevangenen graag héél langzaam martelt.



Konden we inhoudelijk het eerste, verfrissende deel van de trilogie, dat het piratenavontuur-genre een nieuw leven inblies (nee, die eer is, in tegenstelling wat sommigen denken, niét weggelegd voor Piet Piraat), wordt er in het tweede deel iets té nadrukkelijk de kaart van het goedkoop herkauwen van de grappen uit het eerste deel getrokken, inclusief ondode apen, handtastelijke ex-lieven van Cap'n Jack en piraten met een glazen oog. Natuurlijk gaat minstens 95 % van het publiek in eerste instantie kijken om de gekke bekkentrekkerij van Johnny Depp (U dacht écht toch niet dat ze voor het acteertalent van Orlando Bloom gingen kijken?), en dat segment van de markt wordt rijkelijk bediend. Moreel nog dubieuzer dan in het eerste deel, en bereid om zijn beste vrienden onmiddellijk te verkopen aan de meestbiedende als het hem uitkomt, krijgt Depp de lachers al op de hand vóóraleer hij een eerste keer in beeld komt, wanneer hij vanuit een doodskist een iets te nieuwsgierig geworden vogeltje in flarden vaneen schiet.



Desondanks kan dit niet verhullen dat de eerste drie kwartier van de film scenariogewijs een rommeltje zijn: eerst krijgt Jack Sparrow gratie, dan weer niet, dan is hij en zijn bemanning van het ene ogenblik op het andere gestrand op het Toast Kannibal-eiland, vervolgens plots weer op zee, en zo gaat dat een tijdje door. Het verhaal komt pas echt op dreef vanaf het moment dat Davy Jones zijn opwachting maakt, en dan gaat het gelukkig met het scenario terug bergopwaarts. De verstoorde relatie tussen Bootstrap Bill en zijn zoon zorgt voor spanning in de verhaallijn, die cumuleert in het fatale dobbelspel waarin Will de confrontatie aangaat met Jones op zijn eigen terrein, en dat een verrassende afloop kent (nu ja...) Daarna is het hek van de dam, en worden we ongeveer anderhalf uur non-stop getrakteerd op een achtbaanrit waarin de diverse zwaardduels, achtervolgingen en zeeslagen elkaar in een moordend tempo opvolgen. De tweede installatie van de Pirates Of The Caribbean-reeks is zeker niet slecht te noemen: het is een avonturenfilm die met veel zin voor technische afwerking en de nodige pathos wordt geleverd. Ook zijn de sets en kostuums bijzonder indrukwekkend, en heeft het rekwisieten-departement overuren geklopt dat de vakbonden er van op hun achterste poten steigeren. Toch kan de film zeker op gebied van consistente verhaallijn zeker niet tippen aan zijn voorganger. Ook niet zo'n gelukkige keuze is het weer aan boord hijsen van Jack Davenport, want op de duur lopen de diverse schurken - naast Norrington en Davy Jones hebben we ook onze twijfels bij de geloofsbrieven van Jack Sparrow, en op het einde van de film is er dan ook nog eens een kleine verrassing voorzien - elkaar iets te nadrukkelijk voor de voeten.


BEELD EN GELUID
De iets langere speelduur van de tweede film is er denkelijk verantwoordelijk voor dat de beeldkwaliteit van deze film iets minder hoge ogen gooit dan bij het eerste deel. Wat nogal eens een issue durft zijn, is een storende hoeveelheid colour bleeding, die zich vooral manifesteert in een groen aura dat rond de personages te zien is in nachtelijke scènes. De kleurrijke details van onder meer Elizabeths op eigen houtje rondspokende baljurk zijn representatief voor de scherpte van de rest van de beelden, en al het grain is in de digitale postproductie weggewerkt. De film toont bijzonder goed hoe het toch mogelijk is om een plejade aan special effects-shots in een film te introduceren zonder dat overdreven scherpte de kunstmatige aard ervan verraadt. Het enige andere puntje van opmerking zou kunnen zijn dat de layer change wat beter had geplaatst mogen zijn.



Wat voor ons wel anderzijds een onbegrijpelijke teleurstelling is, is dat Buena Vista het ons na de DTS-ES 6.1-track van referentiekwaliteit van The Curse Of The Black Pearl voor de zoveelste keer flikt om ons op te zadelen met een DTS-track in een Franse dubbing, en dat terwijl het anderzijds voor dezelfde filmmaatschappij geen enkel probleem is om op één jaar tijd drie verschillende releases van seizoen twee van Lost te presenteren, voor Nederland en Vlaanderen aparte releases van The Chronicles Of Narnia: The Lion, The Witch And The Wardrobe ter beschikking te stellen omwille van het verschil in dialect tussen (noord-)Nederlands en Vlaams, maar anderzijds er niet schijnt in te slagen te vatten dat Vlaanderen en Wallonië duidelijk verschillende afzetmarkten zijn. De Engelse Dolby Digital 5.1-track is al bij al genomen niet zo heel slecht, zo klinkt het gekraak aan boord van de Black Pearl in de scène waarin Jack Sparrow op zoek gaat naar een nieuwe fles rum bijzonder subtiel, en reverbereert het orgel waarop de krankzinnige Dvey Jones zich uitleeft goed door. Toch mist de geluidstrack af en toe dat extra beetje punch, bijvoorbeeld in de aftitelingsmuziek van Hans Zimmer of in de sleutelscène waarin de Kraken de Black Pearl aanvalt.



EXTRA'S
Disc 1 start gewoontegetrouw met een niet bijster interessante reeks automatisch afspelende trailers, maar bevat daarnaast ook nog wel een audiocommentaar van scenaristen Terry Rossio en Ted Elliot en een 4 minuten durende blooper-reel, duidelijk een quickie.



Het leeuwendeel van de extra's vinden we al even gewoontegetrouw op disc twee terug, beginnend met een algemene documentaire "Charting The Return" van een minuut of 25, waarin het voorbereidende werk voor de sequel, zoals casting en de zoektocht naar locaties, wordt getoond. De betere documentaire is echter zonder discussie de tweede, "According To Plan", een gedetailleerd werkstuk dat net een paar seconden over het uur afklokt, waarin de kijker een myriade aan achter de schermen-materiaal krijgt. Een derde documentaire "Captain Jack, From Head To Toe" (27 min.) toont ons alle details over het extensieve werk dat wordt gespendeerd aan het kostuum van intussen 's werelds bekendste vrijbuiter, afspeelbaar in zijn geheel of in stukjes (te selecteren via een mooie conceptuele tekening), net als de drie korte featurettes "Mastering The Sword", samen een kwartier lang, waarin we zien hoe Keira Knightley, Jack Davenport en Orlando Bloom schermles krijgen. Betreurenswaardig is dat de documentaire "Meet Davy Jones, Anatomy Of A Legend" slechts dertien minuten duurt, want vanuit het standpunt van liefhebbers van speciale effecten is dit een zeer leerrijk werkstukje waarin we de werkmethode van Industrial Light and Magic te zien krijgen voor het creëren van ongetwijfeld de meest impressionante slechterik uit de film, alhoewel de techniek met een motion capture suit ons toch wel héél erg doet denken aan het gelijkaardige werk dat Andy Serkis heeft gedaan voor zijn optreden als Gollum in de Lord Of The Rings-saga. Ook de digitale creatie van de Kraken mag niet ontbreken, vandaar de tien minuten durende korte documentaire "Creating The Kraken".



Vanuit commercieel oogpunt is de inbreng van Disney natuurlijk in zekere zin onvermijdelijk; in "Dead Men Tell Tales, Re-Imagining The Attraction" (13 min.) zien we hoe de gelijknamige attractie in Disneyland is aangepast sinds het succes van de films, namelijk door het toevoegen van enkele sleutelkarakters uit de filmfranchise. Een korte "Fly On The Wall"-documentaire van 4 minuten toont ons dan nog een making of-sequentie uit de scène met de bottenkooi, een gelijkaardige, op de hoest aangekondigde extra over het zwaardgevecht op Isla Cruces hebben we nergens teruggevonden. En in het vier minuten durende slot "Pirates On Main Street" zien we sfeerbeelden van de première van de tweede film in de bioscopen. Als toetje mogen we nog eens vijf minuten meekijken door de lens van gelegenheidsfotograaf Jerry Bruckheimer.



Wie hier verder nóg niet genoeg aan heeft, kan nog minstens vijf easter eggs vinden. Wie te lui is om ze zelf te zoeken, kan natuurlijk altijd even spieken op onze pagina.

CONCLUSIE
Pirates Of The Caribbean 2: Dead Man's Chest is een onderhoudende film, die echter niet het niveau van zijn voorganger haalt, noch inhoudelijk, noch op technisch gebied. Vooral het innemen van de kostbare ruimte door een overbodige Franse DTS-track is een doorn in het oog.



cover




Studio: Buena Vista

Regie: Gore Verbinski
Met: Johnny Depp, Orlando Bloom, Keira Knightley, Bill Nighy, Stellan Skarsgard, Jack Davenport, Jonathan Pryce

Film:
8/10

Extra's:
8/10

Geluid:
8/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
2

Genre:
Avontuur

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2006

Leeftijd:
12

Speelduur:
144 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8717418106201


Beeldformaat:
2.35:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1
Frans Dolby Digital 5.1
Frans DTS 5.1

Ondertitels:
Nederlands, Engels, Engels CC
Extra's:
• Geanimeerde menu's
• Audiocommentaartrack
• Blooper-reel
• Documentaire "Charting The Return"
• Documentaire "According To Plan"
• Documentaire "Captain Jack, From Head To Toe"
• Documentaire "Mastering The Sword"
• Documentaire "Meet Davy Jones, Anatomy Of A Legend"
• Documentaire "Creating The Kraken"
• Documentaire "Dead Men Tell Tales, Re-Imagining The Attraction"
• Documentaire "Fly On The Wall"
• Documentaire "Pirates On Main Street"
• Fotomontage door Jerry Bruckheimer
• Easter eggs

Andere recente releases van deze maatschappij