:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> SCOOP
SCOOP
Bespreking door: Dieter - Geplaatst op: 2007-05-03
FILM
Na ruim een decennium middelmatige tot slechte films besefte Woody Allen dat een herbronning op zijn plaats was. Hij liet New York voor wat het was en verkaste in 2005 tijdelijk naar Londen, waar hij Match Point draaide, een film die niet zonder foutjes was, maar zeker een terugkeer naar goede vorm betekende voor de cineast. Hopend dat de bliksem tweemaal zou inslaan op dezelfde plek, bleef Allen ook voor zijn volgende prent in de Britse hoofdstad hangen. Scoop is zeker beter dan het meeste werk dat hij de voorbije tien jaar draaide, maar bevat niettemin genoeg tekortkomingen om de filmer weer eventjes naar de psychiatersofa te verwijzen. Gelukkig is er nieuwe muze Scarlett Johansson om de kreuken in de plot met een bevallige glimlach recht te strijken.



De plot is klassieke Allen. De pas overleden roddeljournalist Joe Strumbel krijgt van een medepassagier op de laatste boot over de Styx een ongelooflijke primeur aangeboden. Peter Lyman, een aantrekkelijke, steenrijke aristocraat zou de Londens Tarotmoordenaar zijn, die een dozijn prostituees doodde. Zelfs nu hij dood is, kan Strumbel zo'n scoop niet laten liggen en hij zoekt vanuit het graf contact met Sondra Pransky, een Amerikaanse studente journalistiek op doorreis in Engeland. Zij trekt er samen met goochelaar Sid Waterman op uit om te onderzoeken of Lyman inderdaad de Tarotmoordenaar is. Waar Sondra echter niet op rekende, is dat ze halsoverkop verliefd wordt op de aristocraat.

Zelfs in zijn minst goede periodes slaagde Woody Allen er steeds in om schitterende premisses voor zijn films te verzinnen, en Scoop slaat op dat vlak de bal weer absoluut raak. Het basisgegeven is zo goed, dat je al bijna halverwege de film bent eer je door hebt dat de uitwerking te wensen over laat. Wat de grote kracht van de cineast zou moeten zijn – een perfecte komische timing een fijne balans tussen zwarte humor en screwball – zakt in Scoop bij momenten als een kaartenhuisje in elkaar. De prent voelt langer aan dan hij is, scènes slepen aan zonder dat je als kijker nieuwe informatie krijgt, en het personage van de roddeljournalist wordt op den duur enkel nog opgevoerd als deus ex machina. Soms bewijst Allen dat hij nog steeds de magische touch heeft, maar even vaak laat hij het ritme stokken of haalt hij niet het uiterste uit een intrinsiek goede situatie. Een scène waarin Sondra en Sid de verkeerde Peter Lyman achterna zitten was in de jaren zeventig ongetwijfeld langer uitgesponnen dan nu door Allen en doet de vraag rijzen of de regisseur/scenarist puur op talent nog een lange carrière voor zich heeft.

Zijn visuele stijl is er in al die jaren niet op veranderd bovendien. Een weinig inventieve regie is het gevolg, die vaak te sober blijft en dikwijls angst heeft om de personages close-up in beeld te brengen. Dat resulteert dan weer in een gebrek aan empathie voor de meeste karakters, een onvergeeflijke fout in iedere langspeler. De jazz-scores van weleer zijn in Scoop vervangen door klassieke deuntjes van Tchaikovski en Grieg, en de muziek speelt een cruciale rol in het verlichten van de toon van de prent. Mede omdat de sfeer regelmatig goed zit, word je vaker meegesleurd in het verhaal dan waar het scenario recht op heeft.



Een ander ontegensprekelijk pluspunt is Scarlett Johansson in de hoofdrol. Allen schreef de rol van Sondra specifiek voor haar en het resultaat is dan ook een kruising tussen de flirterige Scarlett die covers van boekjes siert en de serieuze, getalenteerde actrice die in haar schuilt. Met een bril en weinig opvallende make-up op oogt ze trouwens sexyer dan ooit. Haar tegenspeler, Hugh Jackman, overtuigt minder in een rol die te vaag en ongedefinieerd geschreven is om een diepe indruk op de kijker achter te laten. Zijn elitair Brits accent werkt bovendien al eens op de zenuwen. Allen castte in Scoop ook zichzelf, als goochelaar Waterman AKA The Great Splendini, maar bewijst zich geen dienst door het personage met de meest ongrappige dialogen op te zadelen. De fantastische Ian McShane wordt crimineel ondergebruikt als de roddeljournalist, terwijl andere Britse karakteracteurs als Charles Dance of Anthony Head slechts mogen opdraven in één sequentie, scène of shot.

Met Scoop tracht Woody Allen de originele frivoliteit te herwinnen van zijn hoogdagen, maar hij slaagt te zelden in zijn opzet om van een voltreffer te kunnen spreken. Er is genoeg interessant materiaal aanwezig in de prent om je als kijker niet te vervelen, maar eenmaal de finale nadert, kampt de cineast met een acuut gebrek aan goede ideeën en laat hij zijn publiek wat verweesd achter. Schrijnend is bovendien dat het scenario enkele serieuze fouten in logica bevat, die de ontknoping des te ontgoochelender maken. Als een zusterfilm voor Manhattan Murder Mystery weet Scoop dan ook te vermaken, zonder te intrigeren of het niveau van de eerdere film te evenaren. Hopelijk is Allens volgende Britse project, Cassandra’s Dream, dat deze winter in de bioscopen zal opduiken, in staat een échte artistiek bevredigende comeback van de cineast te forceren.



BEELD EN GELUID
De beeldkwaliteit van Scoop op dvd is prachtig. Een haarscherpe presentatie wordt gecomplementeerd met uitstekende contrasten, knappe zwartniveaus en levendige kleuren. Een sequentie in het duister, met veel mist, in de openingsminuten is een ideale graadmeter voor hoe goed de transfer op deze disc is. Het geluid is naar Allens gewoonte strikt mono, wat de dynamiek niet altijd ten goede komt. De mix is echter meer dan behoorlijk, met heldere dialogen en meeslepende muziek, maar een minimum aan achtergrondgeluiden.

EXTRA'S
Enkel Trailers voor de hoofdfilm en drie andere recente Woody Allenprenten bevolken de bonussectie.

CONCLUSIE
Scoop is een voorzichtige terugkeer naar vorm van Woody Allen, maar er moeten nog heel wat plooien gladgestreken worden eer hij de mantel van groot cineast weer mag dragen. Het rommelige scenario kent enkele leuke vondsten, maar het is vooral Scarlett Johanssons prima centrale vertolking die de prent eleveert naar aangenaam vertier. Beeld en geluid zijn van uitstekend niveau, maar de bonussectie blijft nagenoeg leeg.


cover




Studio: A-Film

Regie: Woody Allen
Met: Scarlett Johansson, Woody Allen, Hugh Jackman, Ian McShane, Charles Dance

Film:
6,5/10

Extra's:
0,5/10

Geluid:
8/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
2

Genre:
Komedie

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2006

Leeftijd:
AL

Speelduur:
91 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8716777059562


Beeldformaat:
1.85:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital Mono 1.0
Frans Dolby Digital Mono 1.0

Ondertitels:
Nederlands, Frans
Extra's:
• Trailers

Andere recente releases van deze maatschappij