Regie: Danny en Oxide Pang
Met: Kristen Stewart, Dylan McDermott, Penelope Ann Miller, John Corbett, Evan Turner, Theodore Turner, William B. Davis
FILM
De familie Solomon, Roy (Dylan McDermott) en Denise (Penelope Ann Miller), verhuist van Chicago naar een zonnebloempittenboerderij in North Dakota, waar het tweetal hun laatste centen in gestoken heeft en hoopt een nieuw leven te kunnen beginnen. Ze hebben zich blauw betaald aan schadeclaims toen hun dochter Jess (Kirsten Stewart) in dronken toestand een ongeluk heeft veroorzaakt, en tot overmaat van ramp spreekt hun zoontje Ben (Evan en Theodore Turner) geen woord meer. De oogst zal bepalend zijn of de familie het hoofd nog boven water kan houden. Maar o jee, de afgelegen en gedelapideerde boerderij is (uiteraard) behekst: de vorige familie, die er vijf jaar geleden is uitgetrokken, is nooit helemaal weggeweest; in feite zijn ze er nog steeds... alleen zijn ze een beetje minder levend. Wanneer Jess en Ben de enige zijn die de spoken zien - en Ben die niet kan praten uiteraard Jess' versie niet kan ondersteunen - menen Roy en Denise dat hun dochter opnieuw over de rooie aan het gaan is.
Na succes te hebben geboekt met films als The Eye en andere horror-ongein is The Messengers een eerste bescheiden poging van de gebroeders Pang om voet te krijgen op Amerikaanse bodem, waarbij ze geholpen werden door horroricoon Sam Raimi, bij het groter publiek bekend van zijn werk aan de Spiderman-franchise. De Pangs zijn een hot item, want naast een Amerikaanse remake van eerdergenoemde film met Jessica Alba hopen de broers met behulp van Nicolas Cage in het deze zomer verschijnende Bangkok Dangerous de kassa's van de bioscoop te kunnen veroveren. Deze B-horrorfilm is technisch helemaal af: de schimmige belichting, de camerabewegingen en ja, zelfs het acteerwerk zijn allemaal aanvaardbaar. Wat echter de film in een zinkput doet verzanden is het feit dat er geen enkel, maar dan ook geen enkel, origineel gegeven in de plot verwerkt zit. Creepy kindertjes die wijzen langs waar de spoken uit de muur gaan komen, een enge mijnheer met een riek en de mentaal doorslaande scream queen die door niemand geloofd wordt... we hebben het allemaal elders en beter gezien. Alhoewel het erger had kunnen zijn: leadactrice Kirsten Stewart, in een ver verleden ng Jodie Fosters dolle dochter in Panic Room is een aanvaardbare keuze om de hoofdrol te dragen. Geoefende horrorfans zullen ook wat op hun honger blijven zitten, want The Messengers is daar niet eng genoeg voor; deze bovennatuurlijke thriller is qua sfeer en thematiek nog het best te vergelijken met Alejandro Amenábar's The Others, maar dan op een veel goedkoper budget. Eén en ander moet overigens bij de regisseurs ook gewrongen hebben, want de film is twee jaar op de plank blijven liggen vooraleer die werd uitgebracht.
BEELD EN GELUID
Deze The Messengers heeft eigenlijk een zeer goeie technische afwerking. Het beeld is gedetailleerd en rijk, de stofdeeltjes in het verlaten spookhuis zijn op de kasten telbaar, en de film is aangenaam scherp. De zwartniveaus zijn diep, maar af en toe komt het geheel wat soft over, vooral in de scènes die zich in de donkere kelders van het huis afspelen. De scènes waarin Jess gegrepen wordt door de griezels uit de kelder is echter een mooi voorbeeld hoe ondanks de duistere omgeving het beeld toch nog voldoende detail kan bevatten. Voor het geluid hebt u de keuze tussen een DTS-HD-track en een Dolby Digital 5.1-track. Alhoewel de dialogen soms verhoudingsgewijs wat stiller zijn dan de geluidseffecten waarvan de bedoeling is dat u er van het schrikken door van uw stoel valt, en dit is vooral merkbaar in de DTS-track, is dit een mooie en volle track met een aangename surroundspreiding en een erg goed aangestuurde subwoofer. Sfeer is in een film als deze alles, en het doet ons plezier te merken dat er zorg aan deze release besteed is. Ingetogen scènes en knalharde schrikmomenten wisselen elkaar in strak tempo af.
EXTRA'S
Niet alle releases van Dutch Filmworks zijn even goed van extra's voorzien, maar het pakketje hier is aanvaardbaar, alhoewel het toch weer grotendeels uit een elektronisch perspakket komt. De eerste acht minuten extra worden ingenomen door zeven stukjes interview met cast, crew en regisseurs. De stukjes interview zijn echter opnieuw terug te vinden in de documentaire Exhuming The Messengers (38 min.). Het is een redelijk informatieve documentaire, in 7 hoofstukken opgedeeld, waarin ons een blik gegund wordt in het opnameproces van de film. Nog meer achtergrondinformatie wordt aangereikt in een reeks webisodes (28 min.). Een promotionele featurette (4 min.) met een afwisseling van interviews en filmfragmenten, een behind the scenes-reel (22 min.) vol b-roll materiaal dat normaal gezien in de vuilnisemmer belandt (en daar thuishoort) en vijf cross-promotionele trailers maken het geheel af.
CONCLUSIE
The Messengers is een zeer onoriginele horrorthriller die nochtans het nodige luchtige vermaak op een onweerachtige avond kan bieden.